22 Ιαν 2017

Όταν κτυπά ο πανικός την «εθνική ευαισθησία», ακόμα και οι απλές φράσεις [για την λόγια γλώσσα της εκκλησίας] προκαλούν πανικό που θυμίζει υστερίες άλλων εποχών και ιδεολογημάτων.. Ο κ. Χαλικιόπουλος και το άγχος της γλώσσας.. Η μήπως είναι η κριτική του εθνικισμού που προκαλεί το άγχος γιατί αποκαλύπτει τα μη-αυτονόητα του ηγεμονικού λόγου..και wannabe στάτους;

Μεγάλο το κόλλημα και η ανασφάλεια μερικών. Τι να πεις..:)..Του γελασμάτου.. Αλλά διαβάζουν, φτιάχνουν παραμύθια και κουρτίζονται μόνοι τους..

Ιδού παράδειγμα..Ο κ. Χαλικιοπουλος είναι ένας αναλυτής με μια τάση προς το εθνικό κόλλημα κατά περιόδους αλλά και μια πιο ας πούμε αριστερή οπτική ..έχει όμως μια αναλυτική αιχμή που αξίζει να την διαβάζεις είτε συμφωνείς είτε διαφωνείς..Αλλά άμα πάθει παράκρουση το πλάσμα..

Γραφεί λοιπόν ένα πονεμένο σχόλιο..και δώσου να κτυπιούνται μερικοί κάτω από αυτό..

 «Θα μας πουν ότι μιλούν τουρκικά» και το γνωστό κιτς της εθνοβλακείας..

Ιδού το τεκμήριο για να μην χάνουμε την βάση της συζήτησης..Έγραψε λοιπόν ο Χαλικιοπουλος:

«Διάβασα ένα αρθρίδιο όπου ο συγγραφέας, μεταξύ των άλλων απίθανων διαστρεβλώσεων, ισχυρίζεται ότι οι Ελληνοκύπριοι μιλούν ελληνικά, επειδή τους το επέβαλε η εκκλησία που ήταν κυρίαρχη.
Αυτό που δεν μας λέει φυσικά ο συγγραφέας είναι τι γλώσσα θα προτιμούσε να μιλούν για να είναι ικανοποιημένος ο κοσμοπολίτικος διεθνισμός του και το ιδεολογικό αλαλούμ του. Εγώ πάντως προκρίνω τα Κινέζικα
  :-)
Τι άλλη μαλακία θα διαβάσουμε σε αυτό το φέισμπουκ, ρε γαμώτο;;;;»
Αφού δεν σχολιάζει τίποτα άλλο [τώρα τι ακριβώς αμφισβητεί αφού το παίζει και αναλυτής με ιστορική συνείδηση είναι άλλο ευαγγέλιο – τι θα μας πει τώρα ότι τα έθνη υπήρχαν από τον καιρό των σπηλαίων και δεν είναι προϊόντα της μοντέρνας εποχής;.. διότι αυτό είναι το κεντρικό σημείο του κειμένου στο οποίο αναφέρεται και παραπλανεί με την αποσπασματική αναφορά [ιδού το κείμενο εδώ [και επισυνάπτεται και στο τέλος για να έχει εικόνα ο/η αναγνώστης/τρια] https://dionysiakos.wordpress.com/2017/01/21/%CF%84%CE%BF-%CF%86%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF-%CE%AD%CE%B8%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CF%8D%CF%80%CF%81%CE%B9%CE%BF%CE%B9-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%AD/
Τέλος πάντων, αφού δεν κάνει άλλη αναφορά, πονεμένη η μη, να  το αφήσουμε. Πάμε στο πονεμένο σημείο..

«ισχυρίζεται ότι οι Ελληνοκύπριοι μιλούν ελληνικά, επειδή τους το επέβαλε η εκκλησία που ήταν κυρίαρχη.»
Το κείμενο όμως αφού κάνει μια ιστορική αναφορά στο γενικώς αποδεχτό γεγονός ότι τα έθνη κατασκευάστηκαν στην νεωτερικότητα, παραπέμπει σε κοινά στοιχεία που ευνόησαν την ανάπτυξη του ελληνικού εθνικισμού στην Κύπρο. Και σε αυτό το πλαίσιο αναφέρει:
«Σε αυτή την ιστορική εξέλιξη συνέβαλε και το γεγονός ότι οι Κύπριοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία ήταν Ορθόδοξοι Χριστιανοί και άρα ήταν κάτω από το ζυγό μιας Εκκλησία που χρησιμοποιούσε την ελληνική γλώσσα.»

