21 Φεβ 2016

Το νερό που δεν ήταν της ειρήνης Φωτιά εναντίον νερού αυτή τη φορά

Η τουρκοκυπριακή κοινότητα φαίνεται έτοιμη και πάλι να αναλάβει δράση για την αυτονομία και την επιβίωσή της. Αυτή τη φορά, η απειλή έρχεται μέσα από το προσχέδιο συμφωνίας για τη διαχείριση του νερού που φθάνει μέσω του αγωγού από την Τουρκία. Ο τρόπος δράσης θυμίζει τις ένδοξες για την τουρκοκυπριακή κοινότητα στιγμές της περασμένης δεκαετίας που αντιστεκόταν στο τουρκικό μνημόνιο και τη λιτότητα, που πετύχαινε τη διάνοιξη των οδοφραγμάτων, που διεκδικούσε λύση και επανένωση μέσα από το δημοψήφισμα και που έστελλε την «Αϋσιέ» πίσω «πληρώνοντας» ακόμα και το «εισιτήριό» της για να διασφαλίσει την κοινοτική επιβίωση. Όπως και τότε με τη δημιουργία της Πλατφόρμας «Αυτή η πατρίδα είναι δική μας», έτσι και τώρα μια νέα πλατφόρμα δημιουργήθηκε. Η Πλατφόρμα του Νερού. Που έκανε γνωστή την εμφάνισή της τη βδομάδα που μας πέρασε, έχοντας ως εταίρους κόμματα, συνδικάτα και οργανώσεις που συμμετείχαν στην Πλατφόρμα «Αυτή η Πατρίδα είναι δική μας».[1]



Η πρώτη δράση της Πλατφόρμας του Νερού πραγματοποιείται στο χωριό Ελιά/ Elye/ Doğancı και παρουσιάζει ως ιδέα ιδιαίτερο ενδιαφέρον συμβολικά: άναμα φωτιάς. Οι τ/κ κάτοικοι της Ελιάς/ Elye/ Doğancı είναι πρώην κάτοικοι του μικτού χωριού της Περιστερώνας[2]. Στις προηγούμενες κινητοποιήσεις και στην Πλατφόρμα «Αυτή η Πατρίδα είναι δική μας», είχαν αισθητή παρουσία και το μοτίβο της δράση του ανάματος της φωτιάς δεν είναι ξένο. Το άναμα φωτιάς και η διεξαγωγή συμβολικών δημοψηφισμάτων στο χωριό το Μάρτη του 2003, οδήγησε στη σύλληψη επιφανών μελών της Πλατφόρμας «Αυτή η Πατρίδα είναι δική μας». Οι κατηγορίες αποσύρθηκαν αφού τις συλλήψεις ακολούθησε διαδήλωση 2,000-3,000 έξω από τα κρατητήρια της Μόρφου, παρά τις εκατοντάδες οπλισμένων στρατιωτών που απειλούσαν και εκφόβιζαν. Η παράδοση στην επανένωση σηματοδοτείται και από το λόγο τους, παρά το ότι γνωρίζουν ότι η περιοχή Μόρφου αποτελεί μια από τις αιχμές του δόρατος στην οποιαδήποτε εδαφική διευθέτηση.
«Το πιο δημοφιλές τραγούδι στο χωριό είναι «Η Κύπρος είν’ η φυλακή μας και μεις φυλακισμένοι. Η [πράσινη] γραμμή είναι το κάγκελο της φυλακής και ο Ντεκτάς φρουρός της»[3]

Τώρα και πάλι, οι κινητοποιήσεις για τη διεκδίκηση της διαχείρισης του νερού αρχίζουν [συμβολικά;] από το χωριό Ελιά/ Elye/ Doğancı. Και πάλι με το άναμα φωτιάς. Λες και η φωτιά λειτουργεί ως το μέσο κάθαρσης, ως να ‘ξορίζει’ το κακό, όπως τότε στην Περιστερώνα άφηναν τα μαγκάλια αναμένα τα δωδεκάμερα για να ‘ξορίσουν’ τους καλικάτζαρους, μιας και η καλλιέργεια μιας κοινής κουλτούρας ήταν/ είναι αναπόφευκτη σε ένα μικτό χωριό, όπως και σε ολόκληρο το νησί, ακόμα και για τις δεισιδαιμονίες.


Reactions for the Privatisation of Water are Growing
YKP Statement on privatisation of water
In the northern part of Cyprus, we have reached a very critical point regarding the privatisation of water…
YKP is against the privatisation of water like it has been since December 2010 when it was first declared that the water would be privatised.
The agreed upon text infiltrated the press and when it is examined we can see that it includes very heavy provisions.
The text states that “drinking and running water, waste water, rain water and the right to manage the agricultural irrigation facilities” will be transfered to compaines, a process similar to the privatisation of Ercan Airport.
From now on, the decisions regarding agriculture cannot be made by the administration in the north. According to the agreement, “The lands that will be watered with the supplied water will be agreed upon by the both sides of this agreement”
Usage of local water resources is stricktly limited and in some cases banned. Current underground water resources will also be transfered to private companies as the agreement states “This agreement is binding regarding the work and processes regarding the supplied water as well as the management of local water resources, financial and administrative liabilities, rights and responsibilites of the Signatories and the private companies. Moreover, the agreement states that “Where there are drinking-running water networks, new permits/licenses cannot be granted for the usage of water.” With this statement, it is obvious that the local governments will be pushed to be part of the system. This imposition is also evident when pricing is considered. The agreement states that “All the municipalities who do not partake in the agreement will be provided water by the Administration from local resources with the price determined by the build-operate-transfer tender” aiming at provoking the public against the administration through the quality of water and the controlled prices of water.
The possibility of transfer of the water management to the local governments, in case that the proposed system does not work, is already prevented by the agreement: “The private company is the franchise owner during its management tenure and during this period, neither another private company nor a public institution can be transfered the right or the permit to manage the water” With this agreement, water is strictly managed as a commodity by a private company.
Obviously, the lessons are not learned from the problem of electricity; privatization of water comes with a guarantee of purchase. It is stated in the agreement that “If the Guarantee of Purchase is below the given amount, the difference is paid by the TRNC Finance Ministry to the Company in accordance with the price determined by the tender.” Like it has been with AKSA, this process will bring heavy financial responsibilities.
On top of all these, expropriation of lands needed by the Company will take place and according to the agreement “No costs can be demanded from the Company regarding expropriation and allotments.”
The Company will also be provided electricity with discounts! KIB-TEK is being left out of this process and of course the difference between the normal pricing and reduced pricing will be taken from the public!
The agreement continues by stating “The Company cannot be made responsible of additional costs or taxation after the agreement is signed, However, taxes or financial liabilities of the Company can be subject to discounts with new regulations” So if the new governments come up with new taxation rules, the Company will be immune to increases but will benefit from any possible decreases!
The agreement also highlights that the investments made in Cyprus by Turkey are not formulated as public services but as investments made to any other province of Turkey, and when there is a need one day, the conditions of usage of the said infrastructures will be regulated by the funders of the infrastuctures, mainly the Republic of Turkey. Another proof to disprove the ones who still thinks we have an independent state!
Besides, the agreement does not have an end date.
It will result in an ecological disaster as it sees water as a commodity.
It will also have detrimental effects on agriculture and husbandry in the country.
It includes serious implications regarding the autonomy and financial circumstances of local governments.
As was the case with Ercan, this agreement includes hidden clauses and it does not guarantee cheaper water or water with higher quality.
YKP urges the local governments to not to join this system, groups engaged in aagriculture and husbandry to put forward a serious reaction and ecology and environment organisations to struggle against this plan that will result in ecological disasters.
Su yaşamdır, satılamaz…
Water is life, it cannot be sold.






[1] Οι οργανώσεις που συμμετέχουν στην Πλατφόρμα του Νερού είναι: BES, DEV-İŞ, KTAMS, TÜRK-SEN, EL-SEN, ZEY-BİR, BKP, YKP, DKP, TDP, BASIN-SEN, MAGEM, Mağusa İnsiyatifi, Bağımsızlık Yolu, FEMA, Toparlanıyoruz Hareketi, Elye Patates Üreticileri Birliği, Boran Kültür, Baraka, KTOEÖS, KOOP-SEN, KSP, Kıbrıs Pir Sultan Abdal Kültür Derneği, Lefkoşa Emekçiler İnsiyatifi, KTÖS, Biyologlar Derneği, GÜÇ-SEN, KTEZO, Mağusa Türk Genel İş, KT Narenciye Üreticileri Birliği, ÇAĞ-SEN, Doğu Güneydoğu Kültür Derneği, Yer Bilimleri Mühendisleri Odası - http://www.yeniduzen.com/Haberler/haberler/su-platformu-olusturuldu/61553
[2] Οι τ/κ της Περιστερώνας  μετακινήθηκαν ως ακολούθως: Lefka/Lefke(060) and Nicosia(074) and the villages of Kazivera/Gaziveren(049), Angolemi/Taşpınar(018), Ortakeuy/Ortaköy(080), Krini/Pınarbaşı(235), Elia/Doğancı(029), Limnitis/Yeşilırmak(061) and Fota/Dağyolu(221) - http://www.fergusmurraysculpture.com/cyprus/villages-3-pages/ii-peristerona/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου