20 Μαρ 2016

Περί εξοπλισμών, παράξενων σιωπών, αδιερεύνητων τηλεφωνημάτων και ..προηγούμενων γενικώς… Μια αρχική διερεύνηση για την υπόθεση των ελικόπτερων Bell, τα οποία φαινόταν να υποστηρίζει ο κ. Χάσικος του 2008, και τί λέχθηκε στη Βουλή το 2001, όταν η τότε κυβέρνηση ΔΗΣΥ πήρε στη βουλή σχετική προσφορά..





Η συζήτηση για τους εξοπλισμούς αποτελούσε πάντα ένα σημείο, όπου οι μεγάλες προσδοκίες σκόνταφταν σε ένα αόρατο τείχος. Μπορεί να ήταν και το εθνικό… Αλλά είναι και τα ιδιοτελή συμφέροντα που πλούτισαν ή χρησιμοποίησαν την άμυνα.. Το μεγαλύτερο πολιτικό-οικονομικό σκάνδαλο αυτού του είδους, η αγορά των S300 για την προεκλογική του κ. Κληρίδη [και αμέσως μετά η εγκατάλειψή τους – λες και ήταν δεδομένο ότι δεν θα έρχονταν] παραμένει χωρίς διερεύνηση. Αν προχωρήσει κανείς μόλις ένα βήμα παρακάτω θα δει το ότι το θέμα όχι απλώς υπάρχει ως σκάνδαλο, αλλά έχει διερευνηθεί εν μέρει στην Ελλάδα. Ο πολιτικός που έχει φυλακιστεί στην Ελλάδα για μίζες εξοπλισμών, ο κ. Τσοχατζόπουλος ήταν από τα πρώτα άτομα που τηλεφώνησαν στον Κληρίδη μετά από εκείνη την επανεκλογή του, καβάλα σε πύραυλους που ως έμπειρος πολιτικός ήξερε φυσικά ότι δεν θα έρθουν. Τί εννοούσε ο Κληρίδης με εκείνη την αποκαλυπτική ατάκα «ευχαριστώ για όλα Άκη»;..Μετά ο Τσοχατζόπουλος καταδικάστηκε για μιζες πυραυλων που υποτίθεται θα αντικαθιστούσαν τους S300 – και μαζί του καταδικάστηκε και ένα υπουργός του κ. Κληρίδη, ο Ντίνος Μιχαηλίδης που διέσπασε και το κόμμα του για να εκλέξει τον πρόεδρο των πυραύλων που δεν θα έρχονταν, αλλά θα πληρώνονταν.... Καμία έρευνα στην Κύπρο. Κανένας υπουργός άμυνας της περιόδου του Κληρίδη δεν διερευνήθηκε, αν και όπως φαίνεται οι περισσότεροι βρέθηκαν μετά με συμφέροντα σε μια εταιρεία… Τυχαία.. Πρόσφατα προέκυψε θέμα με ελικόπτερα εκείνης της περιόδου που αγοράστηκαν χωρίς να κλείσει ικανοποιητική συμφωνία για το σέρβις…κοκ…

Τί εννοούσε ο Κληρίδης με εκείνη την αποκαλυπτική ατάκα «ευχαριστώ για όλα Άκη»; ..Μετά ο Τσοχατζόπουλος καταδικάστηκε για μιζες πυραυλων – και μαζί του καταδικάστηκε και ένα υπουργός του κ. Κληρίδη, ο Ντινος Μιχαηλίδης που διέσπασε και το κόμμα του για να εκλέξει τον πρόεδρο των πυραύλων που δεν θα έρχονταν, αλλά θα πληρώνονταν.... Καμία έρευνα στην Κύπρο. Κανένας υπουργός άμυνας της περιόδου του Κληρίδη δεν διερευνήθηκε.. παρά τα πολλαπλά σκάνδαλα της περιόδου..

Η έρευνα για τα ελικόπτερα και η αμήχανη δικαιολογία «μα γιατί δεν τα είπαν πριν;»
Είναι σε αυτό το πλαίσιο, που η πρόσφατη διερεύνηση για τα ελικόπτερα Agusta  είχε όλα τα παράξενα των κυπριακών συγκαλύψεων. Ξαφνικά, οι κατασκευαστές σκανδαλολογίας για Μετατόπιση φόκους, ο Πολίτης φάνηκαν να μην θέλουν την διερεύνηση με αστεία επιχειρήματα του στυλ «γιατί δεν τεθηκε πιο πριν το θέμα» κοκ.. Όπως, όμως, έγραψε και ο Κ. Ζαχαρίου στην Χαραυγή το θέμα είχε ξανατεθεί τα 2012. Και πάλι δεν προχώρησε.. Μέχρι και ο Σ. Χάσικος που θα μπορούσε να διεκδικήσει μια κάποια δικαίωση, αφού τότε επέμενε ότι έπρεπε να γίνει καλύτερη διαδικασία, ξαφνικά, εμφανίστηκε να μην έχει πρόβλημα με την κα. Γιωρκάτζη που φέρεται να απέκρυψε στοιχεία.. Αν δει, όμως, κανείς, το δημοσίευμα του Β. Βασιλείου το Σάββατο [στον Φιλελεύθερο] για τη συζήτηση το 2008 στη βουλή, μάλλον φαίνεται ότι ο κ. Χάσικος ναι μεν διαφωνούσε, τότε, αλλά μάλλον γιατί προτιμούσε άλλα ελικόπτερα.. άλλης εταιρείας..  της Bell.. Και από ότι φαίνεται είχε γίνει από πριν μια απόπειρα αγοράς τέτοιων ελικοπτέρων, όταν ήταν ο ΔΗΣΥ στην εξουσία. Και αυτό θέτει σαφώς ερωτήματα για την σχέση του ίδιου του κ. Χάσικου με την εταιρεία.. Άλλωστε η φράση του κ. Χάσικου στα πρακτικά του 2008, έχει μερικά κωμικά στοιχεία: «Ούτε τους γυρέψατε, ούτε τους ζητήσατε." λέει. Και τίθεται θέμα, αν η πολιτεία πρέπει να ψάχνει εταιρείες, αντί οι εταιρείες να υποβάλουν προσφορές, όταν μάλιστα για διεθνή διαγωνισμό με έγγραφα προσβάσιμα για κάθε ενδιαφερόμενο μέλος, και μετά πώς ερμηνεύεται αυτό το ύφος του σχεδόν εκπρόσωπου της εταιρείας από τον κάποτε υπουργό άμυνας....Όπως φαίνεται και από την συζήτηση του 2001, που δημοσιεύουμε πιο κάτω μερικοί φαίνεται να έχουν προτίμηση στις μη ανοικτές προσφορές και στους κανόνες για έλεγχο και ισονομία..
"- Πέτρος Καρεκλάς: Η εταιρεία (BELL) θα μπορούσε να υποβάλει προσφορά (για τα ελικόπτερα της Αστυνομίας) διότι δημοσιεύθηκε.
 Χάσικος: Ούτε τους γυρέψατε, ούτε τους ζητήσατε."



Και άρα άλλων.. πληρωμών; Άρα ίσως να έχει και αυτός πολλά κίνητρα να μην ανοίξουν θέματα εξοπλισμών..  Άλλωστε ήταν υπουργός άμυνας την περίοδο που ξεκίνησε με την πυραυλολογία και τελείωσε με την πτώση ελικόπτερων για την οποία δεν δημοσιεύτηκε καν το πόρισμα έρευνας… Κατά τα άλλα αρέσουν οι έρευνες στον κ. Σωκράτη..

Και όπως παρατήρησε και ο Β. Βασιλείου στον Φιλ, η επιμονή μερικών ότι ο κ. Χασαπόπουλος της ελεγκτικής υπηρεσίας «δεν μίλησε πιο πριν», μάλλον είναι υπεκφυγή…

"Τελικά, πόσοι βουλευτές ενημερώθηκαν κατά καιρούς από τον Ανδρέα Χασαπόπουλο ότι κάτι πήγαινε στραβά με τη διαδικασία αγοράς των ελικοπτέρων Agusta; Το άκουσαν όλοι ξαφνικά; Ασφαλώς όxι.   Αν δεν θυμούνται κάποιοι, μπορούμε να τους υπενθυμίσουμε απλώς για να μην εκπλήττονται (δήθεν). Και αφού κάποιοι ενημερώθηκαν, τι έπραξαν; Δεν πείστηκαν από τα στοιχεία που ετέθησαν ενώπιόν τους, ή υπάρχει κάτι άλλο;   ΒΑΣ ΒΑΣhttp://www.philenews.com/el-gr/eidiseis-paraskinio/40/304443/posoi-gnorizan

…ο κ. Χάσικος ναι μεν διαφωνούσε, τότε, αλλά μάλλον γιατί προτιμούσε άλλα ελικόπτερα.. άλλης εταιρείας..  της Bell.. Και από ότι φαίνεται είχε γίνει από πριν μια απόπειρα αγοράς ελικοπτέρων από την συγκεκριμένη εταιρεία, όταν ήταν ο ΔΗΣΥ στην εξουσία. Και αυτό θέτει ερωτήματα για την σχέση του ίδιου του κ. Χάσικου με την εταιρεία.. Άλλωστε η φράση του κ. Χάσικου στα πρακτικά του 2008, έχει μερικά κωμικά στοιχεία: «Ούτε τους γυρέψατε, ούτε τους ζητήσατε.», λέει. Και τίθεται θέμα αν η πολιτεία πρέπει να ψάχνει εταιρείες αντί οι εταιρείες να κάνουν προσφορές, και μετά πως ερμηνεύεται αυτό το ύφος του σχεδόν εκπρόσωπου της εταιρείας από τον κάποτε υπουργό άμυνας.. Όπως φαίνεται και από την συζήτηση του 2001 που δημοσιεύουμε πιο κάτω μερικοί φαίνεται να έχουν προτίμηση στις μη ανοικτές προσφορές και να προτιμουν να αποφευγουν τους κανόνες για έλεγχο και ισονομία..

Και άλλα σκάνδαλα στο πανέρι – αγορά συστημάτων πλοήγησης χωρίς κωδικούς…
Κατά τα άλλα, η ελεγκτική υπηρεσία φαίνεται να διερευνά μια σειρά από υποθέσεις.. Οι προηγούμενοι άλλωστε είχαν και προηγούμενους για να θυμηθούμε την χαριτωμένη υπεκφυγή του κ. Χάσικου…

"Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», η τελευταία υπόθεση που φαίνεται να είναι και η πιο σοβαρή, προέκυψε μετά από καταγγελία που υποβλήθηκε στην Ελεγκτική Υπηρεσία. Πρόκειται για παλιά υπόθεση, για την οποία εδώ και αρκετούς μήνες αναπτύχθηκε φημολογία για παρατυπίες και παρανομίες κατά την προμήθεια του εξοπλισμού.
Η υπόθεση αφορά στην προμήθεια εξειδικευμένων συστημάτων πλοήγησης τα οποία προορίζονταν για εγκατάσταση σε οχήματα της Εθνικής Φρουράς. Τα συστήματα αγοράστηκαν, μεταφέρθηκαν στην Κύπρο αλλά παραμένουν ανενεργά σε αποθήκες της Εθνικής Φρουράς, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν.
Τα GPS αυτά για να χρησιμοποιηθούν απαιτούνται συγκεκριμένοι κωδικοί. Ωστόσο, επειδή αγοράστηκαν από κράτος που είναι μέλος του ΝΑΤΟ, για την παραχώρηση των κωδικών απαιτείτο η έγκριση του ΝΑΤΟ. Η Κύπρος ως μη μέλος του διεθνούς οργανισμού δεν είχε τη δυνατότητα απόκτησης των κωδικών για τη χρήση των GPS, με αποτέλεσμα τα συστήματα να μείνουν στοιβαγμένα σε αποθήκες χωρίς να μπορούν να τεθούν σε λειτουργία.
Σημειώνεται ότι η Δημοκρατία κατέβαλε περισσότερα από €5 εκατ. για απόκτηση των συστημάτων πλοήγησης."
http://www.philenews.com/el-gr/koinonia-eidiseis/160/304366/akomi-treis-erevnes-gia-exoplismous-aforoun-gps-kameres-kai-rantar

Και νά’ σου και τα ελικόπτερα της εποχής του κ. Χάσικου…
Και όπως ήταν λογικό οι έρευνες φτάνουν και στην περίοδο πριν το 2003.. Ήδη σε δημοσίευμά του ο Ρεπόρτερ το Σάββατο, 19 Μαρτίου 2016, αναφέρθηκε σε έρευνα για την αγορά 12 ρωσικών μαχητικών ελικοπτέρων Mi-35 που είχαν αγοραστεί το 2001[1]. Όταν κοινοποιήσαμε το συγκεκριμένο άρθρο στον Σωκράτη Χάσικο μέσω τουΐτερ, η απάντησή του ήταν πως πρόκειται για 12 και όχι 11 και πως και ο ίδιος επιθυμεί όπως προχωρήσει η έρευνα.






Και μια συζήτηση στη Βουλή το 2001, όταν απορρίφθηκε η αγορά ελικοπτέρων Bell.. με ενδιαφέρουσες προεκτάσεις..
Ανατρέχοντας στα πρακτικά της Βουλής και συγκεκριμένα στη Συνεδρίαση της 1ης Φεβρουαρίου 2001 (Ζ’ Βουλευτική Περίοδος – Σύνοδος Ε’), καταγράφονται διάφορα ενδιαφέροντα[2]. Να σημειωθεί πως όπως καταγράφεται
«ουδεμία δαπάνη διενεργείται από το εν λόγω κεφάλαιο [Κεφάλαιο 11.04.2 - Υπουργείο Άμυνας - Άρθρο 345 - Δαπάνες Αμυντικής Θωράκισης - Ειδικό Κεφάλαιο 35Γ - Νέο Εξοπλιστικό Πρόγραμμα - Άρθρο 661.1 - Μεταφορικά ΕΠ με υλικό και υπηρεσίες υποστήριξης του Προϋπολογισμού του 2001], χωρίς να ληφθεί εκ των προτέρων εξουσιοδότηση της Βουλής των Αντιπροσώπων για τη διενέργεια της δαπάνης αυτής». Η συζήτηση αφορούσε την αγορά τεσσάρων μεταφορικών ελικοπτέρων συνολικού κόστους £22.026.719 για τα οποία ζητήθηκαν προσφορές από δώδεκα εταιρείες και ανταποκρίθηκαν τέσσερις. Με απόφαση του Ειδικό Κεντρικό Συμβούλιο Προσφορών (ΕΚΣΠ), κατακυρώθηκε καταρχήν η προσφορά στην εταιρεία “BELL HELICOPTER TEXTRON ΗΠΑ”. Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Άμυνας, αφού μελέτησε όλα τα στοιχεία και τις απόψεις που τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε κατά πλειοψηφία των μελών της να εισηγηθεί στη Βουλή την απόρριψη της σχετικής απόφασης για ενεργοποίηση της υπό αναφορά σύμβασης και τη μη έγκριση της διενέργειας οποιωνδήποτε πληρωμών απορρέουν από αυτή. Το ίδιο αποφάσισε και στην εν λόγω συνεδρία της και η ολομέλεια της Βουλής με είκοσι έξι υπέρ, είκοσι έξι εναντίον και μια αποχή. Η ανακοίνωση όμως της αγοράς των συγκεκριμένων ελικοπτέρων είχε ήδη προηγηθεί, όπως αναφέρεται στα πρακτικά. Ο τότε υπουργός άμυνας, Σωκράτης Χάσικος, είχε ανακοινώσει την αγορά των ελικοπτέρων στην Αθήνα, μετά την κατ’ αρχήν κατακύρωση της προσφοράς, μάλιστα ένα σχεδόν χρόνο προηγουμένως και προτού η βουλή αποφασίσει την εκταμίευση του σχετικού κονδυλίου για την αγορά τους, η οποία και τελικά απορρίφθηκε:

«Η δήλωση του Υπουργού Άμυνας, ότι η Εθνική Φρουρά θα προμηθευτεί ελικόπτερα τύπου BELL 412, έγινε στην Αθήνα την 20ή Μαρτίου 2000, σε απάντηση σχετικού ερωτήματος, δύο μήνες μετά που το ΕΚΣΠ είχε κατακυρώσει, καταρχάς, την προσφορά της εταιρείας BELL, την 21η Ιανουαρίου 2000» [πρακτικά της Βουλής, Συνεδρίαση της 1ης Φεβρουαρίου 2001 (Ζ’ Βουλευτική Περίοδος – Σύνοδος Ε’), σελ 45]

Πιο κάτω καταγράφονται δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη συζήτηση στην ολομέλεια: 

Η κυβέρνηση του ΔΗΣΥ από τότε δεν ήθελε δημόσιο έλεγχο: ο Χάσικος φώναζε από τότε ότι οι κανονισμοί «του δένουν τα χέρια»..ενδιαφέρον…J

Τ. ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: 

«Η σημερινή συζήτηση γίνεται καθ' υπέρβασιν των διαδικασιών που ακολουθούνται από της ίδρυσης της επιτροπής Άμυνας μέχρι σήμερα. [..]. Σήμερα παρακάμπτεται η διαδικασία. Είναι τούτο τραγικό;  Κατά τη γνώμη μου, όχι.  Απλά το σημειώνουμε.  Μιας και υπάρχουν διαφωνίες, ίσως να αποδειχθεί  η δημόσια συζήτηση χρήσιμη για την καλύτερη ενημέρωση της κοινής γνώμης και τη δημόσια ανάληψη ευθύνης από την κάθε πλευρά. [...]Άλλωστε, το θέμα των ελικοπτέρων συνδέεται με απόφαση της επιτροπής προσφορών, ύστερα από ανοικτό διεθνή διαγωνισμό.  Δεν αποτελεί δηλαδή κάποιο κρατικό μυστικό, εφόσον φυσικά περιορίσουμε τη συζήτηση στο θέμα που συζητούμε [...].  Το θέμα της εξασφάλισης οπλικών συστημάτων και διαδικασιών είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα και συνδέεται με την ίδια την πολιτική ιστορία του τόπου μας, την ευθύνη των υπουργών, το ρόλο της Εθνικής Φρουράς, τις αρμοδιότητες πολιτικών στελεχών της κυβέρνησης όπως και των αξιωματικών.  [...] Με όσα θεσμοθετήσαμε διατηρούμε υπεύθυνο τον υπουργό, όχι για την επιλογή του ενός ή του άλλου συστήματος, αλλά για τη νόμιμη και συνεπή εφαρμογή των διαδικασιών.  Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι, όταν ψηφίζονταν οι νέες διαδικασίες, η κυβέρνηση ήταν αρνητική και αντιδρούσε σε κάθε ευκαιρία. Έλεγε ότι της δέναμε τα χέρια.  Ιδιαίτερα το Υπουργείο Άμυνας ζητούσε αναθεώρηση των διαδικασιών, γιατί με αυτές ισχυριζόταν ότι δεν μπορούσε να κάνει οποιαδήποτε αγορά.  παρ’  όλον ότι είχε προσκληθεί η κατασκευάστρια εταιρεία που φέρεται να αντιπροσωπεύει, για να μετάσχει στο διαγωνισμό και δεν το έπραξε, απέστειλε προσφορά τον Ιούλιο του 2000 με ειδικό ταχυδρομείο προς την επιτροπή Άμυνας, ενώ βρισκόταν σε συνεδρίαση. Περιττεύει να προσθέσουμε ότι η ενέργεια αυτή ήταν εκτός νομικού πλαισίου και φυσικά έξω από τις αρμοδιότητες της επιτροπής.  Η επιτροπή ομόφωνα καταδίκασε την ενέργεια, θεώρησε την αποστολή του σχετικού φακέλου πρόκληση και προσβολή για τη Βουλή και για τη Δημοκρατία και την απέκρουσε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, γιατί ακριβώς παραβίαζε τους θεσμούς και τις διαδικασίες.[...] Το δεύτερο σημείο που θέλω να θίξω είναι η παραίνεση προς την κυβέρνηση, να σεβαστεί την οιανδήποτε απόφαση της Βουλής.  Τυχόν απόρριψη της δαπάνης δεν πρέπει να οδηγήσει την κυβέρνηση σε σκέψεις παράκαμψης ή παραγνώρισης της Βουλής ή ακόμη σε ιδέες για αλλαγή του ρόλου της Βουλής, όπως δημοσιεύτηκε σε μερίδα του τύπου.          Μια απόρριψη θα έχει σίγουρα το δικό της κόστος και τις δικές της συνέπειες. Όμως η παράκαμψη της απόφασης θα έχει περισσότερες και βαρύτερες συνέπειες, θα σημαίνει παραγνώριση των δημοκρατικών θεσμών και διαδικασιών.»

 Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι, όταν ψηφίζονταν οι νέες διαδικασίες, η κυβέρνηση ήταν αρνητική και αντιδρούσε σε κάθε ευκαιρία. Έλεγε ότι της δέναμε τα χέρια

Πουλώντας φύκια για μεταξωτές κορδέλες; Πολιτικά ελικόπτερα σαν στρατιωτικά που παραβίαζαν την πλειοψηφία των προδιαγραφών.. Αλλά ο τότε υπουργός Άμυνας τα ήθελε..πολύ…

Κ. ΠΑΠΑΚΩΣΤΑΣ:

Και σκανδαλωδώς, κατά την άποψή μου, σκανδαλωδώς, τετρακόσια ενενήντα κιλά που είναι το βάρος του επιπρόσθετου εξοπλισμού, για τον οποίο γίνεται παραγγελία μέσα από τη συμφωνία που υπογράφτηκε, δεν τα υπολογίζει το Υπουργείο Άμυνας με τη δεύτερη πολυσέλιδη επιστολή που απέστειλε σε μας, στην οποία αναφέρονται τα βάρη του ελικοπτέρου για διάφορες αποστολές.  Η μεταφορική ικανότητα του 412 είναι πολύ περιορισμένη λόγω κατασκευής του ως ελικοπτέρου VIP - civil helicopter.  Και μη μου πείτε ότι είναι στρατιωτικό.  Αυτό είναι civil helicopter ή άλλως πως commercial helicopter.  Όπως διαμορφώθηκε ουσιαστικά μόνο τους δύο πολυβολητές και τους δύο χειριστές μπορεί να μεταφέρει, αφού αφαιρέσουμε βάρος εκατόν δεκατεσσάρων κιλών.  Για να μη σας κουράζω, οι επιχειρησιακές απαιτήσεις πολεμικής περιόδου δεν πληρούνται από τα ελικόπτερα αυτά.  [...]

Θα πάω τώρα να πω κάποια πράγματα σε ό,τι αφορά την ειρηνική περίοδο· σε ό,τι αφορά πυρόσβεση, σε ό,τι αφορά έρευνα και διάσωση.  Σας πληροφορώ ότι αυτά τα ελικόπτερα έχουν σοβαρά μειονεκτήματα.  Δεν μπορούν να καλύψουν το τεράστιο FIR.  Επίσης οι δυνατότητές τους σε θέματα πυρόσβεσης είναι πάρα πολύ περιορισμένες.  [...] Τεχνικές προδιαγραφές.  Ο συνάδελφος ο κ. Δώρος Χριστοδουλίδης είπε προηγουμένως ότι παραβιάζονται πέντε προδιαγραφές.  Από τις είκοσι οκτώ προδιαγραφές οι δεκαέξι δεν πληρούν τα κριτήρια.  Θέλετε να σας τις διαβάσω;  Οι δεκαέξι δεν πληρούν τα κριτήρια!  Απλά θα αναφερθώ στις παθητικές συσκευές αυτοπροστασίας που αναφέρεται στις προδιαγραφές ότι είναι επιθυμητές.  Και γιατί επιθυμητές;  Για να διευκολύνουμε την BELL;  Τι σημαίνει επιθυμητές;  Οι συσκευές αυτοπροστασίας είναι απαραίτητες, εφόσον θα χρησιμοποιήσουμε τα ελικόπτερα για πολεμικές αποστολές.  Θα καταθέσω και τις τεχνικές προδιαγραφές. Στο έγκυρο ελληνικό περιοδικό “Άμυνα και Διπλωματία”, του Μαρτίου του 2000, το οποίο κατέθεσα στην επιτροπή Άμυνας, αναφέρεται ότι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ελληνικού στρατού το βάρος για τον κάθε μαχητή υπολογίζεται σε εκατόν δέκα κιλά.  Στην επιστολή του ο κ. υπουργός τούς ζύγισε και τους έβγαλε ογδόντα έξι.  Εκατόν δέκα προβλέπονται. [...] Οι υπερφορτωμένες τιμές σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές συσκευές και τα παρελκόμενα.  Φρόντισα και βρήκα ένα περιοδικό.  Είναι του 1998, αλλά να βάλουμε ένα 10% πάνω στις τιμές.  Συσκευές τις οποίες παράγγειλαν με βάση το συμβόλαιο και με τις τιμές οι οποίες αναφέρονται πάνω.  Σύστημα προσδιορισμού γεωγραφικής θέσης:  Η τιμή της BELL είναι $36.903 και η τιμή που αναφέρει το περιοδικό είναι $11.500.    Είναι έγκυρο περιοδικό.  Μιλώ για το περιοδικό “Business and Commercial Aviation”.  Είναι τεύχος του Μαΐου του 1998, γι’ αυτό βάλτε ένα 10% πάνω στην τιμή.  Συσκευή ασυρμάτου KHF 950:  Η τιμή της BELL είναι $95.467 και η τιμή που αναφέρει το περιοδικό είναι $26.340.  Μιλούμε για τριπλάσιες και τετραπλάσιες τιμές.  Ραντάρ καιρού:  Το ίδιο.  Η τιμή της BELL είναι $160.347 και η τιμή που αναφέρει το περιοδικό είναι $85.066.  Δεν είναι απλά ανεύθυνες κουβέντες, πρόκειται για πραγματικά δεδομένα που απορρέουν τόσο από την υπογραφείσα συμφωνία όσο και από το έγκυρο περιοδικό. [...] Ο τέως Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς, ο κ. Δήμου, εξέφρασε κατ’ επανάληψη τόσο προφορικά όσο και γραπτά την αντίθεσή του στην αγορά των ΒΕLL 412 ΕΡ -θα παρακαλέσω να με παρακολουθήσετε και σας ενδιαφέρει πάρα πολύ, κύριε υπουργέ, αυτό- γιατί δεν ικανοποιούσαν τις ελάχιστες επιχειρησιακές απαιτήσεις που καθόρισε το ΓΕΕΦ και υιοθετήθηκαν από το Υπουργείο Άμυνας.  Εδώ να σημειωθεί ότι ο κ. υπουργός και κάποιοι συνάδελφοι, ο κ. Καράς, δήλωσαν ενώπιον της επιτροπής Άμυνας ότι ο κ. Δήμου ουδέποτε διαφώνησε με την αγορά των ΒΕLL! [..]

Σε απόρρητη επιστολή του προς το Υπουργείο Άμυνας με αριθμό φακέλου 040/29/1148/Σχ.49, ημερομηνίας 22 Φεβρουαρίου 2000, με θέμα “Μελέτες - Έρευνες” λέει:  «Δίδεται στην όλη διαδικασία ένας τόνος υπερεπείγοντος που μπορεί να μας παρασύρει σε κάποιο λάθος. Πρόκειται για μια πανάκριβη αγορά ελικοπτέρου, που δε δίδεται χρόνος μελέτης των θεμάτων που ανακύπτουν και οπωσδήποτε δεν είναι ορθό να ζητούνται στοιχεία αυθημερόν και τηλεφωνικώς χάριν του επείγοντος».

Από τις είκοσι οκτώ προδιαγραφές οι δεκαέξι δεν πληρούν τα κριτήρια.  Θέλετε να σας τις διαβάσω;  Οι δεκαέξι δεν πληρούν τα κριτήρια!  Απλά θα αναφερθώ στις παθητικές συσκευές αυτοπροστασίας που αναφέρεται στις προδιαγραφές ότι είναι επιθυμητές.  Και γιατί επιθυμητές;  Για να διευκολύνουμε την BELL

Σε μια άλλη επιστολή του προς το Υπουργείο Άμυνας με στοιχεία 040/57/1182/Σχ.84, της 6ης Απριλίου 2000, λέει στην παράγραφο 6:  «Επιπλέον, με την παρουσίαση - επίδειξη του ελικοπτέρου ΒΕLL 412ΕΡ στην Κύπρο διαπιστώθηκε μειωμένη επιχειρησιακή ικανότητα αυτού ως προς τον αριθμό των μεταφερομένων ανδρών με πλήρη φόρτο μάχης (μέγιστη μεταφορική ικανότητα οκτώ (8) ανδρών επιτυγχάνεται μόνο με αφαίρεση των αποθηκών καυσίμων, οι οποίες ήταν επιθυμητή απαίτηση και η τοποθέτησή των στα ελικόπτερα επιδρά αρνητικά στη μεταφορική ικανότητα αυτών). Υπόψη ότι σε περίπτωση τοποθέτησης πολυβόλου αυτοπροστασίας του ελικοπτέρου η μεταφορική του ικανότητα μειώνεται ακόμη περισσότερο».

Προφανώς, η επόμενη περίοδος και καθώς προχωρούν οι ερευνητικές διαδικασίες για το θέμα – ή μάλλον για τα θέματα – θα δουν το φως πολλά ενδιαφέροντα. Σημαντικό είναι ότι ανοίγεται επιτέλους το ζήτημα των αμυντικών δαπανών, το οποίο κρατήθηκε για δεκαετίες μακρυά από τη δημόσια σφαίρα παρά το γεγονός ότι ο κυπριακός λαός επιβαρύνθηκε με ουκ ολίγα και πολλές φορές σκανδαλωδώς. Στο συγκεκριμένο θέμα θα επανερχόμαστε σε τακτά χρονικά διαστήματα, καθώς σκοπεύουμε να το παρακολουθούμε στενά, αλλά και να το διερευνούμε.









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου