13 Μαρ 2016

Σπουδή στον Ορθολογισμό και το Φιλελευθερισμό: A Vignette Ο Αβέρωφ Για το Λιμάνι της Λάρνακας

Ανάλυση των ρητορικών του Δημόσιου λόγου της ηγεσίας της Δεξιάς: Δημόσια αγαθά, Συναίνεση, Αντιφάσεις και Ορθολογισμός

 


Με δεδομένη την συχνή κριτική, από αυτήν την έκδοση, για την απουσία συνοχής, και της αναπόφευκτης Καντιανής «ωριμότητας»,  στο δεξιό φιλελεύθερο λόγο, η ακόλουθη ανάλυση είναι μια ευχάριστη αλλαγή -  πέρα από τις συγκεκριμένες, σαφώς ενδιαφέρουσες, αναφορές της στο θέμα του λιμανιού της Λάρνακας, αποτελεί και μια ελπιδοφόρα μορφή ανάλυσης και για τον «ορθολογισμό» και για τον «φιλελευθερισμό»..


Βγήκε ο Αβερωφ στις 11.2.16 στην πρωινήν εκπομπή του Σιγμα, καταλυπημένος, αδικημένος αλλά μαζίν τζιαι αγανακτισμένος: Γιατί να αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο Λάρνακας να μην παρατείνει την παραμονή των ΜΗ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΜΕΝΩΝ εγκαταστάσεων υποστήριξης της ΤΟΤΑΛ τζιαι της ΕΝΙ κλπ στο λιμάνι Λάρνακας;
Δεν ξέρω αρκετά για το λιμάνι για να κάμω δαμαί συζήτηση σε χρηστική βάση. Δεν ξέρω εάν θα ήταν πράγματι πρόβλημα να κάτσουν ακόμα 6 μήνες η μια και 18 η άλλη και αν πράγματι για τόσο θα κάθονταν και δεν θα γινόταν η ίδια συζήτηση μετά από σύντομο χρονικό διάστημα για νέες παρατάσεις κοκ στο διηνεκές. 
Με απασχολούν όμως τα εξής: α) οκ προφανώς αντιφάσκουν τζιαι λαικίζουν τα κόμματα που άλλα ψηφίζουν τζιαι άλλα λεν οι αρχηγοί τους, οι δήμαρχοι τους οι Λεμεσιανοί τζιαι οι δημοτικοί τους σύμβουλοι οι Σκαλιώτες. Αυτό δεν του δίνει όμως το δικαίωμα να είναι πρόχειρος στο δημόσιο λόγο του. Θα πρέπει να πείσει με λογικά επιχειρήματα όχι απλά να υποδεικνύει τα καμώματα των υπολοίπων. Η διαφοροποίηση τοπικών στελεχών από τις ηγεσίες τους είναι υγιές σημάδι δημοκρατικοποίησης του κομματιού εκείνου της διοίκησης που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη β) Νομίζει, όπως δηλώνει συνεχώς ότι οι διεθνείς κολοσσοί είναι την τοπική κοινωνία και το τοπικο δημοτικό συμβούλιο που μεμφονται μετά από τέτοιες αποφάσεις ή τους σπασμωδικούς, παράτυπους ΠΡΟΧΕΙΡΟΤΑΤΟΥΣ χειρισμούς της κυβέρνησης; ΘΕΛΕΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ το θέμα των υδρογονανθράκων, δεν είναι με ad hoc και κατ’εξαίρεση ενέργειες και παράτυπες παρακάμψεις που θα γίνουμε ενεργειακός κόμβος με παράλληλη ισορροπημένη ανάπτυξη γ) Κανεί πιον με τούτην την αστικήν περιοχήν της Λάρνακας είναι βεβαρημένη, δεν σηκώνει άλλο(βλ. συνδέσμους πιο κάτω για την αδικημένη περιοχή της Λάρνακας, το βρώμικο μηχανοστάσιο του κυπριακού οικοδομήματος) ακόμα και εκείνες οι εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών που υπάρχουν πρέπει να μετακινηθούν ώστε να υπάρχει ελπίδα να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης δ) ο Αβέρωφ ενώ θέλει και σε μεγάλο βαθμό πολιτικά είναι straight talker, και τον συγχαίρω για αυτό θεωρώντας ότι έχει τα χαρακτηριστικά εκείνα που να του επιτρέπουν να συμβάλει τα μέγιστα στην προσπάθεια να καταταχθεί επιτέλους η Κύπρος στα σύγχρονα αναπτυγμένα κράτη, βοηθά να έχει και δίκαιο για να τα λαλεί έξω που τα δόντια. Τούτην τη φορά αυτή η ντομπροσύνη του τον οδήγησε σε περίεργα μονοπάτια φανερώνοντας ότι δεν είναι υπεράνω πονηριών σε μια συζήτηση αλλά ούτε και υπεράνω ετσιθελισμού.
 
Πονηριά πρώτη: Όταν διαμαρτύρεται ότι «μα θα τους πούμε να πάνε στη Λεμεσό και να χάσουν τα εκατομμύρια που επένδυσαν για να δημιουργήσουν εγκαταστάσεις στη Λάρνακα;» δεν λέει ότι κάποιοι φώναζαν να πάνε από την αρχή στη Λεμεσό αλλά η κυβέρνηση δεν άκουε. Άρα η κυβέρνηση φταίει εάν οι εταιρείες πρέπει να ξοδέψουν περισσότερα. Η ΧΩΡΙΣ ΑΔΕΙΕΣ λειτουργία τους στο λιμάνι Λάρνακας ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ αντί να προκαλεί ντροπή και συστολή να προβάλλεται και ως επιχείρημα για τυχόν επιπλέον κόστα για τις εταιρείες . Λετ μι ριφρες ιορ μεμορι: Το Υπουργικό Συμβούλιο κατά την χθεσινή του συνεδρία αποφάσισε, μετά από σχετική εισήγηση του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων, τα ακόλουθα: ημ. 31/07/14:...."Με βάση τις πιο πάνω αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, το λιμάνι της Λάρνακας δεν θα μετατραπεί σε ενεργειακό ή βιομηχανικό λιμάνι. Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε επίσης ότι η Αρχή Λιμένων Κύπρου, με τη λήξη των αδειών παραχώρησης της χρήσης των χώρων λιμανιού Λάρνακας, με μέγιστη περίοδο χρήσης τους 26 μήνες, θα παραχωρήσει στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εξόρυξης υδρογονανθράκων, εναλλακτικούς χώρους στο Λιμάνι Λεμεσού. http://www.moi.gov.cy/…/pio.nsf/0/D44E775FDFEB8268C2257D260…  " 

Πονηριά δεύτερη: Λέει περίπου «όλοι θέλουν επενδύσεις φτάνει να μην είναι στη γειτονιά τους. Δεν ήταν πριν ένα χρόνο οι διαμαρτυρίες για τις υποστηρικτικές εγκαταστάσεις των εταιρειών υδρογονανθράκων στην Αραδίππου; Δεν ήταν πριν μερικούς μήνες οι διαμαρτυρίες για το εργοστάσιο εξευγενισμού χρυσού;» Εκείνο που ΔΕΝ ΕΙΠΕ είναι ότι η πρώτη τσαπατσουλιά στο λιμάνι είναι που έφερε τις υποστηρικτικές εγκαταστάσεις βαριάς βιομηχανίας , να εγκαθίστανται ΧΩΡΙΣ προηγούμενη εξασφάλιση άδειας οικοδομής αλλά και ΠΑΡΑΤΥΠΑ (αφού δεν είναι κρατικές εταιρείες για να δικαιούνται εξαίρεση ή παρέκκλιση) σε περιοχή ελαφριάς βιομηχανίας στην Αραδίππου δίπλα από οικιστική περιοχή που προϋπήρχε. Το ίδιο και το βαριάς βιομηχανίας εργοστάσιο χρυσού. Δεν του κάνει εντύπωση που όλες οι περιοχές που ανέφερε είναι στην ίδιαν την γέριμην την περιοχή; Πώς να μεν φωνάζουν οι κάτοικοι;

Ετσιθελισμός: επικαλέστηκε «εθνικούς λόγους» όπως τους αποκάλεσε για επίσπευση των γεωτρήσεων και ότι τώρα θα παρατηρηθεί καθυστέρηση και από την άλλη ότι τελική απόφαση είναι η κυβέρνηση που θα πάρει ανεξάρτητα από την απόφαση του αρμόδιου δημοτικού συμβουλίου. Πιθανόν να είναι ακριβής η παρατήρησή του για τους εθνικούς λόγους, δεν έχουμε μπροστά μας όλα τα δεδομένα για να γνωρίζουμε, αλλά: 1ον Δεν γίνεται να επιχειρηματολογείς αρνούμενος να αναφέρεις τις νομικές πτυχές. Πτυχές τις οποίες εξέτασε το Γραφείο τις Επιτρόπου Διοικήσεως προτού εκδώσει πόρισμα που θα έπρεπε να κάμνει τον κάθε ευσυνείδητο πολίτη, πόσο μαλλον ένα πολιτικό, να σηκώνεται η τρίχα του, για την προχειρότητα των χειρισμών που κατέληξαν σε παρανομίες. Και μόνο που επιλέγει να αγνοεί την πτυχή της νομιμότητας κάποιος είναι ανησυχητικό. 2ον , οι εθνικοί λόγοι και πάλι θα εξυπηρετούνταν εάν η κυβέρνηση ακούαν τους κατοίκους εξαρχής και οι εταιρείες εγκαθίσταντο στη Λεμεσό που τις ζητούσε αφού διαθέτει λιμάνι εκτός αστικού κέντρου με άλλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις ήδη εκεί. 3ον, ο κόσμος εβαρέθηκεν να χρησιμοποιείται το raison d’etat μεσ’τούντον τόπον που το 1960 για ούλλους τους λόγους που μπορεί να φανταστεί κανείς με αποτέλεσμα να παραμένουμε ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ (δηλ. κράτος όπου λειτουργούν οι νόμοι και οι θεσμοί). Υπήρξαν παρανομίες σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις με την κυβέρνηση να ενεργεί ετσιθελικά. Ή θα τους έχουμε τους νόμους για να τους τηρούμε πάντα , έστω και εάν κάποτε δεν βολεύουν τις προτιμήσεις του ενός ή του άλλου, ή θα αγκαλιάσουμε την ιδιότητα της μπανανίας. Εφόσον δεν έχει κηρυχτεί το κράτος σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης κάθε παραβίαση των νόμων του κράτους από τους ασκούντες εκτελεστική εξουσία, αιρετούς και μη, είναι προβληματική. Είναι τουλάχιστον ενοχλητικό το κυβερνόν κόμμα (που τυγχάνει να είναι και φιλελεύθερο καταστατικά _για αυτόν το ψηφίσαμεν_ ) να μην βάζει πάνω από όλα την εύρυθμη λειτουργία του κράτους δικαίου. Από την ευρεία του γνώση ο Αβέρωφ είμαι σίγουρος ότι γνωρίζει ότι σε τελική ανάλυση (και όχι την βραχυπρόθεσμη ανάλυση που ιεραρχεί τα άμεσα και πρόσκαιρα κέρδη ως σημαντικότερα) είναι τα κράτη με γερούς θεσμούς και με στιβαρά νομικά πλαίσια τα οποία τηρούνται που ευημερούν . Με τσαπατσοδουλειές και απουσία στρατηγικού σχεδιασμού ΣΕ ΤΕΛΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ δεν αποτελείς αξιόπιστο προορισμό για σοβαρές επενδύσεις και επενδυτές. Υποθηκεύεις απλά σαν τριτοκοσμική χώρα τη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη ευημερία για άμεσα κέρδη. Είναι μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα όμως που έρχεται ο λογαριασμός. Μια ματιά σε commodity-rich χώρες της Αφρικής , της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής είναι αρκετή. 

Συμπεραίνεται με αυτό τον τρόπο ότι δεν είναι σε mainstreaming της οικολογίας που στοχεύει ο ΔΗΣΥ (Ρένα και Γιάννο) με τη μεταγραφή του κ. Μασούρα αλλά σε ευκαιριακά εκλογικά κέρδη. Γιατί έπρεπε να ιδρύσει κίνηση και μετά να ενταχθεί στο ψηφοδέλτιο ο άνθρωπος; Γιατί δεν έγινε επίτροπος περιβαλλοντικών θεμάτων του κόμματος να παράγει έργο και σε πέντε χρόνια να διεκδικήσει; Χρειάζεται mainstreaming/ενσωμάτωση (όπως λεν και στην ΕΕ) της οικολογίας στο νομοθετικό και κυβερνητικό έργο για τα θέματα αυτά. Ο ΔΗΣΥ θα έπρεπε να έχει το νου να έχει ανθρώπους που να σκαναρουν τις πολιτικές του σε όλα τα θέματα και να διασφαλίζουν ότι είναι πράσινες (με την έννοια της βιωσιμότητας και της αειφορίας). Ο κ. Μασούρας θα μπορούσε να είναι ένας από αυτούς, ίσως και ο επικεφαλής τους ως ο πιο έμπειρος σε τέτοια θέματα. Δυστυχώς όμως ο ΔΗΣΥ αφαιρεί την παράμετρο του χρόνου από τον οικονομικό φιλελευθερισμό που οδηγεί σε τριτοκοσμικές προσεγγίσεις αναφορικά με την οικονομική ανάπτυξη και μεγέθυνση.

Για τη Λάρνακα ήδη από την προηγούμενη διακυβέρνηση και δημαρχία:
1. 20/6/2010 «Η Λάρνακα υπό κατοχή» τελικά δημοσιευθείσα στο www.urbancyprus.org/?p=415 στις 17/4/2011 και στο Φιλελεύθερο 11/12/2011 'Το Πάρκο της Αλυκής")
2. (Μετά το Ζύγι η σειρά της Λάρνακας; Πολίτης 21.7.2011http://ioannisdoe.blogspot.com.cy/2015/11/2172011.html )
3. http://ioannisdoe.blogspot.com.cy/2014/11/blog-post.html Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2014 Η Λάρνακα υπό κατοχή: Πως οι κκ Ν. Αναστασιάδης, Ε. Ευαγγελίδης, Α. Λουρουτζιάτης και Α. Νεοφύτου θα σώσουν την Εντόπια Πολιτότητα
4. http://ioannisdoe.blogspot.com.cy/2015/05/blog-post.html Τρίτη, 19 Μαΐου 2015 Συμφωνείτε με τον κ. Γ. Μισιρλή, κ. Πρόεδρε;
5. http://ioannisdoe.blogspot.com.cy/2015/11/10814.html Η Λάρνακα του Αείμνηστου Τάσου υπό κατοχή; (Πολίτης 10.8.14)
6. http://ioannisdoe.blogspot.com.cy/2015/11/1482013.html Απελευθερώστε την Αλυκή (Πολίτης 14.8.2013)

Αναδημοσίευση από εδώ: http://ioannisdoe.blogspot.com.cy/2016/02/blog-post.html

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου