13 Δεκ 2015

Η αυτονομία της μαρωνίτικης κοινότητας



Το Μαρωνίτικο χωριό Ασώματος

Οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι τα μαρωνιτικά χωριά θα ενταχθούν στο βόρειο συνιστών κρατίδιο της ομοσπονδίας. Άρα, στο κρατίδιο με την τουρκοκυπριακή πλειοψηφία.. Αυτό είναι, βέβαια, απογοητευτικό για όσους ελπίζουν ότι θα μπορεί να κηρυχθεί σε αυτόνομη περιοχή των μαρωνιτικών χωριών, αλλά φαίνεται ότι οι προσπάθειες συνεχίζονται. 

Αν οι μεσάζοντες της μαρωνιτικής κοινότητας πουλούσαν φούμαρα ότι δήθεν μπορούσαν να ενταχθούν τα μαρωνιτικά χωριά στο νότιο - κατά πλειοψηφία ελληνοκυπριακό – κρατίδιο, παραπλανούσαν. Όταν διαπραγματεύεται ένας ελληνοκύπριος θα ενδιαφερθεί για τους μαρωνίτες, μια μικρή μειοψηφία, ή θα ενδιαφερθεί για τους ψήφους της κοινότητάς του; Οι μαρωνίτες πλήρωσαν την εξάρτησή τους από τους ελληνοκύπριους. Οι οποίοι θα τους συμπεριφέρονται καλά, αλλά σαν φτωχούς συγγενείς υπό αφομοίωση. Αλλά η ιδέα ότι θα ασχολούνταν μαζί τους σαν σοβαρή οντότητα, είναι αυταπάτη. Και όσοι κάνουν τους μεσάζοντες εξαπατούσαν – ιδίως στις επιθέσεις ενάντια στον κ. Χατζηρούσο, που αν μη τι άλλο έθεσε το θέμα της αυτονομίας. Η επίκληση ψεμάτων είναι χαρακτηριστική των επιχειρήσεων δημιουργίας υστερίας. Στην προσπάθεια δαιμονοποίησης του εκπροσώπου των Μαρωνιτών, οι μεσάζωντες διέδιδαν ψέματα ότι  στο μνημόνιo[i] που ετοίμασε με τη βοήθεια διεθνολόγων και συνταγματολόγων, ζήτησε να ενταχθούν τα μαρωνίτικα χωριά στο τουρκοκυπριακό συνιστών κρατίδιο. Στο τέλος, το ψέμα μετατράπηκε σε μπούμερανκ, αφού χρησιμοποιήθηκε ως επιχείρημα από τους κυβερνώντες για να δικαιολογήσουν τη συμφωνία: «Μα αφού το ζήτησε ο Χατζηρούσσος», φέρεται να δήλωσε ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Κασουλίδης σε πρόσφατη συζήτηση που έγινε στο Πολιτικό Γραφείο του ΔΗΣΥ.



Το Μαρωνίτικο χωριό Καρπάσια



Τόσο η μαρωνιτική κοινότητα, όσο και η τ/κ έχουν κάτι σημαντικό το οποίο εκδήλωσαν με παρόμοιο τρόπο: την επιβίωση, την κοινοτική ύπαρξη ως οντότητες που μοιράζονται αυτό το γεωγραφικό χώρο, που τον κυριαρχεί μια πλειοψηφία που καταπίνει (π.χ τους Λατίνους) και μόνο έτσι καταλαβαίνει τη δικαιοσύνη. Και οι δυο κοινότητες είναι σε ένα μεταίχμιο και εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους. Οι τ/κ βγαίνουν στους δρόμους για να φωνάξουν εναντίον της Τουρκίας, αλλά ζητούν από την άλλη την εγγύησή της για να διασφαλίσουν  την ίδια την ύπαρξή τους, ενώ οι μαρωνίτες που σχεδόν εχάσαν εντελώς τη γλώσσα τους – άρα και μια ιδιοποιό διαφορά σε σχέση με την ε/κ πλειοψηφία  - πραγματοποιεί σήμερα, μετά από δεκαετίες την επανεμφάνισή της (διδάσκεται στα επιμορφωτικά έστω) και διεκδικούν δυναμικά τον «τόπο» τους. Όπως τόνισαν οι διεθνολόγοι Κώστας Κωνσταντίνου και Γιώργος Ιορδάνους σε συζήτηση που οργάνωσε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Μαρωνιτών επιστημόνων, οι μαρωνίτες της Κύπρου είναι η μόνη κοινότητα της Δημοκρατίας που χαρακτηρίζεται από «εδαφικότητα», κάτι το οποίο και ενισχύει και τον καθορισμό της ως εθνοτική ομάδα. Ο χώρος για τους μαρωνίτες είναι  σημαντικός για τον καθορισμό της ταυτότητας και της κοινοτικής ύπαρξής τους στο μέλλον, κάτι που μέχρι τώρα δεν αναγνωρίζετο. Στην ιστορική στιγμή της συμφωνίας ενός νέου συντάγματος για την Κυπριακή Δημοκρατία, η αναγνώριση των Μαρωνιτών  ως εθνοτική ομάδα και η δημιουργία περιοχής ειδικού καθεστώτος για τα Μαρωνίτικα χωριά θα ήταν φυσική και θετική εξέλιξη.




Χάρτης Κύπρου 1542 (βόρειο-δυτικό μέρος περιοχή Κορμακίτη) από τον Leonida Attar με τα χωριά μαρωνιτών "Cormachiti", " Asomato", "Carpassa" "Cabilj"


Έστω και έτσι όμως, με την ένταξη των μαρωνιτικών χωριών στο βόρειο συνιστών κρατίδιο, αλλά και με επιστροφή περιουσίων και χώρων, που να τονίζουν την ιδιαίτερη διάσταση της περιοχής, η μαρωνιτική κοινότητα έχει μια ευκαιρία επιβίωσης, και διατήρησης της ιστορικής της αυτονομίας. Αν εντασσόταν ολόκληρη στην μια κοινότητα, θα χανόταν αναπόφευκτα με την αφομοίωση. Αν, όμως, καταφέρει να διατηρήσει μια διακριτή παρουσία στη βόρεια Κύπρο, με εστίαση γεωγραφική, ενώ στη νότια Κύπρο, στο νότιο συνιστών κρατίδιο, θα υπάρχει μια άλλη μερίδα της κοινότητας στις πόλεις, αυτό θα κάνει την μαρωνιτική κοινότητα μια συνοριακή ομάδα που θα πρέπει να λαμβάνει υπό όψιν και τις δυο πλευρές της – και τη βόρεια εστίαση στα χωριά, και την νότια ύπαρξη στις πόλεις. Άρα η εξαφάνιση μέσω της αφομοίωσης θα είναι δομικά πλέον, σχεδόν, αδύνατη. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί να γίνει και πρότυπο μιας κοινότητας χριστιανικής καταγωγής που έχει μια συμπαγή παρουσία σε μια περιοχή του βορείου συνιστώντος κρατιδίου, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει και στα κοινά του νοτίου. Αυτή η διπλή και συνοριακή υπόσταση θα εμποδίζει ντε φάκτο την αφομοίωση και μπορεί να προσφέρει και την ευκαιρία στην κοινότητα να παίξει ένα ρόλο προτύπου ενδιάμεσου και γέφυρας…

Φωτογραφία και σχόλιο από το facebook – Το μικτό μαρωνίτικο/τουρκοκυπριακό χωρκό της Αγιάς Μαρίνας είναι τρατόπεδο του τουρκικού στρατού από το 1974
“Δκυό γυναίκες που γέννησε η γή της Αγιάς Μαρίνας, κουβαλούν τζείνο το μοναδικό χάρισμα της συλλογικότητας, με δεσμούς στον τόπο σχεδόν υπερφυσικούς. Ο βίαιος ξεριζωμός το 63 για την Ζιπά τζαι το 74 για την Βασιλού, επουλώνεται με την χαρά του αγώνα για επανασύνδεση...”






[i] 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΜΑΡΩΝΙΤΩΝ - ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΙΚHΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ

http://www.maronitesofcyprus.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=308:%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B5%CE%B9%CE%BF-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%B1%CF%81%CF%89%CE%BD%CE%B9%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B9%CF%83-%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%83-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%BC%CE%B1%CF%81%CF%89%CE%BD%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BAh%CF%83-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1%CF%83-%CF%83%CF%87%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CE%BA%CF%85%CF%80%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%BF&Itemid=726&lang=e



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου