31 Ιουλ 2017

Μια κοινότητα που παλεύκει για τον εαυτό της ανοίγοντας το δρόμο για το μέλλον όλων: οι Μαρωνιτες



Αγία Μαρινα 1960

Η ανακοίνωση για το δικαίωμα επιστροφής των Μαρωνιτων προκάλεσε ένα πρώτο σοκ στην ε/κ κοινότητα. Οι απορριπτικοί αλλα τζαι οι απολογητές του Αναστασιάδη εκαμαν μια προσπάθεια να ρίξουν και πάλι την «εθνική ενότητα» σαν μορφή συγκάλυψης για να δαιμονοποιησουν τους αγώνες μιας κοινότητας αλλα και των αγώνα της για να ξανασυνδεθεί η ιστορική της κληρονομιά με το μέλλον. Οι Μαρωνιτες δεν είναι τυχαία κοινότητα. Είναι μέρος της κυπριακής κοινωνίας ιστορικά. Και το ξεκλήρισμα τους από τις τοπικές τους κοινότητες δεν σήμαινε μόνο ένα τραύμα προσφυγοποιήσης αλλα και την απώλεια της αυτονομίας και της ιστορικής του συνέχειας…Για αυτό ο αγώνας του ήταν από την αρχή όχι απλά θέμα επιστροφής αλλα και θέμα πολιτισμικής επιβίωσης. Και προοπτικά η ύπαρξη μιας αυτόνομης κοινότητας στην βορειά Κύπρο με συγκεκριμένο χώρο αποτελεί από μόνο του ένα τεκμήριο για την συνέχεια του κυπριακού πολιτισμικού πλουραλισμού στην βορεια Κύπρο.

Σαν Δεφτερη Ανάγνωση είχαμε καλύψει αρκετά και τους αγώνες της κοινότητας - η έστω όσων από την κοινότητα αγωνίζονταν ακριβώς για την διατήρηση της αυτονομίας τους και την επιστροφή σαν μορφή συνεχεία του ιστορικού πλουραλισμού στο σύνολο του νησιού.
Καταγράφουμε πιο κάτω σχόλια από τις αντιδράσεις στις εσωτερικές συζητήσεις της κοινότητας και παρατίθεται ένα αρχείο για προηγούμενα δημοσιεύματα για να μπει η συγκεκριμένη «στιγμή» στο ιστορικό της πλαίσιο. Αναδημοσιεύεται επίσης εξ ολοκλήρου ένα κείμενο από το τέλος του 2015 όταν ήταν πια σαφές ότι είχε καθοριστεί στις συνομιλίες ότι τα τ/κ χωριά θα ανήκαν στο βόρειο συνιστων κρατίδιο.

Η καταγραφή της ιστορικής συνέχειας: η γιαγιά Βασιλου Αχμέτ σαν σύμβολο – η εμπειρία της εγγονής
[2017]



Vasiliki Emmanouel Hadjifessa Dear Deniz Birinci and Raif Hizal you can imagine the feelings of my giagia/Dede to hear about returning to Ayia Marina after All these years of waiting with patience . Her every day question was always this: " Did you hear something about our village??? Did they say if going back..???" ....and this hope kept her alive till today to hear finally the words GOING BACK YIAYIA at the age of 104! The hope and desire to return to her roots gave her the strength to stay alive till today! But all of us we finally did it because we love our place our village our land our roots our past and our future! Let's all walk together in peace and harmony for one better brighter day , for one better brighter future, which we own to all our ancestors who used to give life and light in our Ayia Marina village! YIAYIA mou/Dedem try and and make your best to stay alive a bit more and celebrate our GOING BACK ALL TOGETHER, LOVE YOU YIAYIA mou!!

Το σχόλιο μιας ιστορικής μορφής των αγώνων για γεφύρωση του πόνου και την αναγνώριση του πλουραλιστικού μας πλούτου: η Σεφκιουλ
Sevgul Uludag this is the result of your and other friends of yours' years of efforts - you insisted and insisted and insisted... you made contact... you sat down and spoke with turkish cypriots. you cooperated with the turkish cypriots of agia marina... you met leaders and continued to push... this is the result of so much labour but labour with love... congratulations my dear friend...

Διάλογος

Απάντησεις: Αλλου να ψάχνουν μερικοί για «προδότες» και «έθνη»
Υπάρχει ήδη το καθεστώς Κορμακίτη το οποίο εφαρμόζεται και στην Καρπάσια και αριθμός μαρωνιτών επέστρεψαν και ανακαίνησαν τα σπίθκια τους. Η κυβέρνηση επιχορηγεί στα 2 αυτά χωρκά ανακαινίσεις και δίνεται και κάποιου είδους επίδομα.. Τωρά επεκτείνεται το καθεστώς αυτό και στην Αγία Μαρίνα και τον Ασώματο μετά από αίτημα μαρωνιτών και αγώνα κάποιων δεκαετιών. 
Το ερώτημα μου είναι το εξής: Οταν αναφέρεσαι σε προδότες του Κυπριακού λαού, αναφέρεσαι και στους Κορματζιθκιανούς και τους Καρπασίτες που επανεγκατασταθήκαν ή μόνο στους μαρινιώτες?

Το ανθρώπινο δικαίωμα στις ιδιοκτησίες και στον τόπο μας την Αγία Μαρίνα, το παραβίασε για τους τκ κατοίκους αρχικά οι παρακρατικές ομάδες, που τους ανάγκασαν με βιαιοπραγίες να φύουν το 63, και μετά η τουρκική εισβολή που ανάγκασe τους μαρωνίτες να φύουν το 74.. Είναι σεβαστή η επιθυμία οποιουδήποτε να μην επιστρέψει, όμως η δαιμονοποίηση όσων θέλουν να παν αποτελεί κατά την άποψή μου επίσης υπόσκαψη του βασικού τους ατομικού τους δικαιώματος..
Πέραν από το σεβασμό που σε μιαν δημοκρατική χώρα πρέπει να δεικνύεται στα ατομικά δικαιώματα των κατοίκων της και αυτό αφορά και τις εξελίξεις με τους βαρωσιώτες, για την κοινότητα μας υπάρχει επίσης ο άμεσος κίνδυνος εξαφάνισης λόγω της προσφυγιάς και της όσμωσης από την ηγεμονική κοινότητα. Διεθνολόγοι οι οποίοι ανάπτυξαν τις θέσεις τους στο συνέδριο που οργάνωσε πέρσι ο Σύνδεσμος μαρωνιτών επιστημόνων, υποδεικνύουν την άμεση επανασύνδεση των μαρωνιτών με τα χωρκά τους ως μιαν ασπίδα προστασίας.. επισήμαναν ότι η εξαφάνιση των μαρωνιτών της κύπρου δεν είναι φανταστικό σενάριο, και ότι τεκμηριώνεται και από την τύχη της λατινικής κοινότητας της Κύπρου.
.Φυσικά η μοίρα όλων των κοινοτήτων βρίσκεται πλέον σε κίνδυνο με την μη λύση,.. πρώτα οι τουρκοκύπριοι και οι μαρωνίτες και κατά ποδας οι ελληνοκυπριακή, αφού μένουν τα σύνορα ανοικτά σε ένα φλεγόμενο ωκεανό μουσουλμάνων και με τα σύνορα μη ελεγχόμενα.... 

Και την ευθύνη προφανώς δεν τη έχει μόνο η Τουρκία.. Μετά την θλιβερή παράσταση στην Ελβετία, οι ψευτομαγκιές που οδήγησαν σε ναυάγειο είναι πλέον σε δημόσια θέα, ακόμα και στους μη υποψιασμένους.. η κατάντια μερίδας ενός πολίτικου οικοδομήματος που πολεμά την λύση.. η οποία γαντζώνεται με υστερία στον εξουσία και αντιδρά με ανάλογη υστερία στον φόβο ότι θα χάσει την καρεκλά, το ρουσφέτι και ότι άλλο σχετικό...

.Όπως έλεεν ο φίλος Κωστής Αχνιώτης, ο εθνικισμός εν ο πηλός με το οποίο κτίστηκε το μεγαλύτερο μέρος της εξουσίας και της διαφθοράς της.. Και έχει γράψει πολλά κείμενα εξηγώντας ότι για τούτον τον λόγο δεν θα υπάρξει λύση.. μόνο όταν έχουμε μια δημοκρατική χώρα και μια μη διεφθαρμένη κυβέρνηση.. εμείς για τούτον τον σκοπό πολεμούμε, που θα δώσει μέλλον στα παιδιά της Κύπρου .. ΟΛΑ

Και τέλος 2 λόγια για τους μαρωνίτες που βρίσκονται στα ψηλά δώματα κομμάτων. Αντιλαμβάνομαι ότι είσαι αγαπητέ Τζόσεφ στο πενηνταμελές του ΔΗΣΥ. Δυστυχώς ο εθνικισμός είναι το κληδί που ανοίγει πόρτες της εξουσίας (και των κυκλωμάτων της διαφθοράς - χωρίς το δεύτερο να είναι αιχμή για σένα διότι πραγματικά δεν θεωρώ ότι ανοίκεις σε αυτήν την κατηγορία) και είναι φυσικό ότι κάποιοι μαρωνίτες τον υιοθετούν για να γίνουν αποδεκτοί.. αυτό είναι πάνω και πέρα από το internalized racism που συχνά παρατρήται σε μέλη μειονοτήτων ανά τον κόσμο.. cheers αλλά εμείς εν το μέλλον της Κύπρου που έχουμε στην έννοια μας τζαι όι την εύνοια του κάθε διεφθαρμένου παράγοντα..

[…]
Mary Tereza To na pao sto spiti mou kai stis eklisies ton xorio mas den ine prodosia Yiannaki mou!! Tes alles prodosies mes touto to topo pios tis vlepi?? Ego tha epienna vouriti kai petiti!!

Antonis Solomis: Diladi i kivernisi me to na epikroti tin epistrofi ke epi pliromis stous epanaenkatastithentes tosa xronia ti simeni ? Prodotes ine aftoi pou ta dimiourgisan ke sigoura oxi oi maronites. Isos ine i teleftea efkeria gia na sothi oi koinotita. Prosopika ego epistrefo kato apo opio dipote kathestos.. elinniko... tourkiko... ite Afghanistan den harizo tin gin mas se kanena ke gia kanena KALIMERA
George Anastasiou: Thie osi mporoun na pane piso.Prodotes ine afti pou tous eferan stin kipro kai afti pou volevounte me tin dixitomisi gia na xtizoun karieres kai na pernoun mizes.I teleftea mas efkeria.
Αntonis Elia: I klironomia mas einai auta ta 4 xwria ki den prokeitai na ta xarisoume se kanenan .
[….]

Gabriel Kalakoutis αγαπητή Μαρία,χωρίς να αναφέρομαι και να απαξιώνω κανένα πολιτικό πρόσωπο,η άποψη μου είναι ότι το Κυπριακό θα λυθεί τελικά από την κοινωνία των πολιτών.Όλοι τώρα προβληματίζονται,έχουν πρόσβαση σε πολλά ενημερωτικά μέσα,υπάρχει το Διαδύκτιο,διαβάζουν διαφορετκές απόψεις από όλο το φάσμα της κοινωνίας και χρησιμοποιούν την απλή λογική τους να βγάλουν τα συμπεράσματα τους.Χωρίς να είμαι απόλυτος αυτό εισηγούμαι να κάνουμε

Gabriel Kalakoutis Εύχομαι όλοι οι ΜαρωνιτοΚύπριοι να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων,να έχουν ως προτεραιότητα την ΕΠΙΒΙΩΣΗ των Μαρωνιτών στη μόνη τους πατρίδα που είναι ολόκληρη η Κύπρος,να αφήσουν πίσω το κομματικό και ατομικό συμφέρον και να αλλάξουν την πολιτική του καλού παιδιού.Σήμερα κρίνεται μία Κυπριακή ιστορική κοινότητα με παρουσία στο νησί από τον 7ον αιώνα.Μόνο με επιστροφή στα χωριά μας,με ταύτιση με την γη μας και όσο αντίξοες να είναι οι συνθήκες θα συνεχίσουμε να έπιβιώνουμε.Να μην ξεχνούμε ότι διά μέσου των αιώνων η επιβίωση των Μαρωνιτών στην Κύπρο ήταν ΜΑΡΤΥΡΙΚΗ.
[…]
Yiannakis Athanasi Emmanuel Εγώ σάν Μαρινιώτης και Μαρωνίτης δέν θα κάνω ότι μου υποδείξη το κλεφτοκράτος ή το ψευτοκράτος αλλά ότι μου λέει η ψυχή μου.
Και η ψυχή μου λέει να στήσω ένα αντίσκηνο στη πλατεία του χωριού μου και να πίνω νερό από τους λάκκους της πλατείας και να αναπνέω τον αέρα του κοκκινόκρεμμου όπως έκαναν ο παππούς μου ο Αχμετής και ο παππούς μου ο Εμμανουήλ.
Αφήνω το Κοτσιάτη και την λύση του Κυπριακού σε σάς!


Και ένα κείμενο από την περίοδο οπού έγινε ήδη σαφές ότι τα Μαρωνιτικα χωριά θα εντάσσονταν στο βόρειο συνιστων κρατίδιο – -2015

 

Η αυτονομία της Μαρωνίτικης κοινότητας

[Δ.Α. 13 Δεκ. 2015]


Το Μαρωνίτικο χωριό Ασώματος

Οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι τα μαρωνιτικά χωριά θα ενταχθούν στο βόρειο συνιστών κρατίδιο της ομοσπονδίας. Άρα, στο κρατίδιο με την τουρκοκυπριακή πλειοψηφία.. Αυτό είναι, βέβαια, απογοητευτικό για όσους ελπίζουν ότι θα μπορεί να κηρυχθεί σε αυτόνομη περιοχή των μαρωνιτικών χωριών, αλλά φαίνεται ότι οι προσπάθειες συνεχίζονται. 
Αν οι μεσάζοντες της μαρωνιτικής κοινότητας πουλούσαν φούμαρα ότι δήθεν μπορούσαν να ενταχθούν τα μαρωνιτικά χωριά στο νότιο - κατά πλειοψηφία ελληνοκυπριακό – κρατίδιο, παραπλανούσαν. Όταν διαπραγματεύεται ένας ελληνοκύπριος θα ενδιαφερθεί για τους μαρωνίτες, μια μικρή μειοψηφία, ή θα ενδιαφερθεί για τους ψήφους της κοινότητάς του; Οι μαρωνίτες πλήρωσαν την εξάρτησή τους από τους ελληνοκύπριους. Οι οποίοι θα τους συμπεριφέρονται καλά, αλλά σαν φτωχούς συγγενείς υπό αφομοίωση. Αλλά η ιδέα ότι θα ασχολούνταν μαζί τους σαν σοβαρή οντότητα, είναι αυταπάτη. Και όσοι κάνουν τους μεσάζοντες εξαπατούσαν – ιδίως στις επιθέσεις ενάντια στον κ. Χατζηρούσο, που αν μη τι άλλο έθεσε το θέμα της αυτονομίας. Η επίκληση ψεμάτων είναι χαρακτηριστική των επιχειρήσεων δημιουργίας υστερίας. Στην προσπάθεια δαιμονοποίησης του εκπροσώπου των Μαρωνιτών, οι μεσάζωντες διέδιδαν ψέματα ότι  στο μνημόνιo[i] που ετοίμασε με τη βοήθεια διεθνολόγων και συνταγματολόγων, ζήτησε να ενταχθούν τα μαρωνίτικα χωριά στο τουρκοκυπριακό συνιστών κρατίδιο. Στο τέλος, το ψέμα μετατράπηκε σε μπούμερανκ, αφού χρησιμοποιήθηκε ως επιχείρημα από τους κυβερνώντες για να δικαιολογήσουν τη συμφωνία: «Μα αφού το ζήτησε ο Χατζηρούσσος», φέρεται να δήλωσε ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Κασουλίδης σε πρόσφατη συζήτηση που έγινε στο Πολιτικό Γραφείο του ΔΗΣΥ.


Το Μαρωνίτικο χωριό Καρπάσια

Τόσο η μαρωνιτική κοινότητα, όσο και η τ/κ έχουν κάτι σημαντικό το οποίο εκδήλωσαν με παρόμοιο τρόπο: την επιβίωση, την κοινοτική ύπαρξη ως οντότητες που μοιράζονται αυτό το γεωγραφικό χώρο, που τον κυριαρχεί μια πλειοψηφία που καταπίνει (π.χ τους Λατίνους) και μόνο έτσι καταλαβαίνει τη δικαιοσύνη. Και οι δυο κοινότητες είναι σε ένα μεταίχμιο και εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους. Οι τ/κ βγαίνουν στους δρόμους για να φωνάξουν εναντίον της Τουρκίας, αλλά ζητούν από την άλλη την εγγύησή της για να διασφαλίσουν  την ίδια την ύπαρξή τους, ενώ οι μαρωνίτες που σχεδόν εχάσαν εντελώς τη γλώσσα τους – άρα και μια ιδιοποιό διαφορά σε σχέση με την ε/κ πλειοψηφία  - πραγματοποιεί σήμερα, μετά από δεκαετίες την επανεμφάνισή της (διδάσκεται στα επιμορφωτικά έστω) και διεκδικούν δυναμικά τον «τόπο» τους. Όπως τόνισαν οι διεθνολόγοι Κώστας Κωνσταντίνου και Γιώργος Ιορδάνους σε συζήτηση που οργάνωσε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Μαρωνιτών επιστημόνων, οι μαρωνίτες της Κύπρου είναι η μόνη κοινότητα της Δημοκρατίας που χαρακτηρίζεται από «εδαφικότητα», κάτι το οποίο και ενισχύει και τον καθορισμό της ως εθνοτική ομάδα. Ο χώρος για τους μαρωνίτες είναι  σημαντικός για τον καθορισμό της ταυτότητας και της κοινοτικής ύπαρξής τους στο μέλλον, κάτι που μέχρι τώρα δεν αναγνωρίζετο. Στην ιστορική στιγμή της συμφωνίας ενός νέου συντάγματος για την Κυπριακή Δημοκρατία, η αναγνώριση των Μαρωνιτών  ως εθνοτική ομάδα και η δημιουργία περιοχής ειδικού καθεστώτος για τα Μαρωνίτικα χωριά θα ήταν φυσική και θετική εξέλιξη.


 Χάρτης Κύπρου 1542 (βόρειο-δυτικό μέρος περιοχή Κορμακίτη) από τον Leonida Attar με τα χωριά μαρωνιτών "Cormachiti", " Asomato", "Carpassa" "Cabilj"

Έστω και έτσι όμως, με την ένταξη των μαρωνιτικών χωριών στο βόρειο συνιστών κρατίδιο, αλλά και με επιστροφή περιουσίων και χώρων, που να τονίζουν την ιδιαίτερη διάσταση της περιοχής, η μαρωνιτική κοινότητα έχει μια ευκαιρία επιβίωσης, και διατήρησης της ιστορικής της αυτονομίας. Αν εντασσόταν ολόκληρη στην μια κοινότητα, θα χανόταν αναπόφευκτα με την αφομοίωση. Αν, όμως, καταφέρει να διατηρήσει μια διακριτή παρουσία στη βόρεια Κύπρο, με εστίαση γεωγραφική, ενώ στη νότια Κύπρο, στο νότιο συνιστών κρατίδιο, θα υπάρχει μια άλλη μερίδα της κοινότητας στις πόλεις, αυτό θα κάνει την μαρωνιτική κοινότητα μια συνοριακή ομάδα που θα πρέπει να λαμβάνει υπό όψιν και τις δυο πλευρές της – και τη βόρεια εστίαση στα χωριά, και την νότια ύπαρξη στις πόλεις. Άρα η εξαφάνιση μέσω της αφομοίωσης θα είναι δομικά πλέον, σχεδόν, αδύνατη. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί να γίνει και πρότυπο μιας κοινότητας χριστιανικής καταγωγής που έχει μια συμπαγή παρουσία σε μια περιοχή του βορείου συνιστώντος κρατιδίου, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει και στα κοινά του νοτίου. Αυτή η διπλή και συνοριακή υπόσταση θα εμποδίζει ντε φάκτο την αφομοίωση και μπορεί να προσφέρει και την ευκαιρία στην κοινότητα να παίξει ένα ρόλο προτύπου ενδιάμεσου και γέφυρας…


Φωτογραφία και σχόλιο από το facebook – Το μικτό μαρωνίτικο/τουρκοκυπριακό χωρκό της Αγιάς Μαρίνας είναι τρατόπεδο του τουρκικού στρατού από το 1974
“Δκυό γυναίκες που γέννησε η γή της Αγιάς Μαρίνας, κουβαλούν τζείνο το μοναδικό χάρισμα της συλλογικότητας, με δεσμούς στον τόπο σχεδόν υπερφυσικούς. Ο βίαιος ξεριζωμός το 63 για την Ζιπά τζαι το 74 για την Βασιλού, επουλώνεται με την χαρά του αγώνα για επανασύνδεση...”

Σχόλια από συζητήσεις για την Ταυτότητα και την Μαρωνιτικη Κοινότητα

Δείγμα από την αναδυόμενη νέα Μαρωνίτικη ταυτότητα και αυτονομία..

15/10/2015

Joseph Kassapis Το ότι μοιραζόμαστε πάρα, πάρα πολλα με τους Ε/Κ συμπατριώτες μας, συμπεριλαμβανομένης και της Ελληινική παιδείας και - σήμερα τουλάχιστον, σχεδόν κατά 100% - της Ελληνική γλώσσας (- εγώ δε, όπως και χιλιάδες άλλοι, και γυναίκα & παιδία), είναι αναπόφευκτη επίπτωση της αριθμητικής σχέσης των 2 πληθυσμιακών ομάδων στον μικρό γεωγραφικό χώρο που μοιραστήκαμε. Το να τό εκφράζουμε αυτό το γεγονός όπως το έκφρασε ο Μάριος, ντυμένο με ειλικρινη αλλά καθαρά υποκειμενικά (προσωπικά), συναισθηματικά στοιχεία, κατά την γνώμη μου δεν βοηθά καθόλου σε καμιά πρακτική κατεθυνση. Είναι υπερ-απλούστευση του πολύ πιο πολύπλοκου τρόπου που αντιλαμβάνεται ο μέσος Μαρωνίτης την σχέση του με τους Ε/Κ & Τ/Κ συμπατριώτες του. Που σίγουρα είναι πολύ πιο ισορροπημένος (μταξυ Ε/Κ & Τ/Κ), & εμπεριέχει σαν κεντρικό στοιχείο, δίπλα από μερικά από εκέινα που ανάφερε ο Μαριος, κοινά 'παράπονα' με τους Τ/Κ που έχουν να κάνουν τελικά με την αποκλειστική, ιδιοκτησιακή αντίληψη των Ε/Κ για την Κύπρον όλων μας. Στην συνειδηση των Τ/Κ συμπατριωτών μας, από τους οποίους ζητούμε τώρα να σεβαστουν εμάς (-την εγγύτητα μας προς τους Ε/Κ), θα έπρεπε να βλέπαμε, άν θέλουμε να έιμαστε δικαιοι, τα δικά τους 'τραύματα' από την δική τους μεταχειρηση σαν 2ης κατηγορίας πολίτες για δεκα-ετίες. Εχουν κει αυτές οι πραγματικότητες, όπως και πολλές άλλες παρόμοιες, θέση σε μια πλήρη, αντικειμενική 'επιστολή' αυτού του είδους από Μ/Κ (Μαρωνιτης-Κύπριος) σε Τ/Κ,. Στην δική μου επιστολή, π.χ, θα είχε θέση και η δυσφορία μου όταν στην τάξη μου στο γυμνάσιο άκουα για 6 χρόνια συνεχώς πόσο σπουδαίο ήταν να εισαι αυτό που εγώ δεν είμουν, και πόσο φριχτό ήταν να εισα αυτό που εγώ ήμουν ...

Joseph Kassapis Μισώ την σύγκρουση, αλλά όχι τόσο πολύ εις βάρος της λογικής. Δεν διαφωνώ ούτε σε ένα γράμμα από αυτά που έγραψε ο Παύλος - με εκφράζουν απόλυτα, Νόμιζα πως έτσι ένοιωθαν πάρα πολλοί, τουλάχιστον οι παλαιότεροι, και με απελπίζει προσωπικά που δεν είναι έτσι, όσον αφορά τις προοπτικές επιβίωση της Κοινότητας. Εχει ήδη χαθεί - όταν απόψεις όπως αυτές του φίλου και συγγενή Τάσου δεν προκαλούν θύελλα αντιδράσεων - διαλογικών και πολιτισμένων εννοώ. Πρέπει να πώ ότι αυτές και παρόμοιες απόψεις - περίπου ότι είμαστε ¨Ελληνες (ή το ίδιο με τους Έλληνες) - με άφησαν αναυδο. Εχω παν-άριστες σχέσεις με χιλιάδες Ε/Κ, με αγαπούν τους αγαπώ, αλλά σαν Μαρωνίτης, από θέση πλήρους ισότητος και αλληλο-σεβασμού. Σεβασμού που απαιτώ και παίρνω, όχι προσποιούμενος πως είμαι το ίδιο αλλά ξεκινώντας από το γεγονός ότι δεν είμαι. Το να λέω ότι είμαι κάτι που δεν είμαι είναι αξιοθρήνητο, ακόμα κι' αν δεν ήταν επειδή επιζητώ αποδοχή ή άλλα πρακτικά πλεονεκτήματα. Ο "σεβασμός" είναι σεβασμός μόνο αν μας δίνεται για αυτό που είμαστε, αφού προτάξουμε αυτό που είμαστε. Το άλλο είδος είναι περιφρόνηση, περιφρονητική ανοχή εξασφαλισμένη με δουλοπρεπή εκλιπάρηση για 'αποδοχή'. Εμένα οι παππούδες μου δεν ένοιωθαν Έλληνες, μόνο Μαρωνίτες Κύπριοι (με εξαιρετικά καλές σχέσεισ και πολλά κοινά με Ε/Κ). Ούτε, μια ολόκληρη ζωη με Μαρωνίτες, είδα κανέναν να νοιώθει ή να λέει πως νοιώθει Έλληνας. Το γεγονός τώρα ότι πολλόι φαίνεται να νοιωθουν περίιπου Ελληνες, δείχνει με ακόμα ένα τρόπο πόσο well on the way είμαστε προς το τέλος. Οταν, Μαρωνίτη, λες σε Ελληνες ότι νοιώθεις Ελληνας, κερδίζεις (κατά βάθος, και δίκαια) την περιφρόνηση τους. Οταν χάσεις την περιφόρονηση, δεν θα έχεις καρδίσει τον σεβασμό τους: θα έχεις παύσει να είσαι Μαρωνίτης ... (αφομειωθεί).

Ιστορική ανθολογία δημοσιευμάτων για τους αγώνες επιβίωσης των Μαρωνιτων


14 Φεβ 2014

Η επανένωση από τα κάτω ή στιγμιότυπα την εποχή που εμφανίζεται η ελπίδα και πάλι: Οι συνοριακές εμπειρίες των κυπραίων. Μια καταγραφή που τη Μαρωνίτικη κοινότητα
http://2ha-cy.blogspot.com.cy/2014/02/blog-post_4919.html


Η Μαρωνίτικη κοινότητα μπροστά στο δίλημμα της ιστορικής πράξης: Η διεκδίκηση ρόλου στη διαδικασία λύσης μέσα από την ιστορική αυτονομία της κοινότητας, αλλά και τη θέση της στην περιοχή, και οι φόβοι της εξωτερικευμένης ανασφάλειας μιας μειονότητας, αλλά και της υπόθαλψης της από τα συμφέροντα των «μεσαζόντων» με την εξουσία της πλειοψηφίας
http://2ha-cy.blogspot.com.cy/2015/09/blog-post_64.html


3 Μαίου 2015

Μια κηδεία γιορτή μέσα σε ένα τούρκικο στρατόπεδο Η Μιλή Παρτέλα στον θάνατό της διεκδίκησε τζαι κέρδισε όπως τζαι στην ζωή της … για το χωρκό της, την Μαρωνίτικη κοινότητα τζαι την Κύπρο


20 σεπτ 2015
Διάλογος για την θέση της Μαρωνιτικής κοινότητας
http://2ha-cy.blogspot.com.cy/2015/09/blog-post_21.html

 

18 Οκτ 15
Δείγμα από την αναδυόμενη νέα Μαρωνίτικη ταυτότητα και αυτονομία..


13 Δεκ 15
Η αυτονομία της μαρωνίτικης κοινότητας

20 Δεκ 15
Η Ελπίδα.. Το ραντεβού των μαρωνιτών και των τουρκοκύπριων της Αγιάς Μαρίνας με την Ιστορία

3 Απρ 17
Η λύση του κυπριακού σαν ντε φάκτο διαδικασία από τα κάτω: Το κίνημα της επιστροφής – η λύση τζιαι η επιστροφή στα χέρια του λαού


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου