8 Νοε 2016

Η άλλη Πολιτικη..στους δρόμους και στην Ιστορία.. CETA και Standing Rock: Παγκόσμια Κινήματα που δημιουργούν δυναμικές πέρα από τις κινήσεις εξουσίας στο χώρο του θεάματος


Στην επιφάνεια της πολιτικής στις ΗΠΑ το κυρίαρχο ζήτημα είναι οι προεδρικές εκλογές ανάμεσα σε δυο υποψήφιους οι οποίοι προκαλούν έντονες αντιπάθειες ανκαι ειρωνικά παρουσιάζονται να εκφράζουν ιστορικά αποκλεισμένες ομάδες – η Χιλαρυ, με ότι κουβαλά μετά από τόσα χρόνια στους διαδρόμους της εξουσίας, υποτίθεται είναι φορέας της πρώτης πιθανής γυναίκας προέδρου, και, και πάλιν υποτίθεται, αντίπαλος στο ρατσιστικό λόγο για τους μετανάστες. Από την άλλη ο Τραμπ θέλει να εμφανίζεται, ένας εκατομμυριούχος, σαν φορέας των αποκλεισμένων της λευκής εργατικής και μεσαίας τάξης κοκ…Ίσως να είναι αυτό που εννοούσαν οι σιτουασιονιστες σαν την αντεστραμμένη εικόνα της πραγματικότητας στο θέαμα σαν μορφή αλλοτρίωσης. Στην Ευρώπη τα αδιέξοδα πολιτικής και ιδεολογημάτων ήταν επίσης εμφανή στην εκβιαστική διαδικασία έγκρισης της συμφωνίας CETA. Κάτω από την επιφάνεια, ωστόσο, είναι επίσης πραγματικότητα η ανάδυση και διάχυση όχι μόνο της κοινωνικής δυσφορίας αλλα και κινημάτων που εκφράζουν το πραγματικά αποκλεισμένο, που αφορά και κοινωνικές ομάδες αλλα και ένα αντίστοιχο λόγο. Στις ΗΠΑ αυτήν την διάσταση που συνδυάζει την πρακτική των παρεμβάσεων με τον λόγο της εναλλακτικής συγκρότησης, το έκφρασε, σαν είδος κορυφής του παγόβουνου, η υποψηφιότητα Σαντερς. Το σημερινό θέαμα ξανατοποθετει το τον λόγο της εξουσίας σαν το ηγεμονικό πλαίσιο. Αλλα η πόλωση που προκαλείται δεν αφορά μόνο δυο διαφορετικούς [σε στυλ και ύφος] υποψηφιους/ες αλλα και την κρίση που υποβόσκει κάτω από την επιφάνεια. Σαν ένα είδος κρίσης νομιμότητας που δύσκολα συγκρατείται πια – και που απειλεί με ένα πολωμένο, έστω και στην αλλοτριωμένη μορφή του θεάματος, πολιτικό σκηνικό…Σαν φόρος τιμής λοιπόν σε αυτό τα υπόγεια ρεύματα η καταγραφή αυτής της εβδομάδας παραπέμπει σε δυο κινήματα που κουβαλούν την ιστορική αλλα και σημερινή δυναμική της άλλης προοπτικής…το κίνημα στην περιοχή των αμερικανών γηγενων/ιθαγενων για διαφύλαξη του χώρου αλλα και της σχέσης με την γη-φύση, και το κίνημα ενάντια στην  CETA στην Ευρώπη,  σαν μορφή αντίστασης στην υπονόμευση των όποιων δημοκρατικών κεκτημένων των προηγούμενων δεκαετιών…

Η αντίσταση στην CETA

Οι τελευταίες βδομάδες χαρακτηρίζονται από δύο χαρακτηριστικά κινήματα τα οποία στην ειδησιογραφία αναφέρονται στο περιθώριο.

Στις 30 Οκτωβρίου υπογράφηκε ανάμεσα στην ΕΕ και τον Καναδά η συμφωνία CETA που προνοεί ελεύθερο εμπόριο μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Καναδά. Μέχρι και τρεις μέρες πριν από την υπογραφή της συμφωνίας το κρατίδιο της Βαλλονίας, Βέλγιο, αντιδρούσε και με βέτο καθυστέρησε τη συμφωνία, ενώ παρόλον ότι υπογράφηκε καθιστά αβέβαι το στάδιο της εφαρμογής της αφού προνοείται η υποχρεωτική επικύρωση της συμφωνίας από τα εθνικά κοινοβούλια των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.




Με λίγα λόγια η CETA προνοεί την κατάργηση των τελωνειακών δασμών μεταξύ των χωρών/ μερών που υπογράφουν τη συμφωνία (κράτη μέλη της ΕΕ και Καναδάς). Αυτό σημαίνει ότι οι ταρίφες/ φορολογία σε προϊόντα  θα μειωθεί σημαντικά. Λόγω αυτού η Βαλλόνοι ανησυχούσαν/χουν για τις επιπτώσεις που μπορεί αυτό να έχει στον αγροτικό τους τομέα λόγω του ενδεχομένου μια πολυεθνική να επιτεθεί στο κράτος για να υιοθετήσει το τελευταίο πολιτικές που την ευνοούν, με αποτέλεσμα να μετατρέπεται σε ιδιωτική διαφορά. Όπως χαρακτηριστικά επαναλάμβαναν οι Βαλλόνοι, δεν ήθελαν να δώσουν λευκή επιταγή στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση για κάτι που τους επηρεάζει τόσο άμεσα.

Οι Βαλλόνοι κράτησαν την αντίσταση για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα και κατάφεραν να φέρουν στο προσκήνιο την ίδια τη CETA ως προπομπό της TTIP (διατλαντική εμπορική συμφωνία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ). Μάλιστα, ο πρόεδρος του βαλονικού κοινοβουλίου που θεωρείται ήρωας ανάμεσα στους διαδηλωτές, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι νέες πρόνοιες περιλαμβάνουν δικλίδες ασφαλείας, κάτι το οποίο θα υπερασπιστεί, αφού η παλιά συμφωνία προστάτευε τους ξένους επενδυτές μόνο και ενδυνάμωνε τις πολυεθνικές, ενώ τώρα περιλαμβάνεται προστασία και για τους γεωργούς.

Οι Βαλλόνοι πέτυχαν να περιβληθεί στη συνθήκη της CETA πρόνοια στον τρόπο διορισμού των δικαστών του διαιτητικού δικαστηρίου σε περίπτωση ασυμφωνίας μεταξύ κράτους μέλους και ιδιωτικής (πολυεθνικής) εταιρείας, και πλέον εταιρείες που θέλουν να «κυνηγήσουν» ευρωπαϊκές κυβερνήσεις βάσει της νέας πρόνοιας θα πρέπει να απευθυνθούν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (European Court of Justice) για να καθορίσει εάν οι εταιρικές απαιτήσεις είναι εναρμονισμένες με τη δημοκρατία.




Φαινομενικά η πιο πάνω επιτυχία είναι μικρή. Παρόλα αυτά έχει χαρακτηριστεί ως «εν δυνάμει μοιραία [για τη CETA] νομική πρόκληση». Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πλέον για τη CETA μπορεί να αποτελεί πρόκληση – τουλάχιστον- αφού σε οποιαδήποτε διένεξη μπορεί να αποφανθεί ότι το να επιτρέπεται σε πολυεθνικές να κινούν αγωγές σε εκλελεγμένες κυβερνήσεις για τις πολιτικές τους, επειδή αυτές μπορεί να επηρεάσουν τα συμφέροντα και το κερδών των πρώτων (πολυεθνικών) είναι ενάντια στις συνθήκες τις ΕΕ.

Πάντως οι πολέμιοι της CETA υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ένα σύστημα αδιαφανές και χωρίς λογοδοσία που υπονομεύει τη δημοκρατία με το να επιτρέπει σε πολυεθνικές να υπαγορεύουν τις κρατικές πολιτικές. Οι ευρωπαίοι πράσινοι δηλώνουν ότι η CETA επιβάλλεται με αντιδημοκρατικούς τρόπους στα κράτη μέλη της ΕΕ παρόλες τις αντιδράσεις, κάτι το οποίο καταδεικνύει την μεροληψία υπέρ των πολυεθνικών και τη χαρακτηρίζουν ως τον προπομπό της TTIP, αφού 81% των αμερικανικών εταιρειών μπορούν να επωφεληθούν από τη CETA, έστω και χωρίς την υπογραφή της TTIP, φέροντας ως παράδειγμα το αγώνα στις Σκουριές και το αντίστοιχο στην Ρόσια Μοντάνα της Ρουμανίας.




Η CETA αντιμετωπίζει για την εφαρμογή της και άλλη μια πρόκληση αφού οι ακτιβιστές ενάντιά της κατάφεραν μέχρι τις 4 Νοεμβρίου να συγκεντρώσουν τα δύο τρίτα των υπογραφών, και συγκεκριμένα 200,000 υπογραφές, που χρειάζονται για να προκαλέσουν τη λήψη απόφασης μέσω δημοψηφίσματος. Σύμφωνα με την ολλανδική νομοθεσία, 300,000 υπογραφές είναι αρκετές για να ενεργοποιήσουν δημοψήφισμα ως συμβουλευτική ψήφος για κάθε νομοσχέδιο που κατατίθεται προς ψήφιση στην ολλανδική βουλή. Μια τέτοια πιθανότητα θα σημαίνει την περαιτέρω αμφισβήτηση της δυνατότητας των ευρωπαίων υπουργών να διαπραγματεύονται συμφωνίες εκ μέρους των κρατών μελών της ΕΕ..

Και οι βαθιές ρίζες της αμερικανικής αμφισβήτησης – οι γηγενεις/ιθαγενεις σαν σύμβολο των πρώτων θυμάτων της κατακτητικής λογικής αλλα και σαν σύμβολο μιας αντίστασης που αρνείται να εξαφανιστεί και επανέρχεται – πρακτικά αλλα και σαν έμπνευση…

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και ενώ τα φώτα είναι στραμμένα στις αμερικανικές εκλογές, διεξάγεται ένας άλλος μεγάλος αγώνας που δεν είναι άσχετος με τη CETA ως προς την εύνοια των μεγάλων επιχειρήσεων εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και των πολιτών. Χιλιάδες κόσμος στέκεται στο πλευρό των γηγενών αμερικανών στην αντίστασή τους ενάντια στη δημιουργία του πετρελαϊκού αγωγού της Ντακότα που διασχίζει τον ποταμό Μιζούρι. Οι γηγενής αμερικανοί στέκονται ενάντια στο «μαύρο φίδι» [αγωγός] που μπορεί να δηλητηριάσει την παροχή νερού στον οικισμό του Standing Rock και να θέσει σε κίνδυνο το πόσιμο νερό για εκατομμύρια ανθρώπους. Ο κίνδυνος αυτό αναγνωρίζεται από τους μηχανικούς του αμερικανικού στρατού. Η αντίσταση στον πετρελαιαγωγό της Ντακότα είχε ως αποτέλεσμα της σύλληψη εκατοντάδων ακτιβιστών που επιχειρούν να σταματήσουν την κατασκευή του. Ενώ η αυξανόμενη βία της αστυνομίας το μόνο που επιτυγχάνει μέχρι στιγμής είναι να συσπειρώνει όλο και περισσότερο κόσμο που στέκεται αλληλέγγυος στα αιτήματα των γηγενών αμερικανών.

Εκτός από τις αμερικανικές εκλογές, πολλοί μουσικοί στέκονται δίπλα στους γηγενείς αμερικανούς και προωθούν την παύση της κατασκευής του αγωγού, ενώ ταυτόχρονα με συναυλίες επιχειρούν όχι μόνο να ευαισθητοποιήσουν για το θέμα, αλλά και να συγκεντρώσουν χρήματα για την προστασία του οικισμού του Standing Rock.

Αξίζει να θυμηθεί κανείς εδώ τον ροκ ύμνο στην αμερικανική εμπειρία, το Dawns Highway, του Jim Morison στο American Prayer - της τραγωδίας της δολοφονίας των γηγενών πληθυσμών αλλα και πως εκείνη η εμπειρία άλλου πολιτισμού λειτουργεί σαν έμπνευση από την μορφή του αποκεντρωμένου πολιτικού συστήματος, σε μορφές του ντόπιου αναρχισμού, μέχρι την ροκ εξέγερση της δεκαετίας του 1960]..

Indians scattered on dawn's highway bleeding
Ghosts crowd the young child's fragile eggshell mind.
Me and my -ah- mother and father - and a
grandmother and a grandfather - were driving through
the desert, at dawn, and a truck load of Indian
workers had either hit another car, or just - I don't
know what happened - but there were Indians scattered
all over the highway, bleeding to death.
..........................
Blood will be born in the birth if a nation
Blood is the rose of mysterious union
Blood on the rise, it's following me.
Indian, Indian what did you die for?
Indian says, nothing at all.



Παρόλα αυτά και οι δύο αμερικανοί υποψήφιοι στις προεδρικές εκλογές αγνοούν επισταμένα το θέμα και επικεντρώνονται στη λάσπη που ρίχνει ο ένας στον άλλο. Ταυτόχρονα, όμως, αγνοούν και επίσημες ανακοινώσεις που αφορούν την κατασκευή του πετρελαιαγωγού με πιο πρόσφατη (στις 9 Σεπτεμβρίου) θέσή του δικαστή, του Υπουργείου Δικαιοσύνης, του Τμήματος Στρατού και του τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων που δήλωσαν ότι δεν πρόκειται να εξουσιοδοτήσουν

«Ο στρατός δεν θα εγκρίνει την κατασκευή του αγωγού Ντακότα σε γεωργική γη που συνορεύουν ή κάτω από τη λίμνη Oahe έως ότου μπορέσει να προσδιορίσει αν θα πρέπει την αναθεώρηση κάποιων από τις προηγούμενες αποφάσεις του σχετικά με την περιοχή της λίμνης Oahe στο πλαίσιο του Εθνικού Περιβαλλοντικού Νόμου Πολιτικής (Ν.Ε.Π.Α.) ή άλλων ομοσπονδιακών νόμων. Ως εκ τούτου, η κατασκευή του αγωγού σε εκτάσεις που συνορεύουν ή βρίσκονται κάτω από τη λίμνη Oahe δεν θα προχωρήσει στο παρόν στάδιο. Ο στρατός θα κινηθεί ταχέως για τον καθορισμό αυτό, αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι - συμπεριλαμβανομένης της εταιρείας του αγωγού και των εργαζομένων της - αξίζει μια σαφή και έγκαιρη διευθέτηση. Εν τω μεταξύ, έχουμε ζητήσει από την εταιρεία του αγωγού παύση οικειοθελώς όλες τις δραστηριότητες κατασκευής εντός 20 μιλίων ανατολικά ή δυτικά της λίμνης Oahe»[1].

Παρά το πιο πάνω, η κατασκευή συνεχίστηκε. Το ίδιο και η αντίσταση. Παρά το πιο πάνω η βία κλιμακώθηκε και μάλιστα ενάντια στους ακτιβιστές με αποτέλεσμα τη σύλληψη εκατοντάδων από αυτούς, ενώ η εθνοφυλακή χρησιμοποίησε πλαστικές σφαίρες, σπρέι πιπεριού, σκύλους και δακρυγόνας στις προσφιλείς τις τακτικές για να περιορίσει την αντίσταση. Οι ακτιβιστές ανταποκρίθηκαν με μολώτοφ και κλιμάκωση της υποστήριξής:

«Ο τρόπος που η χώρα μας έχει φερθεί στους ιθαγενείςν αμερικανούς από το Χριστόφορο Κολόμβο πάτησε το πόδι του στα πάτρια εδάφη τους είναι ντροπή και τρομακτική - και εξακολουθεί να συνεχίζεται. Εμείς κλέψαμε και καταστρέψαμε τη γη τους, σφαγιάσαμε τους ανθρώπους τους, αγνοήσαμε τις Συνθήκες και τους επιβάλαμε τον τρόπο ζωής μας. Είμαστε και είμασταν καταπιεστικά άγριοι για πάρα πολύ καιρό. Φτάνει πια είναι ένα κοινότοπο κλισέ που πραγματικά πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη. Αυτή η χώρα πρέπει να αναλάβει ευθύνη για τις θηριωδίες που διέπραξε σε αυτούς τους ανθρώπους. Ο DAPL [αγωγός] δεν πρέπει να πάει οπουδήποτε κοντά στον οικισμό Standing Rock Sioux, ούτε θα πρέπει να περάσει κάτω από τη λίμνη Oahe ή στον ποταμό Μισούρι. Τελεία.»[2]

Σε μια άλλη εξέλιξη οι γυναίκες του Standing Rock χαρακτηρίζονται ως οι μαίες ενός νέου παγκόσμιου πνευματικού οικολογικού κινήματος που αποτίει φόρο τιμής στην ολιστική υγεία και σέβεται τη Γη και τους ανθρώπους:

Φωτό από εδώ: http://karamariaananda.com/blog/women-of-standing-rock 

«Είναι άνθρωποι που συγκεντρώθηκαν για προσευχή και την ενότητα και έρχονται μαζί
για πρώτη φορά, πραγματικά, στην ιστορία. Αυτή είναι μια ιστορική στιγμή για τις φυλές να έρθουν μαζί σαν αυτό. Έχουμε ανθρώπους που είναι ιστορικά εχθροί να κατασκηνώνουν ο ένας δίπλα από τον άλλο, να μαθαίνουν να ζουν μαζί και να είναι μαζί σε αυτόν τον χώρο ...
Η Ιδιωτική ασφάλεια [της κατασκεηυατστικής εταιρείας του αγωγού] χρησιμοποιεί σκύλους και ρόπαλα σε γυναίκες και τα παιδιά που προστατεύουν ιερούς τόπους που καταστρέφονται ακριβώς μπροστά τους, ενώ η αστυνομία της Βόρεια Ντακότα παρακολουθεί. Οι άνθρωποι εξασκούν τα δικαιωμάτους, από την πρώτη τροπολογία [του αμερικανικού συντάγματος] και λαμβάνουν στρατιωτικοποιημένη  απάντηση σε απίστευτα επικίνδυνες καταστάσεις: όπλα, ρόπαλα, τα αεροπλάνα που πετούν πάνω από το κεφάλι ... Ελπίζουμε ο κόσμος να παίρνει το πραγματικό μήνυμα, ότι είμαστε συγκεντρώθηκαν εδώ στην ενότητα και την προσευχή για να σταματήσει αυτό από το να συμβεί.[3]
Tara Houska, National Programs Director for Honor the Earth








[1] «The Army will not authorize constructing the Dakota Access pipeline on Corps land bordering or under Lake Oahe until it can determine whether it will need to reconsider any of its previous decisions regarding the Lake Oahe site under the National Environmental Policy Act (NEPA) or other federal laws. Therefore, construction of the pipeline on Army Corps land bordering or under Lake Oahe will not go forward at this time. The Army will move expeditiously to make this determination, as everyone involved — including the pipeline company and its workers — deserves a clear and timely resolution. In the interim, we request that the pipeline company voluntarily pause all construction activity within 20 miles east or west of Lake Oahe.» - http://www.huffingtonpost.com/entry/trump-and-clinton-are-both-ignoring-standing-rock-and_us_5818f772e4b01fffa751fa53
[2] The way our country has treated Native Americans since Christopher Columbus first dug his boot into native soil is disgraceful and horrific - and it still continues. We stole and destroyed their land, slaughtered their people, disregarded treaties and forced our way of life upon them. We’ve been oppressive savages for too long. Enough is enough is a banal cliche we really need to heed. This country needs to take onus for the atrocities we’ve committed upon these people. The DAPL should not go anywhere near the Standing Rock Sioux Reservation, nor should it run beneath Lake Oahe or the Missouri River. Period. http://www.huffingtonpost.com/entry/trump-and-clinton-are-both-ignoring-standing-rock-and_us_5818f772e4b01fffa751fa53
[3] "It’s people who are gathered together in prayer and unity and coming together for the first time, really, in history. This is a historic moment for tribal nations to come together like this. We’ve got people who are historic enemies camping alongside each other, learning to live together and be together in this space...
Private security uses dogs and mace on Native American women and children protecting sacred sites being destroyed right in front of them, while North Dakota police are watching. People are out exercising their first amendment rights and being met with militarized response in incredibly dangerous situations: guns drawn, mace, planes flying overhead...We hope grassroots media gets the real message out, that we’re gathered here in unity and prayer to stop this from happening.»- http://karamariaananda.com/blog/women-of-standing-rock

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου