27 Μαρ 2016

Ο διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες





Ο Έσπεν Βαν Άιντε προσπαθεί να κρατηθεί ο ίδιος ως επαγγελματίας σε δράση και μαζί προσπαθεί να κρατήσει τη διαδικασία των συνομιλιών σε κάποια ύπαρξη παράλληλα με τις εκλογές, έτσι ώστε να μην έχει να ξαναξεκινήσει τα πράγματα από την αρχή. Η ιστορία ωστόσο του Κυπριακού είναι και μια ιστορία ξαναξεκινημάτων από την αρχή. Υποθέτουμε ότι η ιστορία των προκατόχων του αποτελεί ένα βάρος στους ώμους του. Θα είναι ο άνθρωπος που θα βάλει τον τελευταίο κρίκο σε μια μακρά αλυσίδα, η αντίθετα θα είναι ο ίδιος ένας ακόμα κρίκος σε μια αυτοτροφοδοτούμενη διαδικασία χωρίς τέλος στον ορατό κόσμο;

Η επιθυμία του να καταγραφούν οι συγκλίσεις δείχνει και το φόβο του να μην βρεθεί μπροστά σε υπαναχωρήσεις και η διευκρίνηση του ότι στις λεπτομέρειες κρύβεται ο διάβολος αφήνει να φανεί και μια δική του αμφιβολία στο αν οι δύο πλευρές εννοούν ακριβώς αυτά που λένε.

Πάντως, η επιλογή της ελληνοκυπριακής πλευράς να προκηρύξει ένα νέο κύκλο αδειοδοτήσεων στα οικόπεδα 6, 8 και 10, δείχνει ένα επίπεδο εμπιστοσύνης στην ευχέρεια που της προσδίδει ο εγκλωβισμός της Τουρκίας στο κουρδικό και το συριακό πρόβλημα. Τα οικόπεδα 6 και 10 διεκδικούνται ή αμφισβητούνται τουλάχιστον και από την Τουρκία. Αν δεν υπάρξει τουρκική αντίδραση θα σημαίνει ότι η Τουρκία υποχρεώνεται σε κάποιου είδους αναδίπλωση.

…η ελληνοκυπριακή πλευρά δείχνει μια βεβαιότητα και ίσως και μια κάλυψη στην κίνηση της νέας αδειοδότησης και από δυτικής πλευράς, αλλά και από την πλευρά της Ρωσίας, η οποία μέσω εταιρειών της ίσως και να μετέχει στην κούρσα των αδειοδοτήσεων. Η αναφορά του Τουρκοκύπριου ηγέτη σε ιδιοκτησία του υποθαλάσσιου πλούτου στην ομοσπονδιακή πάντως κυβέρνηση δείχνει μια εμμονή στην ομοσπονδιακή δομή, αλλά ίσως και να υποδηλεί ένα φόβο του ότι πιθανόν οι Ελληνοκύπριοι να θέλουν να κρατήσουν για τον εαυτό τους το φυσικό αέριο και το τυχόν πετρέλαιο, είτε μέσα από μια συνομοσπονδιακή δομή, είτε μέσα από τη μη κατάληξη στις συνομιλίες.

Η αντίδραση του Μουσταφά Ακιντζή δείχνει κάποια αβεβαιότητα από μέρους του. Επεσήμανε μεν τον κίνδυνο αρνητικών επιπτώσεων στις συνομιλίες, αλλά ήταν ασαφής, γεγονός που ίσως να δείχνει απλώς ότι δεν είναι ακόμα ενήμερος των σκέψεων της Άγκυρας. Αντίθετα η ελληνοκυπριακή πλευρά δείχνει μια βεβαιότητα και ίσως και μια κάλυψη στην κίνηση της νέας αδειοδότησης και από δυτικής πλευράς αλλά και από την πλευρά της Ρωσίας, η οποία μέσω εταιρειών της, ίσως και να μετέχει στην κούρσα των αδειοδοτήσεων. Η αναφορά του Τουρκοκύπριου ηγέτη σε ιδιοκτησία του υποθαλάσσιου πλούτου στην ομοσπονδιακή, πάντως, κυβέρνηση δείχνει μια εμμονή στην ομοσπονδιακή δομή, αλλά ίσως και να υποδηλεί ένα φόβο του ότι πιθανόν οι Ελληνοκύπριοι να θέλουν να κρατήσουν για τον εαυτό τους το φυσικό αέριο και το τυχόν πετρέλαιο, είτε μέσα από μια συνομοσπονδιακή δομή, είτε μέσα από τη μη κατάληξη στις συνομιλίες. Εάν το Μπαρπαρός δεν βγει για έρευνες στα δυτικά οικόπεδα της ΑΟΖ, θα σημαίνει ασφαλώς ένα ανασχεδιασμό πλεύσης από πλευράς Άγκυρας σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. (με τον προηγούμενο κύκλο αδειοδότησης).

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο προηγούμενος κύκλος αδειοδότησης αφορούσε σε τεμάχια της κυπριακής ΑΟΖ που δεν αμφισβητούνται και η Άγκυρα λειτουργούσε ως εντολοδόχος των Τουρκοκυπρίων. Στην περίπτωση των δυτικών οικοπέδων υπάρχει απ' ευθείας αμφισβήτηση από την Τουρκία την ίδια. Λογικά πρέπει να αναμένεται σημαντική αντίδραση. Πάντως ο Μουσταφά Ακκιντζί ήταν πυροσβεστικός, αναφέροντας ότι άλλο αδειοδότηση για έρευνες και άλλο εξόρυξη, δίνοντας έμφαση στη συνέχιση των συνομιλιών παρά στην αντιμετώπιση της νέας πρωτοβουλίας της ΚΔ. Είναι πολύ πιθανόν, όμως, να εκφράζει τον εαυτό του κι όχι την Άγκυρα και καθόλου τον κ. Ερντογάν. Από πλευράς της η τουρκική πλευρά φαίνεται να προσθέτει αυτές τις μέρες στο «νερό της ειρήνης» και το «ηλεκτρικό ρεύμα της ειρήνης», το οποίο πέραν των πολιτικών σημαινόντων μπορεί να σημαίνει ανταγωνισμό στην τιμή του ρεύματος της ΑΗΚ (κρατικής ή ιδιωτικής), όπως εξ άλλου είναι δυνατόν να συμβαίνει και με το νερό που μεταφέρεται από την Τουρκία σε σχέση με το νερό της αφαλάτωσης. Αυτές οι συγκρίσεις θα είναι πολύ χρήσιμες ασφαλώς σε περίπτωση συνολικής λύσης, αλλά και σε περίπτωση άλλου τύπου εξομάλυνσης των σχέσεων (στο ηλεκτρικό έχει ήδη γίνει μια αρχή).

Αυτή η «άλλη εξομάλυνση» αφορά στο γεγονός ότι το Κυπριακό μεταφέρεται γοργά στο ευρωπαϊκό άρμα και δημιουργείται μια δυναμική αντιμετώπισης του ως ευρωτουρκικό θέμα. Κάτι που ξεσήκωσε και τις ενστάσεις της τουρκοκυπριακής Λευκωσίας που βλέπει μια νέα περιθωριοποίηση της, αλλά δημιουργεί από παλαιότερα και αγωνίες στην ΚΔ που τονίζει συνεχώς ότι το πλαίσιο πρέπει να είναι τα Ηνωμένα Έθνη. Φυσικά, άλλο τα λόγια κι άλλο οι πράξεις. Η Λευκωσία εξέφρασε τη μεγάλη της ικανοποίηση για την στήριξη που είχε στην εμμονή της στην παγοποίηση των «κυπρογενών κεφαλαίων» ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ. Θέλησε να δει σε αυτή την κίνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την αναγνώριση επιτέλους της ιδιότητας της ως πλήρες και κανονικό μέλος της ΕΕ. Οι δηλώσεις Τουσκ μάλιστα περί της ίσης σημασίας μικρών και μεγάλων κρατών στην ΕΕ έστειλε τα ελληνοκυπριακά μίντια στα ουράνια χωρίς να βρεθεί ένας σκιτσογράφος να κοροϊδέψει τη φερόμενη ισότητα της Κύπρου ή έστω της Ελλάδας με την Γερμανία. Φυσικά, αυτό το πολυπόθητο «κανονικό μέλος« έχει σχέση με τον ...ιδιότυπο τρόπο που η Κύπρος μπήκε στην ΕΕ χωρίς λύση. Και από αυτό ακριβώς το σημείο, και τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η ΕΕ έναντι των Τουρκοκυπρίων από το 2004 και μετά, αλλά κύρια όταν η ΕΕ αντιμετωπίσει το Κυπριακό μέσα από τις ευρωτουρκικές ανάγκες των επόμενων λίγων χρόνων, προκύπτουν οι κρυφοί φόβοι της Λευκωσίας που κρύφτηκαν για λίγο, πίσω από την υπερβολική έκφραση ικανοποίησης της κυβέρνησης και των περισσότερων κομμάτων... μέχρι μετά τις εκλογές και μέχρι το ερχόμενο Συμβούλιο που θα ασχοληθεί με το θέμα δηλαδή τον ερχόμενο Ιούνιο.

Προς το παρόν σημειώνουμε ότι πίσω από την κουρτίνα των εκλογών αλλά και του καλού κλίματος που κρατιέται προς το παρόν στις συνομιλίες η μέν Τουρκία προχωρά σε και που ενοχλεί σοβαρά την ΚΔ όπως είναι η μεταφορά ρεύματος ενώ η ΚΔ προχωρά στις αδειοδοτήσεις που ενοχλούν την Τουρκία και τους Τουρκοκύπριους. Μαίνεται δηλαδή ένας πόλεμος κινήσεων παράλληλα με το καλό κλίμα που ανά πάσα στιγμή μπορεί να μπει σε εισαγωγικά. Είναι μια πρακτική που την συναντάμε σε κάθε καλή φάση του Κυπριακού. Δυστυχώς η ανάλυση του γεγονότος δεν μπορεί παρά να είναι πυθιακή. Αυτές οι κινήσεις ταιριάζουν και με το σενάριο της διχοτόμησης αλλά και με το σενάριο της άσκησης πιέσεων για τη λύση ή και του επηρεασμού της λύσης με την προσθήκη κάποιων κεκτημένων.

Ειδικά η σπουδή της Τουρκίας να μεταφέρει νερό και ίσως και ρεύμα στα κατεχόμενα αποτελεί μια προσπάθεια κατοχύρωσης της παρουσίας της στο νησί με οικονομικό ή ειρηνικό τρόπο πράγμα που μπορεί να συνδέεται και με την διαφαινόμενη αποδοχή της συζήτησης των εγγυήσεων και στο αισιόδοξο σενάριο με την αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων.

Τέλος η επιμονή της το νερό και το ρεύμα να τύχουν ιδιωτικής διαχείρισης και εκμετάλλευσης που είναι προφανώς μια νεοφιλελεύθερη αντίληψη της οικονομίας συναντά την αντίστοιχη πολιτική της κυβέρνησης Αναστασιάδη που ακολουθεί το ίδιο μοντέλο ιδιωτικοποίησης στην πλευρά μας. Υπάρχει μια κοινή επιθυμία αποψίλωσης του κράτους από τους τομείς που του προσδίδουν και δύναμη και ευθύνες. Αυτή η πολιτική ωστόσο, με λύση ή χωρίς, αποτελεί μια νέα σκλαβιά για τη κοινωνία.



Προς το παρόν σημειώνουμε ότι πίσω από την κουρτίνα των εκλογών, αλλά και του καλού κλίματος που κρατιέται προς το παρόν στις συνομιλίες η μέν Τουρκία προχωρά σε  κινησεις και που ενοχλεί σοβαρά την ΚΔ, όπως είναι η μεταφορά ρεύματος, ενώ η ΚΔ προχωρά στις αδειοδοτήσεις που ενοχλούν την Τουρκία και τους Τουρκοκύπριους. Μαίνεται, δηλαδή, ένας πόλεμος κινήσεων παράλληλα με το καλό κλίμα που ανά πάσα στιγμή μπορεί να μπει σε εισαγωγικά. Είναι μια πρακτική που την συναντάμε σε κάθε καλή φάση του Κυπριακού.


Τεκμήρια ταξικού πολέμου: Courses τζαι νοσοκομούθκια… πώς κατασκευάζονται θεάματα με «διαρροές», και η αβάσταχτη ανασφάλεια των διορισμένων της εξουσίας που αναζητούν νομιμοποίηση απέναντι στους ιθαγενείς, σε σπουδές που δεν έχουν καν…




Ένα αποκαλυπτικό τεκμήριο: πώς βλέπει τους απεργούς μια παρέα παιδιών της αστικής τάξης, που διορίστηκε στην κυβέρνηση.. πώς κατασκευάζεται η εικόνα που βλέπετε συχνά στα πρωτοσέλιδα ή στα θεάματα των δελτίων ειδήσεων.. και πώς η ημιμάθεια εμφανίζεται ως έπαρση ανασφάλειας;



Το κείμενο του κ. Καλλινίκου που αναδημοσιεύουμε πιο κάτω είναι ένα σημαντικό τεκμήριο για δυο λόγους. Από την μια, είναι αποκαλυπτικό για το πώς κατασκευάζει ειδήσεις η εξουσία – και συγκεκριμένα το προεδρικό, στην παρούσα συγκυρία. Έτσι, αφού δεν τους βγήκε όπως περίμεναν η αντιπαράθεση με τους νοσηλευτές, άρχισαν να μαζεύουν δημοσιογράφους στο προεδρικό για κατασκευάσουν αρνητικό κλίμα μέσω των ΜΜΕ.. Και είναι σαφής σε αυτό – και προς τιμήν του - ο κ. Καλλινίκου, που φαίνεται να ήταν από τους προσκεκλημμένους.. Έτσι, λοιπόν, κατασκευάζονται συχνά οι «ειδήσεις»…



Η άλλη ενδιαφέρουσα διάσταση είναι το ύφος με το οποίο προσπαθούσαν οι του περίγυρου του προεδρικού να πουλήσουν την εκδοχή τους.. Με την υπεροψία του τάχα μου σπουδασμένου απέναντι στους ιθαγενείς, τα νοσοκομούθκια, που μόλις και τελείωσαν ένα τοπικό πανεπιστήμιο – και μάλιστα δημόσιο.. Αυτή η ρητορική είναι κατ’ αρχήν αισχρή, γιατί προσπαθεί να υπονομεύσει ένα επιχείρημα/μια θέση έμμεσα,  με βάση μια ιεραρχική κλίμακα, όπου κάποιος είναι ανώτερος και άρα τα επιχειρήματα του πιο αποδεκτά, όχι λόγω λογικής ή δικαίου, αλλά «ελέω ιεραρχίας» [όπως παραδοσιακά λέγανε «ελέω θεού"] η οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση έχει να κάμει με ένα σαφώς αποικιακό κατάλοιπο – όσοι σπούδασαν στο εξωτερικό «ξέρουν καλύτερα», όπως υποτίθεται «ήξερε καλύτερα» ή αποικιοκρατία, η πατριαρχική εξουσία κοκ.. Σε ένα δημοκρατικό ορθολογικό κόσμο/πλαίσιο, αν κάποιος έχει κάτι να πει οφείλει να το πει δημόσια και να αντιπαραθέσει επιχειρήματα και όχι παιδικά κόμπλεξ με την άνεση της εξουσίας.. Διότι περί παιδικού κόμπλεξ/ ανασφάλειας πρόκειται, και μάλιστα χαρακτηριστικού μιας μερίδας της αστικής τάξης [που κάποτε τους ονόμαζαν ταξικά τα "βουτυρόπαιδα"] που ακολουθεί τη ρήση του παραμυθιού «όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάμνει κρεμαστάρια»..Το που σπούδασε κάποιος, δεν είναι κατ’ ανάγκη τόσο αποφασιστικό, όσο πόσο καλό ήταν τμήμα στο οποίο σπούδασε.. Αλλά αυτά θα τα ξέρει κάποιος που ασχολείται πραγματικά με την πανεπιστημιακή μόρφωση.. Αυτοί που πέρασαν απλώς από πανεπιστήμια, γιατί είχαν λεφτά οι γονείς τους και περιφέρουν το όποιο δίπλωμα/πτυχίο τους από «την Αγγλία», την «Αμερική» κλπ, εκφράζουν τη βαθιά υπαρξιακή ανασφάλεια της τοπικής αστικής τάξης – που θέλει επιβεβαίωση από την αγγλοσαξονική ανωτερότητα – για πουλήσει πνεύμα στους ιθαγενείς.. Αν, όμως, κοιτάξει κανείς την τριάδα των νεοφιλελεύθερων του ΔΗΣΥ [Πετρίδης, Χάρης, Αβέρωφ] είναι να απορείς γιατί κοκορεύονται. .Αν ήταν να κοκορευτεί κάποιος για τα πανεπιστημιακά προσόντα του κλπ, ας είχε τουλάχιστον ένα διδακτορικό – να δείξει κάτι.. Εδώ ο ένας, ο Αβέρωφ, φαίνεται να πήρε ένα πτυχίο από ένα μη ιδιαίτερα γνωστό [«μη κορυφαιο»] αμερικανικό πανεπιστήμιο, ο άλλος ο Χάρης πήρε ένα Μαστέρ από ένα επίσης μη ιδιαίτερα γνωστό, "μη κορυφαίο" [για να επικαλεστούμε το κόμπλεξ της ιεραρχίας] στο Reading, και ο Πετρίδης, φαίνεται πολύ περήφανος που ήταν αξιωματικός στο στρατό – και κατάφερε να κάνει ένα μάστερ στο LSE.. So?.. που θα λαλούσαν τζαι οι αμερικανοί.. big deal.. Χέστηκε η φοράδα στο αλώνι που θα έλεγαν και στην ελληνική αργκό [από την οποία έρχονται άλλα ψώνια αναζητώντας ανωτερότητα – αλλά δεν είναι του παρόντος..]

Κατά τα άλλα το κείμενο είναι σημαντικό και για την αποκάλυψη της παρασκηνιακής λειτουργίας της ρητορικής της εξουσίας, αλλά και της στήριξης προς τους νοσηλευτές – ακόμα και από άτομα που τα καλούν στο προεδρικό για να κατασκευάσουν θεάματα χειραγώγησης… Και το κείμενο θέτει επίσης, ορθά, και το ζήτημα της αποστασιοποίησης του ίδιου του κ. Αναστασιάδη από όλα αυτό το σκηνικό..




Courses, νοσοκομούθκια και η ευθύνη του προέδρου



Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε χθες να στείλει τους ασθενείς που βρίσκονταν σε λίστα αναμονής για εγχειρήσεις, στον ιδιωτικό τομέα. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι, προφανώς, πρέπει να ανάψουν ένα κερί στους νοσηλευτές. Και στο γινάτι του Προεδρικού και της Πινδάρου… Είναι πλέον εξόφθαλμο ότι οι κυβερνώντες αντιμετωπίζουν πρωτίστως με εγωισμό την υπόθεση των νοσηλευτών. Δεν αποκρύβουν καθόλου ότι γι’ αυτούς είναι «νοσοκομούθκια», χάριν των οποίων δεν πρόκειται να κάνουν την παραμικρή υποχώρηση. Θα εξαντλήσουν όλη τους την μαγκιά και όλο τον αυταρχισμό τους. Μέχρι να τους γονατίσουν. Όσο απεργούν δεν θα πληρώνονται. Πόσο να αντέξουν, σου λένε. Χάρις στην επικράτηση ενός τέτοιου παράλογου εγωισμού, δεν διστάζουν να ανοίξουν τα ταμεία και να πληρώσουν εκατομμύρια στον ιδιωτικό τομέα. Αυτή είναι η σκληρή δημοσιονομική πολιτική του Χάρη. Έχει δύο πρόσωπα. Ένα διαλλακτικό, όταν πρόκειται να ικανοποιηθούν διαχρονικές δογματικές θέσεις, όπως οι ιδιωτικοποιήσεις. Εκεί παραχωρούνται εύκολα 34 εκατ. αποζημιώσεις στους εργαζομένους στα λιμάνια. Ή εξευρίσκονται πανεύκολα 40 εκατ. για αποφάσεις με εξόφθαλμα ψηφοθηρικούς λόγους, όπως η πρόσληψη 3000 οπλιτών. Κι ένα άτεγκτο πρόσωπο, όταν πρόκειται για δίκαια αιτήματα κοινωνικών ή επαγγελματικών ομάδων.

Δεν αποκρύβουν καθόλου ότι γι’ αυτούς είναι «νοσοκομούθκια» χάριν των οποίων δεν πρόκειται να κάνουν την παραμικρή υποχώρηση…. Όσο απεργούν δεν θα πληρώνονται. Πόσο να αντέξουν, σου λένε. Χάρις στην επικράτηση ενός τέτοιου παράλογου εγωισμού, δεν διστάζουν να ανοίξουν τα ταμεία και να πληρώσουν εκατομμύρια στον ιδιωτικό τομέα. Αυτή είναι η σκληρή δημοσιονομική πολιτική του Χάρη. Έχει δύο πρόσωπα. Ένα διαλλακτικό, όταν πρόκειται να ικανοποιηθούν διαχρονικές δογματικές θέσεις, όπως οι ιδιωτικοποιήσεις. Εκεί παραχωρούνται εύκολα 34 εκατ. αποζημιώσεις στους εργαζομένους στα λιμάνια. Ή εξευρίσκονται πανεύκολα 40 εκατ. για αποφάσεις με εξόφθαλμα ψηφοθηρικούς λόγους, όπως η πρόσληψη 3000 οπλιτών. Κι ένα άτεγκτο πρόσωπο, όταν πρόκειται για δίκαια αιτήματα κοινωνικών ή επαγγελματικών ομάδων.


Ότι οι κυβερνώντες αντιμετωπίζουν τους νοσηλευτές ως «νοσοκομούθκια» δεν το έκρυψαν καμία στιγμή. Πρώτος ο Αβέρωφ Νεοφύτου όταν σε ένα κρεσέντο υποτίμησης τους κάλεσε αν δεν τους αρέσει να παραιτηθούν και να φύγουν. Η αποθέωση της απαξίωσης, όμως, υπήρξε την περασμένη Παρασκευή στο Προεδρικό. Εκεί όπου κάποιοι νεοφανείς αστέρες κάλεσαν δημοσιογράφους σε μια άτυπη συνάντηση για ενημέρωση, χωρίς λεπτομέρειες για το αντικείμενο. Ένας από αυτούς, άνοιξε την «ενημέρωση» λέγοντας ότι «κάποιος τους κούρτισε να κάμουν κάτι courses και βρήκαμε εμείς τον μπελά μας». Ότι η εξουσία προκαλεί πλειστάκις αλαζονεία είναι της πάσι γνωστόν. Σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, όμως, και σε τόσο νεαρή ηλικία είναι κρίμα. Λίγη σεμνότητα χρειάζεται… Κάποιος πρέπει να υποδείξει στο Προεδρικό ότι αν τα πανεπιστήμια μας κάνουν απλώς κάποια courses, τότε έχουν υποχρέωση να τα κλείσουν. Κάποιος πρέπει να υποδείξει στο Προεδρικό να ανοίξουν ένα λεξικό. Τεγόπουλος-Φυτράκης, σελίδα 270: επιστήμη είναι η πλήρης και ακριβής γνώση ορισμένων πραγμάτων και επιστήμονας ο κάτοχος επιστήμης έπειτα από ειδικές σπουδές. Με δύο λόγια, επιστήμονες δεν είναι μόνο όσοι αποφοιτούν από την Οξφόρδη και το Χάρβαρντ ή το London School of Economics, όπως ο υφυπουργός παρά τω προέδρω. Επιστήμονας είναι και όποιος απέκτησε πλήρεις και ακριβείς γνώσεις για το αντικείμενο του στο Πανεπιστήμιο Κύπρου ή στο ΤΕΠΑΚ. Οι νοσηλευτές δεν θα κληθούν να εργαστούν στη ΝΑΣΑ αλλά σε νοσοκομεία. Αυτοί εκπαιδεύονται να χειρίζονται ανθρώπινες ζωές, να προσφέρουν σε ασθενείς. Αν κάποιος ασθενής χρειαστεί πρώτες βοήθειες γιατί κινδυνεύει η ζωή του, ούτε το πτυχίο του Χάρβαρντ θα τον σώσει ούτε του όποιου υφυπουργού. Θα τον σώσουν μόνο αυτά τα «courses» τα οποία κάποιοι στο Προεδρικό και στην Πινδάρου υποτιμούν. Αλήθεια, έχει οτιδήποτε πολυτιμότερο από τη ζωή;



Αυτή η περιβόητη άτυπη συνάντηση με δημοσιογράφους στο Προεδρικό ήταν ύπουλη, άνανδρη και αντιδεοντολογική. Διότι αποσκοπούσε στο πλασάρισμα στην κοινή γνώμη επιλεκτικών στοιχείων τα οποία καμία σχέση έχουν με τα αιτήματα των νοσηλευτών. Όπως για παράδειγμα, ότι κάποιοι νοσηλευτές παίρνουν μισθούς 2 και 3 χιλιάδων ευρώ. Πρόκειται για ένα πολύ μικρό αριθμό, που έχουν υπηρεσία δεκαετιών. Καμία σχέση με τους απεργούς, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων παίρνουν χίλια ευρώ. Εμφανής ο στόχος του Προεδρικού να κερδίσει την κοινή γνώμη η οποία διαπίστωσαν ότι στηρίζει τον δίκαιο απ’ όλες τις πλευρές, αγώνα των νοσοκόμων.



Αυτή η περιβόητη άτυπη συνάντηση με δημοσιογράφους στο Προεδρικό ήταν ύπουλη, άνανδρη και αντιδεοντολογική. Διότι αποσκοπούσε στο πλασάρισμα στην κοινή γνώμη επιλεκτικών στοιχείων τα οποία καμία σχέση έχουν με τα αιτήματα των νοσηλευτών. Όπως για παράδειγμα, ότι κάποιοι νοσηλευτές παίρνουν μισθούς 2 και 3 χιλιάδων ευρώ. Πρόκειται για ένα πολύ μικρό αριθμό, που έχουν υπηρεσία δεκαετιών.



Καμία σχέση με τους απεργούς, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων παίρνουν χίλια ευρώ. Εμφανής ο στόχος του Προεδρικού να κερδίσει την κοινή γνώμη η οποία διαπίστωσαν ότι στηρίζει τον δίκαιο απ’ όλες τις πλευρές, αγώνα των νοσοκόμων. Αυτός ο πόλεμος έχει ήδη μολυνθεί από εγωισμό. Γι’ αυτό συνεχίζεται μέχρις ότου η μία εκ των δύο πλευρών γονατίσει. Πρόκειται, όμως, για έναν πόλεμο ο οποίος μέχρι να λήξει θα έχει απώλειες. Θα έχει θύματα τα οποία, μάλιστα, θα προέρχονται από τις τάξεις των αμάχων. Τους ασθενείς οι οποίοι ταλαιπωρούνται και οι ζωές των οποίων απειλούνται. Αν μέχρι να τελειώσει ο πόλεμος κάποιοι ασθενείς χάσουν τη ζωή τους, ποιος θα αναλάβει την ευθύνη; Την ευθύνη για την υγεία των πολιτών την έχει το κράτος. Κανένας απεργός. Το Προεδρικό τι θα πράξει σε μια τέτοια απευκταία περίπτωση; Θα στείλει μια συλλυπητήρια επιστολή ή θα βγει να κατηγορήσει τους νοσηλευτές και τελείωσε;



Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης δεν μπορεί να συνεχίσει στο ρόλο του απλού θεατή. Δεν μπορεί να ποιεί τη νήσσα βλέποντας τον υπουργό Οικονομικών του ο οποίος κοιτάζει σκέτους αριθμούς κατά το δοκούν. Δεν μπορεί να παρακολουθεί αδιάφορα τον πρόεδρο του κόμματος του να ανάβει το φυτίλι και να ακολουθεί η έκρηξη. Δεν μπορεί ούτε να ακούει ή να συμμερίζεται τα απαξιωτικά σχόλια κάποιων νεανίσκων, που βρίσκονται στο πλευρό του και να κλείνει τα μάτια στην πραγματική κατάσταση. Ήδη έχουν μπει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Τόσο γρήγορα ξέχασε τη δική του περιπέτεια υγείας; Μπορεί να βρίσκονταν στην Αμερική οι νοσοκόμοι που τον φρόντιζαν αλλά το ίδιο έργο επιτελούσαν. Ένας Πρόεδρος είναι υποχρεωμένος να παρακάμπτει τους εγωισμούς και να λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας. Έχει υποχρέωση όταν οι συνεργάτες του αδυνατούν να δώσουν λύση, να παρεμβαίνει ο ίδιος. Να καλέσει τους νοσηλευτές. Να συζητήσει πιθανές λύσεις. Ιδίως, όταν οι νοσηλευτές επαναλαμβάνουν κατά κόρον ότι δεν απαιτούν τώρα αυξήσεις αλλά μόνο την ένταξη τους στην επιστημονική δομή της πολιτείας, όπως δικαιούνται βάσει των πτυχίων τους. Αυτό είναι το χρέος του έναντι των ασθενών. Και έναντι του πολυτιμότερου αγαθού, της ΖΩΗΣ!!!

Γ. Καλλινίκου











Απροβίβαστη διοίκηση; Ανεξάρτητος διεθνής οίκος αξιολογεί κάτω απο τη βάση την διοίκηση και την διεύθυνση της ιστορικής Αγγλικής Σχολής?


Tα περί διορισμoύ των «Άριστων των Αρίστων» στα Δ.Σ. ως κακόγουστο και θλιβερό αστείο, αφού πιστοποιημένα πλέον από Βρεττανούς ανεξάρτητους Επιθεωρητές...
Το δε «δεσμεύομαι» του Προέδρου Αναστασιάδη  .. σταθερή αξία
L [εν που τον περασμένο Ιούλη που περιμένουν γονείς τζαι καθηγητές, καθώς τζαι ο τουρκοκύπριος ηγέτης, να τηρήσει τον «λόο» του ο Πρόεδρος για αντικατάσταση του Δ.Σ. της Αγγλικής Σχολής...]



Michalis Persianis «As an old boy, I would like the BoD to do a great deal of explaining as this review, long awaited, only confirms our concerns. There seems to be little concern among the key guardians of the school's tradition of excellence about the downhill path the ES has been following in the last few years. The ES will soon be the Dartmouth of secondary education unless there is deliberate effort to reverse this path.»




Α Second Century of Excellence?
The English School Governance and Management are assessed below border line by an Independent international agency

The claim that the "Excellent among the excellent" were appointed  to the Board of Governors, turns out to be a bad, sad joke, as it is now officially certified by Brittish Independent Inspectors ... and the "pledge" of President Anastasiades proves void rendering him non trustworthy L [parents and teachers and the Turkish Cypriot leader, are still awaiting for the President to honor his promise made last July, of replacing the English School Board of Governors..]

From the English School PTA facebook
[1]:

………………………………………………………………………

The main findings of the Independent Schools Inspectorate on The English School.
Grade: SATISFACTORY for Governance, Leadership and Management
[2]

«Τhe quality of governance, leadership and management is satisfactory. Frequent changes in the leadership of the school have resulted in the board of Management involving itself in detail and consequently negating its ability to oversee the quality of education and implementation of policies, including safeguarding, The lack of a formal complaints procedure for parents has led to confusion of role and resulted in a small minority of parents in the questionnaire reporting that the school had not handled complaints well. A minority of parents did not agree that the school was well governed. The academic leadership has relied on the excellent learning attitudes of pupils to achieve their excellent academic results, rather than seeking to improve the overall good quality of teaching through a school wide appraisal scheme. The pastoral leaders have not taken sufficiently-firm action in confronting some key issues.”

Grades used in ISI evaluations in general seem to be as follows:

1. Excellent

2. Good

3. Satisfactory

4. Inadequate








It is important to view the grades in comparison to those of other schools inspected by the same independent body. Here is a comparative chart for all the European Independent Schools outside the UK inspected by ISI in 2015.









“How to Ensure A Third Century of Excellence at The English School, Nicosia. Observations on Governance at The English School”
by Grahan Gamble, (ex) English School Headmaster, April 2014
extract:

“..what is wanted for this purpose is a summation of how governance is amiss at The English School and the main consequences of that. The present situation has probably been brought about by the appointment to the Board of persons who are unwilling or unable to understand their roles as governors of the school, NOT managers of it. The Board of The English School, Nicosia, urgently needs members who are impartial and who have the personality, the wisdom and the qualities of character to build fruitful, trusting, mutually respectful relationships with the Head of School and his or her management team.”


……………………………………………………………………….


The independent evaluation of the English School in fact tallies with the concerns about Governance expressed by the last Headteacher, Mr. Graham Gamble. According to information, at a meeting at the President Anastasiades’s office he warned that if the Board is not replaced, the historic school which used to be a jewel of the whole region, will soon turn into a piece of coal, in the hands of the Government which appointed it. What was replaced in the end, was not the non-credible Board but the headmaster himself…!





















[1] https://www.facebook.com/parents.staff/
[2] https://www.englishschool.ac.cy/board-of-management

Καταγραφή περί σκουπιδιών: «Φτάσανε στον Μπόμπολα» αλλά στα μουλωχτά την έκανε με ελαφρά πηδηματάκια ο Κοκότσης; Κατά τα άλλα, ο Χάσικος, και άλλοι, προσπαθούν να ξεχαστεί τι έγινε τον Οκτώβριο, ενισχύθηκαν τα τεκμήρια εναντίον του Λουρουτζιάτη από το ημερολόγιο των ραντεβού, ενώ οι Βέργας – Μαληκκίδης [και το ευρύτερο κόλπο των «κατηγορουμένων που μεταμορφώνονται σε κατήγορους»] μετατρέπονται σε κωμωδία: μόλις είχαν καταθέσει ότι τα είπαν όλα – και τώρα, ξαφνικά, βρέθηκαν και με άλλα ποσά μιζών που ξέχασαν στη χριστιανική τους εξομολόγηση – ομολογία στο δικαστήριο.. όπου καταθέσαν σε βάρος άλλων





“Ωστόσο στο κατηγορητήριο δεν θα περιλαμβάνονται τα 19 πρόσωπα αφού η αστυνομία σε μια προσπάθεια να «στήσει» την υπόθεση έκλεισε «deal» με τους σημαντικότερους υπόπτους, υπάλληλους της εταιρείας, όπου θα τους μετατρέψει σε μάρτυρες κατηγορίας. Δεδομένοι μάρτυρες θεωρούνται ο Κοκότσης, ο Γιανακόπουλος και οι 3 υπάλληλοι της εταιρείας που συνελήφθησαν αρχικά και παρέδωσαν στην αστυνομία τα εικονικά τιμολόγια. Μια τακτική της αστυνομίας που ακολούθησε και στην υπόθεση ΣΑΠΑ προκαλώντας διάφορες αντιδράσεις αφού «ξεγλιστρούν» πρόσωπα που επωφελήθηκαν εκατομμύρια ευρώ.” http://larnakaonline.com.cy/2016/03/26/36684/

Odysseas Michaelides
Για άλλη μια φορά ο Πολίτης ρίχνει στα τάρταρα την έννοια της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και ηθικής. Ο κίτρινος τύπος στο μεγαλείο του!!!
Καμαρώστε απόσπασμα από σημερινό άρθρο, ένα συνονθύλευμα ψεμάτων και μυθοπλασιών:
"Του δίναμε (σημείωση: εννοεί του Μπόμπολα) επίσης 30 ευρώ τον τόνο για να θάβει σκουπίδια στην Πάφο. Που στ' αλήθεια ήταν ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης όταν προχθές πήγαινε να του ανανεώσει το συμβόλαιο για άλλα 3 χρόνια; Τη στιγμή που το δημοτικό συμβούλιο Πάφου ανέλαβε να τα θάβει με 10 ευρώ!"



Τι σημαίνει άραγε το ότι η ίδια εφημερίδα, από την μια, καμώνεται ότι κάνει «αποκαλύψεις», από την άλλη, προσπαθεί να συγκαλύψει το τι έγινε; Το ότι ο Πολίτης  καταφεύγει σε τέτοιου είδους κωμικά ψέματα μετατόπισης ενάντια στον αξιωματούχο που επέμενε και αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο είναι ενδιαφέρον σύμπτωμα… Η εφημερίδα, συμπεριφέρεται σαν να προσπαθεί να κάνει το άσπρο-μαύρο – και να ξεχαστεί ότι ήταν ο κ. Σ. Χάσικος που ήθελε εναγωνίως τον Οκτώβριο να υπογράψει με τον Κοκοτση, και κατηγορούσε τον Οδυσσέα Μιχαηλιδη γιατί δεν τον άφηνε..

Κάτι σάπιο μυρίζει στο Βασίλειο του θεάματος…



Οι εξελίξεις για το θέμα της διαχείρισης των σκουπιδιών συνεχίζονται – με μικρά επεισόδια που αξίζουν καταγραφή και σχολιασμό για να κατανοηθεί προοπτικά το ευρύτερο πλαίσιο.



Ο Χάσικος σε υπερενεργητική φάση προσπαθεί να ξεχαστεί το γεγονός ότι φώναζε και πίεζε να υπογράφει συμφωνία με τον Κοκότση τον Οκτώβριο του 2015.. Το να μην ήξερε ως υπουργός είναι κατανοητό, το να διεκδικεί και ότι ..ήξερε, είναι «κεκτημένη ταχύτητα»..

Στην αρχή της εβδομάδας ο Χάσικος μπήκε πάλι σε μια υπερενεργητική φάση να αποδείξει κάτι ασαφές που μάλλον έδειχνε.. ενοχές, παρά οτιδήποτε άλλο.. Δεν ξέρουμε τί περίμεναν κάποιοι από τον Γιαννακόπουλο, αλλά το σκηνικό όπως διαμορφωνόταν έδειχνε αυτό που τονίσαμε την προηγούμενη έκδοση: ότι ο κ. Χάσικος χρωστούσε χάρη στον Οδυσσέα Μιχαηλίδη που τον απέτρεψε από το να υπογράψει την συμφωνία με τον Κοκότση τον περασμένο Οκτώβριο. Ίσως για να αντισταθμίσει εκείνη την εικόνα, έκανε ακόμα ένα γύρο σε ΜΜΕ – μέσω ΚΥΠΕ αυτήν τη φορά.. Το βασικό του επιχείρημα – αβάσταχτο στην αφέλειά του – ήταν ότι ο Χάσικος είχε διατάξει έρευνα το 2013 και ότι τα περισσότερα στοιχεία ήταν ήδη εκεί.. Με τέτοια λογική η ευθύνη του Χάσικου διογκώνεται: διότι αν ήταν υπουργός και δεν ήξερε, δεν τον πληροφόρησαν είναι ένα.. Αλλά αν ήξερε για τον Κοκότση και δεν έκανε τίποτα – αντίθετα επέμενε να του δωθεί και πάλι το συμβόλαιο είναι άλλο… Άσε που αν ήξερε, τότε τίθεται και θέμα γιατί δεν έκανε τίποτα ο κ. Χάσικος, αφού ο Κοκότσης είναι σημαίνων στέλεχος του κόμματος του, του ΔΗΣΥ στην Ελλάδα;.. Μάλλον συνειδητοποίησε σε μια φάση την αντίφαση και το άφησε το θέμα..



..Και ξαφνικά χάθηκε ο φάκελος.. και κανένας δεν φαίνεται να θέτει το ερώτημα ποιές ήταν οι άλλες εταιρείες που υπέβαλαν προσφορά.. και τί λέει η προϊστορία τους για την φερεγγυότητά τους…

Ακολούθησε μια άλλη παράδοξη πληροφορία που οδήγησε σε άδοξο τέλος το θέαμα που προσπάθησαν να κατασκευάσουν Πολίτης και Αβέρωφ. Ανακοινώθηκε ότι δεν βρέθηκε ο φάκελος των προσφορών του 2006.. Χάθηκε ο φάκελος από το αρχείο του υπουργείου εσωτερικών.. Για την αρχειοθέτηση ο ΔΗΣΥ ήθελε να παραιτηθεί η Ακκελίδου κάποτε.. Αλλά τωρά εν της παπαδθκιάς τα ξύλα.. Το θέμα αφέθηκε… Έμεινε πάντως ανοιχτό το ερώτημα αν η εταιρεία Ιακώβου που λέγεται ότι ήταν ανάμεσα σε όσους υπέβαλεν πιο χαμηλή προσφορά, είναι η ίδια με εκείνη που μοίραζε μίζες στην Πάφο και εκείνη στης οποίας το ΔΣ προήδρευε ο Ανδρέας Λουρουτζιάτης.. Και αν ο Αβέρωφ και ο Πολίτης εμπιστεύονται την εταιρεία ότι πραγματικά θα το έκανε με λιγότερο κόστος και ότι δεν θα έκανε τα κόλπα του ΣΑΠΑ – δηλαδή να πάρει την προσφορά και μετά να αυξάνει την τιμή με βολικές μίζες.. Όσοι απάλλαξαν τους εργολάβους θέλουν να ξεχνούν ότι εκείνοι πήραν τα λεφτά και ότι οι μίζες ήταν απλώς η διευκόλυνση του εγκλήματος σε βάρος των πολιτών..



..Νά’τα μας.. Ο Κοκότσης αφέθηκε ελεύθερος και θα καταθέσει ως μάρτυρας κατηγορίας.. Αυτό το κόλπο θα επεκταθεί;… Θα βγει και καμιά ηχογράφηση στο τέλος για το ..ποιούς θέλουν/ήθελαν μερικοί;

Η επόμενη είδηση ήταν ότι ο Κοκότσης αφέθηκε ελεύθερος και θα καταθέσει ως μάρτυρας κατηγορίας.. Δηλαδή εργολάβος του ΣΑΠΑ; Ας ελπίσουμε ότι έχουν και άλλα τεκμήρια εκτός από τα ό,ποια συμφεροντολoγικά είπε ο Κοκότσης.. Σιγά που δεν θα έλεγε ότι νά’ ναι άμα του υποσχέθηκαν απαλλαγή.. Πάντως για τον Λουρουτζιάτη υπάρχει και επιπλέον τεκμήριο συν των προηγούμενων.. Φαίνεται ότι τις συναντήσεις του με τον Κοκότση τις κατέγραφε στο ημερολόγιό του στο δημαρχείο. Έτσι, ακόμα και για εκείνη την μαρτυρία υπάρχει τεκμήριο.. Για τις υπόλοιπες θα δούμε..



Ο ένας ύποπτος ήταν και υποψήφιος δήμαρχος στην Δερύνεια…

Μετά αποκαλύφθηκε – έτσι στα πεταχτά ότι ο ένας από τους κατηγορούμενους, ήταν επίσης σημαίνων με τον ΔΗΣΥ… Υποψήφιος στην Δερύνεια παρακαλώ.. Ούτε για αυτόν ήξερε ο κ. Χάσικος; Ή μήπως η δήθεν έρευνα του 2013, ήταν ανάλογη εκείνων του Ρίκκου – κατά παραγγελία… Διότι αν ήταν γνωστός ο Κοκότσης, ο Κουλλαπής, κοκ, τότε; Αν πάλι δεν ήταν γνωστοί τί έρευνα έκανε η νέα Ελεονόρα; Ιδού πάντως και το τεκμήριο καταγραφης..

"Στον προθάλαμο του δημαρχείου Δερύνειας βρέθηκε ένας από τους υπόπτους της υπόθεσης με τα σκουπίδια. Πρόκειται για τον Γεώργιο Κουλλαπή, ο οποίος στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές ήταν υποψήφιος με τη στήριξη του ΔΗΣΥ και έλαβε 36% των έγκυρων ψήφων. Σημειώνεται ότι και η διοικητική έρευνα που διεξήχθη το 2013 με οδηγίες του υπουργού Εσωτερικών Σωκράτη Χάσικου κατέδειξε λάθη και παραλείψεις τόσο στις πρόνοιες των εγγράφων, όσο και στις διαδικασίες της προσφοροδότησης, λόγω των χειρισμών του Γιώργου Κουλλαπή που τότε ήταν υγειονομικός μηχανικός 1ης τάξης. Τότε δεν προέκυψε μαρτυρία εναντίον του" - http://www.philenews.com/el-gr/eidiseis-paraskinio/40/305371/paraligo-dimarchos



Και επιτέλους «έφτασε και στον Μπόμπολα» η υπόθεση, όπως είχε άλλωστε προαναγγελθεί ..παραδόξως [;] μέσω μερικών ΜΜΕ..

Τελικά, η κατάθεση του κ. Κατρή άνοιξε την πόρτα σε αυτό που προανάγγελλε για εβδομάδες ο Πολίτης [και στις κυριακάτικες εκδόσεις ο Πολίτης και η Αλήθεια – ίδιο συγκρότημα πια; - είχαν το θέμα ως κύρια είδηση – σαν αναμενόμενο από καιρό..] ..Ότι υπήρχε θέμα με τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης – τον κ. Μπόμπολα. Στην τότε αναφορά, ο Πολίτης είχε αφήσει και την αιχμή για συνάντηση του Μπόμπολα με την οικογένεια Τάσσου Παπαδόπουλου.. Θα φανεί πως θα εξελιχθεί το θέμα – και πώς θα αντιμετωπιστούν οι άλλοι κατηγορούμενοι από την Ελλάδα. Αν υπήρχε προαποφασισμένος στόχος, είναι λογικό να γίνεται και συναλλαγή… Το θέμα πια είναι τα τεκμήρια… Χωρίς την σκιά συναλλαγών.. Η οποία βαραίνει, ήδη, την κατάθεση Κοκότση – αν και εκεί φαίνεται ότι δόθηκαν και γραπτά τεκμήρια πέρα από τις βολικές συναλλαγές..



Μια άλλη ενδιαφέρουσα διάσταση είναι το κωμικό, πια, δίδυμο Βέργας – Μαληκκίδης.. Και οι δυο μόλις πριν λίγες εβδομάδες κατέθεσαν στη δίκη για το ΣΑΠΑ, και προσπάθησαν να εμπλέξουν άλλους στη διαδικασία. Μάλιστα ο Βέργας έπαθε και λιποθυμιά στην αντεξέταση.. Το ερώτημα που πρέπει τώρα να απαντήσουν τα δικαστήρια [το Ανώτατο για την υπόθεση της Δρομολαξιάς] και το δικαστήριο στην υπόθεση του ΣΑΠΑ, είναι κατά πόσο θα ανεχθούν εξόφθαλμα ψεύτικες μαρτυρίες που έγιναν με στόχο την συναλλαγή για ευνοϊκούς όρους για τους "ομιλητικούς" κατηγορούμενους ["ομιλητικούς" με συγκεκριμένη κατεύθυνση και στόχο, αφού σύμφωνα με τον ηχογραφημένο Ρίκκο υπάρχουν προαποφασισμένοι στόχοι "θέλω τον τάδε"] ..Διότι και ο Βέργας και ο Μαληκκίδης [όπως και η κωμική παρέα των φίλων του Λίλλη που εμφανίζονταν αναλόγως τί βόλευε την μνήμη και τα συμφέροντα συναλλαγής του Λίλλη] μόλις είχαν καταθέσει ότι αποφάσισαν να τα πουν «όλα» γιατί μετάνιωσαν κλπ κλπ.. Και ξαφνικά, πριν «αλέκτωρ λαλήσει» πιάστηκαν να λένε ψέματα. Δεν είχαν δηλώσει τότε τις μίζες για τα σκουπίδια – και προφανώς και πολλά άλλα. Άρα στην τότε διαδικασία όπου ο Ρίκκος έστηνε δίκες [και η εμμονή του με τον Σιαηλή ήταν κραυγαλέα και δημόσια] πόσο έγκυρες μπορεί να είναι μαρτυρίες υπό καθεστώς συναλλαγής για ίδιον όφελος;



Προεκτάσεις ..προς Ελλάδα;

Το γιατί άνοιξε το θέμα της σκουπιδιών έχει να κάνει και με την υπερχρέωση [και την επιμονή μερικών θεσμών – όπως ο γενικός ελεγκτής το περασμένο φθινόπωρο - που φαίνονται να είναι αξιόπιστοι τώρα] αλλα στην πορεία θα φανεί αν η ευαισθησία μερικών άλλων έχει να κάνει και με την αλλαγή διαχειρίστριας εταιρείας.. Διότι η επιμονή στις προσφορές του 2006 χωρίς αναφορά στην φερεγγυότητα εταιρειών είναι ύποπτη με φόντο τις μίζες που δίνονται για να ευκολύνονται υπερχρεώσεις..



Και βέβαια τίθεται και θέμα πως το όλο θέμα μπορεί να εμπλέκεται και σε διαμάχες στην ελληνική οικονομική σκηνή… Είναι "μεγάλο ψάρι" ο Μπόμπολας  - και όχι τυχαίο… Θα δούμε και θα επανέλθουμε..



Και διότι η στάση του Πολίτη όπως την καταγγέλλει ο Οδυσσέας Μιχαηλιδης [βλ. σχόλιο στην αρχή του κειμένου] θυμίζει κλασική πρακτική μετατόπισης και αντιστροφής – γιατί κατηγορεί τον Οδυσσέα Μιχαηλιδη, το άτομο που αποκάλυψε το σκάνδαλο με την επιμονή του να μην υπογραφεί το συμβόλαιο, ο Πολίτης; Ξοφλά «χρέη», υποχρεώσεις; Διότι είναι τεκμηριωμένο και στον δημόσιο λόγο ότι είναι ο Οδυσσέας Μιχαηλιδης που εμπόδισε την υπογραφή του συμβολαίου – για το οποίο επέμενε ο υπουργός εσωτερικων..Να θυμηθούμε ότι και ο Γενικός Εισαγγελέας είχε διαμαρτυρηθεί για κάποιο άλλο δημοσίευμα μετατόπισης – σχετικά με τον Ρικκο;

Θα δούμε λοιπόν…


Κυπριακή Διάλεκτος, Γλώσσα ή ιδίωμα;



«Έσει πολλούς που θαρκούνται πως άμα συντυχάννουν την γλώσσαν του τόπου, την συνηθισμένη, την ίδιαν, την γλώσσαν του τζυρού τους, πως εν νεν’ ευκενείς τζαι γυρεύκουν πας την κουβένταν τους ν’ ανακατώνουν λόγια που, εν λόος που λαλεί, κοντά μας εν έχουν σχέσιν κουτσίν.. Πας ’’τούτον ππέφτουν πολλά έξω… μακάρι τζαι ναν τζι ομπροστά στον βασιλέαν, να συντυχάννουμεν την γλώσσαν μας… Εγιώνη τον τζαιρόν που ‘μουν όξω, που έθθεν να πάω να ψουμνίσω, για να κάμω, για να φκιάσω, έπρεπεν να αρκέψω τζήνη την γλώσσα μου την γλυτζιάν [του τόπου μου δηλαδή]…»

Β. Γερμασοΐτης, 1939: Ένας κυπραίος στο Λονδίνο στον Μεσοπόλεμο.. μιλώντας την γλώσσαν την γλυτζιάν…

«Ματς εν έσιει τζι η Τζύπρος μας δικήν της ιστορία

τζαι σπήλιους του γρουσαφκιού

τζι ούλλοι στον Παρθενώναν παν τζαι σγάφφουν με μανίαν

για να’ βρουν κούζες που τζαι που,

[…]

Εγιώ στην Τζύπρον έμεινα Λιπέρτης τζαι Βασίλης,

σπήλιους που σγάψαμεν καλά

Τζι ηύραμεν πράμαν πόλικον, τζι ας ήτουν τέλεια δείλις

μέσα στου κόσμου τα μυαλά.

Παύλος Λιασίδης, Εμείς οι τρεις [1979]
Ο φουτουριστής ποιητής με την βράκα καταγράφει την ανασφάλεια των ιθαγενών που γυρεύκουν αλλού….






Στη Κορνουάλη της Αγγλίας μέχρι τες αρκές του 19ου αιώνα εμιλιέτουν μια Κέλτικη γλώσσα με το όνομα Κορνουαλικά. Είσ̌σ̌εν σχεδόν εξαφανιστεί που προσώπου γης μέχρι που ερευνητές τζ̌αι ακτιβιστές στες αρκές του 20ου αιώνα εξεκινήσαν διαδικασία αναβίωσης της γλώσσας, κάτι που συνεχίζεται μέχρι τζ̌αι σήμερα. Το 2009 η UNESCO άλλαξε την κατάταξη των Κορνουαλικών που εξαφανισμένη σε απειλούμενη γλώσσα. Πλέον εισήχθηκε στα νηπιαγωγεία τζ̌αι στα σχολεία, τζ̌αι ούλλες σχεδόν οι ταπέλλες δρόμων στην Κορνουάλλη έχουν πλέον 2 ονόματα, Αγγλικά/Κορνουαλικά. Επίσης εμπήκε στη διαδικασία για πρότυπη (στάνταρτ) γραπτή μορφή. Πλέον οι φυσικοί ομιλητές των (αναβιωμένων) Κορνουαλικών εν περίπου πάνω-κάτω 20, τζ̌αι τζ̌ινοί  που υποστηρίζουν ότι τα Κορνουαλικά εν η βασική τους γλώσσα εν γύρω στους 550.

A.

Τωρά στην Κύπρο των 800,000 φυσικών ομιλητών της Κυπριακής, γιατί εν πιο δύσκολο να  γίνει κάτι παρόμοιο με τζ̌ίνο στη Κορνουάλη; Υπάρχουν διάφοροι λόγοι τζ̌αι ένας που τούτους εν ο εθνικισμός πολλών που μας, τζ̌αι ο άλλος το κόμπλεξ που νιώθουμε για τη γλώσσα ΜΑΣ παραπάνω, λόγω του πρώτου λόγου. Πολλοί εν με την ιδέα ότι άμα πούμε ότι τα Κυπριακά εν η μητρική μας γλώσσα σημαίνει είμαστε ανθέλληνες τζαι απαρνιούμαστεν την επίσημη Ελληνική. Με όλο το σεβασμό αλλά τούτο εν κολοκούθκια τούμπανα. Πως γίνεται να ισχυρίζεσαι ότι με το να έσ̌σ̌εις την Κυπριακή σαν μητρική σου γλώσσα απαρνιέσαι την Ελληνική που τη στιγμή που η  Κυπριακή εν πιο κοντά στην Ελληνιστική Κοινή (βλέπε Μέγας Αλέξανδρος) [ῥωμανίσε= κλείδωσε με συρτό σίδερο], απ’ ότι η επίσημη (Αθηναϊκή) που ακούμε σαν «σωστή» στη Κυπριακή τηλεόραση, διαβάζουμε σε Κυπριακές εφημερίδες και τα λοιπά; (Με εξαίρεση το «Τουτουκκιν Νιους»  και μπράβο τους!) Το να έχουμε τούρτζ̌ικες (σ̌εφταλιά), Αραβικές (μασ̌αλ̌λ̌α), Γαλλικές (πρότσα), Ιταλικές (ζόπ̌π̌ος), εγγλέζικες (φούρπος) λέξεις εν σημαίνει ότι η γλώσσα εν μπαστάρτικη αλλά πιο πλούσια, τζ̌αι πιο πολυποίκιλη.  Γιατί νομίζετε η Νεα Ελληνική εν εσ̌σ̌ει τούρκικες (μεζές) τζ̌αι  Γαλλικές (ρεπορτάζ) λέξεις; Η Αγγλική ας πούμεν εν εσ̌σ̌ει λατινικές (color) τζ̌αι γαλλικές (beauty) λέξεις; Πέτε μου μια γλώσσα που έν έσ̌σ̌ει λεξιδάνεια τζ̌αι θα σας παραδεκτώ.  Γιατί ή γλώσσα εν σαν οργανισμός τζ̌αι αναπτύσσεται, μεγαλώνει, τζ̌αι εξελίσσεται. Αν δεν το κάμει τούτο σημαίνει απλά ότι εν νεκρή τζ̌αι όϊ ‘σωστή’ τζ̌αι ‘καθαρή’ όπως κάποιοι υποστηρίζουν.

B.
Θωρείς μιτσιούς στη τηλεόραση που πάσιν να μιλήσουν Κυπριακά αλλά λόγω του κόμπλεξ που έχουν ότι θα τους πουν «αμπάλατους, αγράμματους, χώρκατους» γυρίζουν το στα «καλαμαρίστικα» τα οποία όμως ακούουνται τες παραπάνω φορές αδέξια. Τούτον ΕΝ σημαίνει ότι τα Κυπραιούθκια ΕΝ ηξέρουν να μιλούν (πράμα που το ‘χουμε καμάρι να λαλούμε) αλλά λόγω του ότι η Κυπριακή τους γλώσσα δέχεται ισχυρές πιέσεις που την Νέα Ελληνική. Επαρατήρησα πρόσφατα ότι εισήχθηκε στα λύκεια ανθολόγιο Κυπριακής λογοτεχνίας που πριν λία χρόνια ήταν κάπου χωσμένη μες τα κείμενα Νεοελληνικής λογοτεχνίας. Αλλά τζ̌αι να υπήρχαν προσεγγίσεις πάντα ήταν σε ποίηση που Κυπραίους γραμμένη στα Νεοελληνικά. Τωρά πλέον έχουμε 2 τόμους των 500 σελίδων ο καθένας περίπου, μόνο για Κυπριακή λογοτεχνία τζ̌αι με πολλά παραδείγματα στη Κυπριακή διάλεκτο. Θυμούμαι πριν να πάω σχολείο τζ̌αι μιλούσα (όπως ήταν φυσικό) τα Κυπριακά, είχα μιαν  θκία που μου ελάλεν «Κυριάκο μου όταν θα πάεις σχολείο θα μάθεις να μιλάς τα ‘σωστά’ Ελληνικά» Μόλις πρόσφατα ανακάλυψα ότι τζ̌αι επιστημονικά (γλωσσολογικά) τζ̌ίνα που μου ελάλεν η θκία μου ήταν πελλάρες. Στη Κορνουάλλη των 20 φυσικών ομιλητών τα Κορνουαλικά διδάσκονται στα σχολεία. Στη Κύπρο των 800,000 φυσικών ομιλητών τα Κυπριακά δεν διδάσκονται στα σχολεία γιατί δεν είναι η ‘σωστή’, η Ελληνική γλώσσα, βλέπε εγκύκλιο αρχιεπισκοπής. Προς θεού! Εν λέω να φύουν τα Νέα Ελληνικά που τα σχολεία, αλλά να προστεθεί μιας ώρας τουλάχιστον μάθημα που την Πέμπτη δημοτικού ως την Δευτέρα Λυκείου, ένα μάθημα που στόχο θα εσ̌σ̌ει να γινεί πιο αντιληπτή η διάλεκτός μας τζ̌αι να μάθουν οι νέοι λέξεις που εν άγνωστες ακόμα τζ̌αι σε μεγάλους (μαουλούτζιν, κοκ̌κ̌αλιώ, ορόσπα).

Αν ένας μιτσής μιλήσει Κυπριακά έσ̌σ̌ει κάτι σνομπ ονειροπαρμένες, ψυλομούτ̌τ̌ες μανάες που θα τον διορθώσουν. Εν βαθκία νυχτωμένες! Το να αρνείσαι μια γλώσσα που το να μιλιέται εν πράμα ενάντια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, πράμα που λέγεται καταπίεση και εκάμμαν το οι αποικιοκράτες στην Αυστραλία για τις γλώσσες των Αβοριγίνων, στη Νέα Ζηλανδία για τη γλώσσα των Μαορί, στην Ουαλία για τα Ουαλικά, στην Αμερική για τις αυτόχθονες γλώσσες, όπως Τσερόκι, Ινουκτιτούτ, Λακότα, και άλλες. Αλλά για να μεν ξομακρίζουμε, η ίδια καταπίεση υπήρχε τζ̌αι στην Ελλάδα για τα Ελληνικά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Εν μεγάλο τζ̌αι απαράδεκτο λάθος να δρούμε ως αποικιοκράτες της ΙΔΙΑΣ μας της γλώσσας. Εν κάτι σαν μαζοχισμός.

Γ.

Στη Κορνουάλλη των 20 φυσικών ομιλητών τα Κορνουαλικά απόκτησαν στάνταρτ γραφή. Στη Κύπρο των 800,000 φυσικών ομιλητών τα Κυπριακά ακόμα αντιμετωπίζονται σαν κάτι λιότ̌τ̌ερο που γλώσσα, κάτι λιότ̌τ̌τερο που διάλεκτο· ένα ιδίωμα, (λέξη που απλά εννοεί φωνητικές διαφορές) πράμα που εν ΛΑΘΟΣ γιατί έχουμε διαφορές:

Στη σύνταξη των φράσεων
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ: Σε αγαπώ
ΚΥΠΡΙΑΚΑ: Αγαπώ σε

Στη μορφολογία των λέξεων
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ: θα, τι
ΚΥΠΡΙΑΚΑ: εννά, ίντα

Στην  ορθογραφία:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ: παντζάρι, χέρι

ΚΥΠΡΙΑΚΑ: π̌π̌αντζίαρι, σ̌σ̌έρι

Στη φωνολογία:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ: σήμερα
ΚΥΠΡΙΑΚΑ: σήμμερα

Τζ̌αι στο λεξιλόγιο:

Ζόπ̌π̌ος  (που τα ΙΤΑΛΙΚΑ zoppo=> κουτσός, χωλός)

Κόρτα (που τα ΙΣΠΑΝΙΚΑ cortar=> κόβω)

Πρότσα (που τα ΓΑΛΛΙΚΑ broche=> καρφίτσα)

φούρπος (που τα ΑΓΓΛΙΚΑ  football=> ποδόσφαιρο)

μάσ̌σ̌αλλα (από τα ΑΡΑΒΙΚΑ MāshāʼAllāh /ما شاء الله=> Θεού θέλοντος)

π̌π̌αλα (από τα  ΤΟΥΡΚΙΚΑ pala=> machete).

Αυτό δείχνει καθαρά ότι η Κυπριακή εν ΓΛΩΣΣΑ ή τουλάχιστον διάλεκτος, αλλά ποτ̌τ̌έ ιδίωμα.  Το ίδιο λαλεί τζ̌αι η ιστοσελίδα «πύλη για την ελληνική γλώσσα». Ιδίωμα: είναι τοπική παραλλαγή μιας γλώσσας, με μικρές αποκλίσεις από την κοινή. Ας το τονίσουμε τούτο, ΜΕ ΜΙΚΡΕΣ.      Διάλεκτος: είναι η περίπτωση ΜΕΓΑΛΗΣ γλωσσικής απόκλισης που δυσκολεύει την κατανόηση από τους άλλους ομιλητές, γνώστες της ελληνικής,
Η Κυπριακή εν λόγω της γεωγραφικής της θέσης, της Ιστορίας με τους δεκάδες κατακτητές που έσ̌σ̌ει τούντες ΜΕΓΑΛΕΣ αποκλίσεις που τη Νέα Ελληνική, τζ̌αι όϊ λόγω ανθελληνισμού, άρα δεν είναι ιδίωμα.

Δ.

Το να μιλούμε τζ̌αι Κυπριακά εν μας κάμει πιο φτωχούς σαν ομιλητές αλλά πλουσιότερους που τζ̌ινους που μιλούν μόνο τα Νεοελληνικά. Το να διούμε κάποιαν αξία στα Κυπριακά εν σημαίνει ότι εν αυτο-απομόνωση, όπως λαλούν μερικοί. Οι ιεροί πατέρες της εκκλησίας επήαν ποττέ σε κηδεία που να θρηνούν οι γενέτζ̌ες στα ‘καλαμαρίστικα’; ‘ Αχ, άντρα μου πάει, τι έπαθα η βαριόμοιρη’  Τούτο εν θα ακούετουν καθόλου εθνικά συνειδητό, αλλά αστείο τζ̌αι κωμικό. Όταν θρηνείς, όταν κλαίεις, όταν μιλά η ψυσ̌σ̌ή σου, μιλάς με τη γλώσσα που αναγιώθηκες τζ̌αι τούτη έννεν η γλώσσα των βιβλίων (Νεοελληνικά) αλλά τα Κυπριακά. Δεν μας κάμει καθόλου λιότ̌τ̌ερο Έλληνες άλλα έτσι έχουμε πολιτιστική, πολυποίκιλτη πολυμορφία (cultural diversity) [φόβος και τρόμος της εκκλησίας: βλέπε νέα τάξη πραγμάτων και λοιπά].

Ε.

Έχουμε έτσι να λέμε ότι είμαστε δίγλωσσοι (diglossic). Δίγλωσσοι ΟΧΙ με τον όρο (bilingual) => (Cornish/English;  Urdu/Hindi) αλλά δίγλωσσοι με τον όρο να μιλούμε δύο ποικιλίες μιας δεδομένης (ίδιας) γλώσσας (Νεοελληνικά/Κυπριακά;  Swiss German/ Standard German, Parisian French/Canadian French, British English./American English). Η διγλωσσία καλώς ή κακώς πάντα χαρακτηρίζει τη μία από τις δύο γλώσσες υψηλού γοήτρου (high-variety) και την άλλη χαμηλού γοήτρου (low-variety). Η υψηλού γοήτρου χρησιμοποιείται στη τηλεόραση τζ̌αι στα επίσημα χαρτιά του κράτους ενώ η χαμηλού γοήτρου στη καθημερινή μας ζωή. Αλλά εν πρέπει να ξηάνουμε ότι οι 2 γλώσσες αλληλοσυμπληρώνονται έτσι εν μπορεί να λείπει ούτε η Νεοελληνική που τη Κυπριακή κοινωνία τζ̌αι φυσικά ούτε η Κυπριακή γλώσσα, πράγμα που θα είναι σουρεαλιστικό τζ̌αι παράλογο. Γιατί τα κυπριακά εν γλώσσα, άσχετα αν χαρακτηρίζεται διάλεκτος ή ακόμα χειρότερα ιδίωμα, που ουσιαστικά ιδίωμα σημαίνει (ανεπίσημη, ‘απολίτιστη’ μη τυποποιημένη, στα χαρτιά γλώσσα). Και θα το επαναλάβω, στη Κορνουάλη των 20 φυσικών ομιλητών τα Κορνουαλικά μπαίνουν στις ταπέλλες των δρόμων μαζί με τ’ Αγγλικά.  Στη Κύπρο των 800,000 φυσικών ομιλητών τα Κυπριακά δεν υπάρχουν καν σε ταπέλλες δρόμων. Το μόνο που βλέπουμε είναι Αγγλικά, Ελληνικά, Τούρκικα, Ρώσικα, Κινέζικα. . .
Ας το χωνέψουμεν επιτέλους ότι στη Κύπρο είμαστε αππωμένοι, ψηλομούττες τζαι φανατισμένοι τζ̌αι δε θέλουμε να το παραδεχτούμε ότι τα Κυπριακά εν η γλώσσα μας! Όπως τζ̌αι να σ̌σ̌ει τα Κυπριακά επισημα ή όι, θα είναι πάντα Ελληνική γλώσσα, τζαι όϊ λατινογενής που λέει τζ̌αι η της αρχιεπισκοπής εγκύκλιος. Αν νεν κακον τζαι ξόριστο!


Αναδημοσιευση από:



https://kypriakidialektos.wordpress.com/2014/11/13/%CE%BA%CF%85%CF%80%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%BF%CF%83-%CE%B3%CE%BB%CF%89%CF%83%CF%83%CE%B1-%CE%AE-%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%B1/