Που είναι η παραπλάνηση με βάση την οποία έπαθε  παράκρουση ο Χαλικιοπουλος;..τον ενόχλησε μήπως η λέξη «ζυγός» για τον ρόλο της εκκλησίας; Καλά στην Ελλάδα δικαιούνται να αναφέρουν ότι η εκκλησία καταπίεζε, στην Κύπρο, όχι;..Ίσως ο κ. Χαλικιοπουλος και οι φίλοι του να μπορούσαν να διερευνήσουν τον ρόλο της κυπριακής εκκλησίας κατά την οθωμανική περίοδο πριν πάθουν αμόκ. Η μήπως αυτοί είναι κουρδισμένοι να κάψουν και τον Κορδάτο; Ας θάψουν και τον Ρήγα Φεραίο να πάει πάσα κακό τότε..:)

Στο γλωσσικό σημείο τώρα: όλοι ξέρουν ότι η εκκλησία χρησιμοποιούσε την λόγια γλώσσα και αφού η γλώσσα που προώθησε ο ελληνικός εθνικισμός ήταν αυτή η μια παραλλαγή της, ο συγγραφέας ορθά τονίζει ότι υπήρχε ένα θεσμικό πλαίσιο που ευνοούσε την ανάπτυξη του εθνικισμού. Αν ο κ. Χαλικιοπουλος ασχολείτο με την μετάβαση από την θρησκευτική στην εθνική ταυτότητα [που δεν είναι εθνικά βέβηλο πια – είναι αποδεκτό ας ηρεμήσει και αυτός και οι φίλοι του φαίνονται έτοιμοι να ξεκινήσουν κυνήγι μαγισσών εναντίον υπόπτων «καθηγητών» όπως τις ένδοξες περιόδους της εθνικοφροσύνης του παρελθόντος] θα κατανοούσε ότι η αναφορά είναι ιδιαίτερα χρήσιμη ερμηνευτικά…Λίγη σκέψη αντί ιαχές που θυμίζουν άλλες εποχές, θα ήταν πιο χρήσιμη γενικώς..:)

Αν έχει αμφιβολίες ο κ. Χαλικιοπουλος το πιο απλό που έχει να κάνει είναι να διαβάσει τον Μενέλαο Χριστοδούλου, γλωσσολόγο, ελληνοκεντρικό, κοκ ο οποίος είναι σαφής στο θέμα – και για το ότι η λόγια γλώσσα διατηρήθηκε στην εκκλησία και [ παρά το ότι αυτό δεν αναφέρεται στο κείμενο που τον ενόχλησε, φαίνεται ότι είναι αυτή η πραγματικότητα, που είναι γενικώς γνωστή, που ενοχλεί τον Χαλικιοπουλο και κτυπιέται με φαντάσματα] ότι το κυπριακό γλωσσικό ιδίωμα είναι διαφορετικό, και θα μπορούσε να θεωρηθεί ως γλώσσα με βάση τα σύγχρονα δεδομένα της γλωσσολογίας.[1] Ελληνογενής γλώσσα όπως υπάρχουν σλαβογενείς, λατινογενείς κοκ..Οπότε άμα κοιτάξει λίγο στα Βαλκάνια αλλά και στις λατινογενείς γλώσσες/χώρες  η και τις γερμανογενείς [και πως διαμορφωθηκαν] θα καταλάβει αυτό που ξαφνικά φαίνεται να αδυνατεί να δει..

Τελικά τα σχολεία της εκκλησίας επέβαλαν την ελληνική αφήγηση [και σε αυτό αναφέρεται το άρθρο – αλλά ο Χαλικιοπουλος έφυγε για αλλού]..Αν ο κ. Χαλικιοπουλος ενοχλήθηκε από την ανάλυση για τις ιστορικές αφηγήσεις να το πει..Και να μας πει τι προτείνει και να θυμάται ότι έχουμε και εμείς μνήμη…

Αν λ.χ. θεωρεί ότι η αφήγηση που εισάχθηκε από την Ελλάδα είναι η απολυτά σωστή τότε να μας πει ποια από όλες; Εκείνη του προωθούσε λ.χ. το καθεστώς της Μακρονήσου και των Χιτων μετά τον εμφύλιο; Η αυτή μετά το 74 που είναι πιο λάιτ και αναγνωρίζει και την σχετικότητα των αφηγήσεων και την κοινωνική [ταξική, κοινωνική και παραταξιακή] κατασκευή τους; Και τότε ίσως ο κ. Χαλικιοπουλος [άμα καταλάβει] να απορήσει κιόλας με ποιους βρίσκεται αγκαλιά…J

Και το αρχικό κείμενο

Το φαινόμενο έθνος και οι Κύπριοι που έγιναν Έλληνες








Rate This


Έχει σημασία να δούμε την ιστορική διαδικασία/προτσές δημιουργίας των εθνών προτού καταλήξουμε σε συμπεράσματα για την εθνική καταγωγή των Κυπρίων.
Τα έθνη εμφανίστηκαν κατά το τέλος του Μεσαίωνα, δηλαδή σε μια περίοδο κατάλυσης της βασιλείας στην Ευρώπη. Και αντικατέστησαν τις πολυεθνικές αυτοκρατορίες, τα πολυεθνικά βασίλεια της μεσαιωνικής Ευρώπης. Χρησιμοποιήθηκαν από τις αστικές τάξεις ως πηγή νομιμότητας για τη νέα κατάσταση πραγματων που δημιουργήθηκε. Διότι πλέον δεν υπήρχε η ελέω θεού μοναρχία (με τους φεουδάρχες και τους κληρικούς ως άρχουσα τάξη), αλλά μια αστική δημοκρατία (με άρχουσα τάξη τους αστούς) που στηριζόταν στην έννοια της λαϊκής κυριαρχίας, του έθνους δηλαδή.
Στην περίπτωση της Κύπρου η εθνική συνείδηση καλλιεργήθηκε στις μάζες από ορισμένους διανοούμενους κατά το τέλος του 19ου αίωνα και τις αρχές του 20ου αιώνα όπου είναι και η χρυσή εποχή του εθνικού κινήματος στην Κύπρο.
Εμφυτεύτηκε δηλαδή στα μυαλά των ανθρώπων η ιδέα ότι κατάγονται από την Ελλάδα και αυτό έγινε διότι στο νησί οι δάσκαλοι ήταν εξ Ελλάδος, οι πλούσιοι κάτοικοι ήταν Ελλαδίτες από τη Μικρά Ασία και αλλού, ενώ μέσω της ανάπτυξης της τυπογραφείας και των εκδόσεων απόκτησαν φωνή οι Κύπριοι που σπούδασαν στην Ελλάδα και ήταν συνεπώς επηρεασμένοι από τα αφηγήματα για το ελληνικό έθνος.
Σε αυτή την ιστορική εξέλιξη συνέβαλε και το γεγονός ότι οι Κύπριοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία ήταν Ορθόδοξοι Χριστιανοί και άρα ήταν κάτω από το ζυγό μιας Εκκλησία που χρησιμοποιούσε την ελληνική γλώσσα.
Στην ουσία είπαν του κόσμου ότι πριν χιλιάδες χρόνια ήρθαν οι Έλληνες στην Κύπρο και την αποίκισαν και ότι εμείς όλοι είμαστε οι απόγονοι τους. Σαμπώς και δεν πέρασαν άλλοι λαοί από την Κύπρο ή δεν υπήρχε πληθυσμός πριν την κάθοδο των Ελλήνων στο νησί. Τόνισαν δηλαδή ορισμένα στοιχεία της κυπριακής ιστορίας σε βάρος άλλων στοιχείων. Και έτσι είχαμε την πολιτικοποίηση της ιστορίας και την ελληνοποίηση της Κύπρου. Ενώ ταυτόχρονα αποσιωπήθηκαν στοιχεία της ιστορίας μας τα οποία συγκρούονταν με το αφήγημα τους για τους Έλληνες κάτοικους της Κύπρου.
Βέβαια αυτή η ιστορική διαδικασία κατασκευής των εθνικών συνειδήσεων και των εθνών ήταν την εποχή εκείνη ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Γι’ αυτό και γέμισε ο πλανήτης έθνη-κράτη και έγινε ο εθνικισμός μια νέα μορφή θρησκείας.



[1] Μπορεί να ξεκινήσει από το κείμενο «»Η σημερινή φασις της ελληνικής γλώσσης εν Κύπρω» στο «Η Ελλάδα φθογγον χεουσα».  Για την σχέση της διαλέκτου με την γλώσσα μπορεί να δει την σελίδα 79 λ.χ…Μπορεί επίσης να δει τα κείμενο «Κοινή γλώσσα και διάλεκτος» για την λόγια γλώσσα [σε έκδοση του 1997,από τις διαλέξεις στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο εκδόσεις Δ. Λευκωσίας.. Καλυτέρα να διαβάσει πριν να αρχίσει το κήρυγμα οκ. Χαλικιοπουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου