6 Δεκ 2015

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για την παιδεία του μέλλοντος



Η ακόλουθη συζήτηση έγινε με βάση ένα κείμενο του Λ. Περικλέους με τίτλο ‘ποια Ιστορία έχει θέση στα σχολεία». Ως συνεισφορά στο διάλογο δημοσιεύουμε το λινκ για να μπορεί να δει όποιος/α θέλει το κείμενο, αλλά δημοσιεύουμε εδώ την συζήτηση η οποία είναι από μόνη της ενδιαφέρουσα – και ο συγγραφέας παρεμβαίνει και αποσαφηνίζει την οπτική του..

«Ποια Ιστορία έχει θέση στα σχολεία»
του Λουκά Περικλέους


Pantelis Georgiou
Pantelis Georgiou Δεν υπαρχει σωστη ή λανθασμενη ιστορία αλλά απλά ιστορικη άποψη-προσωπικη, πολιτικη, συλλογικη- που προκυπτει απο ιστορικα γεγονοτα. Αρα σημασια εχει τι σκεψεις κανει καποιος στο σημερα με βαση την ιστορια. Ετσι λοιπον η εκπαιδευση δεν ειναι ιστορικα ΄΄αμεροληπτη'' αλλα εχει να κανει με πολιτικες, πολιτειακες και κρατικες συνιστωσες τρεχουσας πολιτικης περι ''ιστοριας''.
Lukas Perikleous
Lukas Perikleous Η προσέγγιση που εισηγούμαι στο κείμενό μου στοχεύει ακριβώς στην καλλιέργεια της αντίληψης της Ιστορίας που περιγράφετε πιο πάνω.
Pantelis Georgiou
Pantelis Georgiou Μεχρι προσφατα στα βιβλια της ιστοριας έγραφε οτι καθοριστικος παραγοντας για τη νικη των Βυζαντινων εναντια στους Αραβες ήταν η εμφανιση της Παναγιας στα τειχη της Πολης. Εδω υπαρχει μια σκοπιμη συνειδητη συγχιση αναμεσα στη μυθολογια που ασκει ενα ιστορικο γεγονος σε οσους προσδοκουν κατι απο αυτη τη μυθολογια. Η ιστορια ειναι γεγονοτα κι οχι εθνικες, ιδεολογικες ή θρησκευτικες πεποιθησεις για την ιστορια. Επισης σε μια εποχη γενικευμενης παγκοσμιοποιησης λογω της εξελιξης της τεχνολογιας και της επικοινωνιας το να μιλουμε για εθνικισμο ή ένα λαο ή μια χωρα δεν εχει ευρυ νοημα. Ασφαλως ομως η αισθηση και η αντιληψη περι έθνους έχει βαση στο βαθμο που γινονται κατανοητες καποιες ιστορικες αφηγησεις του παρελθοντος. Αλλα στο σημερα ο εθνικισμος ειναι και κινδυνος περιθωριοποιησης μιας χωρας αφου η ζωη και η πραγματικοτητα δεν τρεναρονται απο ιδεολογικες αποψεις αλλα απο τη συμμετοχη στο γιγνεσθαι. Ας δουμε οτι πχ χωρες με μεγαλη επιστημονικη προοδο ειναι και χωρες με πολυπολιτισμικη ωσμωση. Ας δουμε την ιδια την Ευρωπαικη Ενωση που -ασχετα με τα σωστα ή τα λαθη της- αποτελει ενα πολυεθνικο οργανισμο με τις εθνικες κυβερνησεις να ειναι πλεον ανισχυρες μπροστα στο ενιαιο οραμα της Ευρωπης.
Δέφτερη Ανάγνωση
Write a reply...

Costas Aristidou
Costas Aristidou Καταρχην δωστε μας μια εξηγηση για την φωτογραφια του αρθρου..μετα οσο αφορα τα γραφομενα παρατηρω μια ταση απο τους νεο-υποστηρικτες για αλλαγη στο συστημα εκπαιδευσης και διαφοροποιησης του περιεχομενου των βιβλιων μια ταση δαιμονοποιησης του εθνικισμου..το να ειναι καποιος εθνικιστης θα επρεπε να.ειναι η βαση.και.η.αφετηρια για να μπορει ενας
λαος να δημιουργει..ολες οι προχωρημενες χωρες και οι λαοι τους εχουν ψηλο.αισθημα εθνικισμου.και.ειναι.περηφανοι για την ταυτοτητα τους (βλ αμερικη ,γερμανια,νορβηγια)..καιρος να ξεχωριστουν μερικα θεματα..φυσικα μπορει να υπαρχουν μεταναστες αλλοδαποι τουριστες σε μια χωρα..δεν βλαπτει.ομως η χωρα να εχει ταυτοτητα και χαρακτηρα..και οσο αφορα τα εισαγωγικα στην λεξη σωστη φανταζομαι παραπεμπει σε ειρωνια..λοιπον ναι η ιστορια που.τοσα χρονια στα σχολεια ηταν και.ελλειπης.και διαστρεβλωμενη..το να αποκαλυπτει.η αληθεια ειναι αρκετα απλο..τα στοιχεια.ειναι εκει ξεκινατε.απο τον φακελο.της κυπρου αφηστε τον.κοσμο να.μαθει.την.αληθεια και.να.κρινει..μονο ετσι.διατυπωνετε η.αληθεια..πολυ.καλυτερο.αυτο απο την προσπαθεια διαγραφης της οπως προσπαθουν καποιοι με την.δικαιολογια της επανενωσης
Lukas Perikleous
Lukas Perikleous Αν διαβάσετε προσκεκτικά το κείμενό μου δεν μιλώ για αλλαγή των σχολικών εγχειριδίων αλλά για ολοκληρωτική αλλαγή στο τρόπου που προσεγγίζεται η διδασκαλία της Ιστορίας με στόχο όχι την προώθηση της μιας ή της άλλης αφήγησης αλλά την κατανόηση του πώς ...See More
Costas Aristidou
Costas Aristidou Καταρχην ευχαριστω για την απαντηση..μετα επαναλαμβανω την απορια μου ως προς την φωτογραφια του κειμενου σας.τωρα οσο αφορα τις παρατηρησεις συμφωνω με την ολοκληρωτικη αλλαγη αν θελετε στον τροπο διδασκαλιας αλλα δυστυχως η ευτυχως για να διδακτει κα...See More
Lukas Perikleous
Lukas Perikleous Η φωτογραφία είναι λάθος και μπήκε μάλλον από άλλο άρθρο. Αν πάτε στην ιστοσελίδα της ΟΚ θα δείτε ότι η φωτογραφία που είχε επιλέξει ήταν μια απεικόνιση της Κλειούς, της μούσας της Ιστορίας. Η Ιστορία μπορεί να διδαχθεί χωρίς σχολικά εγχειρίδια ή τουλάχιστον χωρίς το ένα επίσημο σχολικό εγχειρίδιο και αυτό συμβαίνει σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα. Το ότι οι αμερικάνοι, ή μαλλον μια μερίδα των αμερικάνων, δεν δέχονται αμφισβήτηση της επίσημης αφήγησης δεν το θεωρώ θετικό. Συμφωνώ μαζί σας ότι στην Κύπρο εδώ και πολλές δεκαετίες έχουμε μια πάλη ανάμεσα σε δύο προσεγγίσεις. Μια ελληνικεντρική/ εθνοκεντρική, που μέχρι τώρα τουλάχιστον ήταν η επικρατούσα, και μια κυπροκεντρική. Η δική μου προσέγγιση δεν είναι ουδέτερη αλλά αντίθετα ριζικά διαφορετική από τις άλλες δύο τις οποίες θεωρώ εξίσου προβληματικές. Προβληματικές γιατί α) μέσα από αυτές τα παδιά ΔΕΝ μαθαίνουν Ιστορία, β) δεν καλλιεργείται η ιστορική σκέψη, γ) καταπιέζεται η ελεύθερη σκέψη.
Like · Reply · Message · 1 · December 3 at 7:24pm
Δέφτερη Ανάγνωση
Write a reply...

Aris Herodotou
Aris Herodotou ΔΗΛΑΔΗ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΓΕΜΑΤΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ , ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΝ;
Pambos Patsis
Pambos Patsis Eime poli vlakas telika, skeftome pws mpori na ginI kati tetio alla den mporo xoris na leo psemata kai skinothetumena gegonota
Lukas Perikleous
Lukas Perikleous Γιατί το λες αυτό;
Pambos Patsis
Pambos Patsis Den exo kati prosopiko, apla den mporo na antiliftho to skiniko , Diladi pws mpori na didaksoume istoria me gnomona na kanoume kalo sta paidia mas an I istoria den einai "swsti" ??? Mporis na m exigisis ab thes den eime arnitikos
Lukas Perikleous
Lukas Perikleous Τα εισαγωγικά στην λέξη "σωστή" τα χρησιμοποιώ για να τονίσω την άποψή μου ότι δεν μπορούμε να έχουμε ακριβή αντίγραφα του παρελθόντος (άρα σωστές και λάθος εκδοχές) αλλά αναπαραστάσεις του που είναι αποτέλεσμα ερμηνείών. Αποτελεσμά αυτού του φαινομένου είναι και το ότι για διαφορετικές ομάδες ανθρώπους έχουμε διαφορετικές "σωστές" ιστορίες. Η προσέγγιση που περιγράφω έχει στόχο να βοηθήσει τα παιδιά να αντιληφθούν την ύπαρξη του φαινομένου αυτού και να τους δώσει τα νοητικά εργαλεία με τα οποία να οικοδομούν τις δικές τους ερμηνείες.
Pambos Patsis
Pambos Patsis Sigura eixe istorika gegonota ta opoia den mporoun na eine aspra sta matia allon kai se allon maura px O thanatos tou ayxentiou istoriko gegonos den mpori na parablefthi. Alla gia na me apolita Ilikrinis mazi s , mou arese omos I proseggisi gia na exigisis to phenomeno pou o kathe enas baftizi kati istoriko gegonos giati etsi theli autos I I parataxi tou( Px o grivas Iroas) Simfono mazi sou
Lukas Perikleous
Lukas Perikleous Πολύ καλό το παράδειγμά σου. Θα πρέπει να κάνουμε τη διάκριση ανάμεσα σε γεγονότα και ερμηνείες. Προφανώς ο θάνατος του Αυξεντίου είναι γεγονός που δεν αμφισβητείται. Μπορεί διαφορετικά άτομα και ομάδες να έχουν διαφορετικές ερμηνείες για παράδειγμα στο πώς οι Βρετανοί έμαθαν για την τοποθεσία του κρησφυγέτου αλλά το γεγονός του θανάτου του Αυξεντίου σε αυτή την περίπτωση δεν αμφισβητείται.
Pambos Patsis
Pambos Patsis Akrivos etsi eine ta pragmata , kai o diaxorismos prepei na gini mono me antikimeniko skopo na voitha stin katanoisi tis diaforas, kalo eine episis gia anthropous pou asxolounte kai arthrografoun na lene tin omi alitheia gia autous pou kibernoun kai to pws kibernoun





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου