1 Νοε 2015

Μια κινητοποίηση στην Λεμεσό που δείχνει ότι κάτι κινείται και στο χώρο της καλλιτεχνικής έκφρασης: η αντίδραση στην διοργάνωση του Limassol Art Festival που χρησιμοποιησε τους καλλιτέχνες για να κατασκευάσει ένα θέαμα παραγωγής φτηνού κέρδους




Η διοργάνωση του συγκεκριμένου φεστιβάλ θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη. Ο στόχος του, όπως φάνηκε, ήταν να χρησιμοποιήσει μια διευρυνόμενη κοινωνική ομάδα που ασχολείται με την καλλιτεχνική έκφραση [επαγγελματικά η υπαρξιακά] για να κατασκευάσει μια εκδήλωση με στόχο το οικονομικό όφελος για του διοργανωτές. Το πιο κάτω φυλλάδιο εκφράζει μια μεγάλη ομάδα ατόμων που κινητοποιήθηκε και σε άμεση επαφή και μέσωίντερνετ, για να αντιδράσει και στο τρόπο διοργάνωσης και στο οτι βιώθηκε ως εκμετάλλευση.
Μέρος των παράπονων έχει να κάνει με την κακή οργάνωση, αλλά ένα άλλο μέρος φαίνεται να εμπεριέχει και μια κριτική της μετατροπής της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε ένα είδος θεάματος για φτηνό κέρδος. Ως μορφή αντίδρασης στην οικονομική εκμετάλλευση είναι βέβαια πολύ ενδιαφέρουσα - αλλά ο ενδεχόμενως άξονας της, η διεκδίκηση ενός είδους σεβασμού για την καλλιτεχνική δημιουργία, εκφράζει με ένα ενδιαφέρον τρόπο και την ανάπτυξη μιας σχετικής subculture/υποκουλτουρας στην πόλη, αλλά και μια διεκδίκηση που μπορεί να πάει πολύ ευρύτερα από την διεκδίκηση απλά καλύτερης οργάνωσης.
 Τέλος, αξίζει να σημειωθεί το αίτημα των καλλιτεχνών για την υιθέτηση μιας πιο προσεκτικής (προστατευτικής) πολιτικής από τον Δήμο Λεμεσού, όσον αφορά τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων υπό την αιγίδα του.
Η ανακοίνωση που κυκλοφόρησε…
Σε μια χώρα όπου η τέχνη και ο πολιτισμός υποβιβάζεται, με το καλλιτεχνικό δυναμικό να δυσμενεί, με γκαλερί που υπερχρεώνουν αφήνοντας χώρο μόνο για λίγους, ο κάθε καλλιτέχνης ψάχνει ευκαιρίες για να εκθέσει τη δουλειά του. Με την έλλειψη πραγμάτωσης τέτοιων Φεστιβάλ είναι λογικό ότι οι καλλιτέχνες θα αναζητούσαν μια θέση όταν ετοιμαζόταν ένα τέτοιο.
Το συγκεκριμένο Φεστιβάλ όμως ήταν μια καθαρή εκμετάλλευση πρώτα από όλα των καλλιτεχνών, που πλήρωσαν ουκ ολίγα για να συμμετέχουν, όπως επίσης και του φιλότεχνου κοινού. Ούτε οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες αλλά ούτε και οι επισκέπτες έτυχαν σεβασμού.
Η λίστα παραπόνων είναι αρκετά μεγάλη:
- Δεν δώθηκαν ποτέ συμβόλαια, οποιουδήποτε είδους, για υπογραφή στους καλλιτέχνες.
- Δεν δώθηκαν ποτέ όροι συμμετοχής στους καλλιτέχνες.
- Ο διοργανωτής άλλαζε όποτε ήθελε τις τίμες για την συμμετοχή στο Φεστιβάλ χωρίς να το αναγράφει κάπου.
- Σε κάποιους καλλιτέχνες δεν ζήτησε καθόλου λεφτά, λόγω του ότι έχουν "’όνομα" στο χώρο της τέχνης και έτσι θα του έφερναν περισσότερο κόσμο, άρα δεν υπήρχε ισοτιμία.
- Δεν δώθηκε απόδειξη πληρωμής στους καλλιτέχνες.
- Η υπάλληλος του διοργανωτή καλούσε καλλιτέχνες μέσω τηλεφώνου και δεν ανέφερνε σημαντικές πληροφορίες π.χ. δεν έλεγε πως θα υπάρχεί είσοδος, οι τιμές άλλαζαν στην πορεία.
- Καλλιτέχνες που ήθελαν να αποχωρήσουν βρέθηκαν σε αντιπαράθεση με τον διοργανωτή.
- Καλλιτέχνες που αποχώρησαν δεν είχαν επιστροφή χρημάτων.
- Ο διοργανωτής αρνιόταν την οποίαδήποτε επικοινωνία μαζί τους εκτός από το Facebook.
- Το πλάνο διαρρύθμισης του χώρου που έδειξαν στη αρχή ήταν άλλο και άλλο κατέληξε να είναι στη πραγματικότητα, χωρις καμιά ενημέρωση προς τους καλλιτέχνες.
- Συνάντηση με τους καλλιτέχνες έγινε μόνο μια (1).
- Συνάντηση με τους καλλιτέχνες έγινε μόλις μια εβδομάδα πριν το Φεστιβάλ.
- Στη συνάντηση δεν υπήρχαν δείγματα των τραπεζιών, ούτε των καρεκλών, ούτε των πάνελ.
- Ο διοργανωτής δεν ήξερε να ενημερώσει τους καλλιτέχνες για το βάρος που μπορούσαν να σηκώσουν τα πάνελ.
- Ο διοργανωτής δεν ήξερε το πάχος των πάνελ.
- Ο διοργανωτής δεν παρήχε στους καλλιτέχνες γάντζους, αλυσίδες ή οτιδήποτε άλλο για να κρεμάσουν τα έργα τους.
- Για ένα ολοήμερο Φεστιβάλ οι καλλιτέχνες έπρεπε να στήσουν τα πράγματα τους το πρωί της ιδιας ημέρας.
- Ο διοργανωτής ενώ υποσχέθηκε βοηθούς για την ετοιμασία του χώρου έφερε 3 άτομα για να βοηθήσουν τους 200 καλλιτέχνες.
- Ο διοργανωτής ήταν αναιδής πρός τους καλλιτέχνες και δεν έδινε την απαιτούμενη σημασία σε προβλήματα που παρουσιάζονταν.
- Βοηθοί υπεύθυνοι για το πλάνο διαρρύθμισης, δεν ήξεραν να διαβάσουν το πλάνο.
- Σε πολλά πάνελ έλειπαν οι βάσεις γιατί τους τέλειωσαν.
- Τεράστια τραπέζια που δεν ανταποκρίνονταν στο μέγεθος που έδωσαν προηγουμένως.
- Διάδρομοι μεταξύ τραπεζιών μέχρι το πολύ 60 εκατοστά για να περάσουν οι επισκέπτες.
- Στο πλάνο διαρρύθμισης δεν υπήρχε καμιά καλλιτεχνική επιμέλεια.
- Στο πλάνο διαρρύθμισης δεν υπήρχε καμιά επιμέλεια ασφάλειας (πιθανή κατάρρευση πάνελ).
- Στο πλάνο διαρρύθμισης δεν υπήρχε καμιά επιμέλεια ασφαλής εξόδου.
- Ο διοργανωτής παρουσίασε το Φεστιβάλ σαν Φεστιβάλ Τέχνης αλλά εκεί έβλεπες και άλλα πράγματα, που δεν είχαν καμμία σχέση με τέχνη, π.χ. είδη ένδυσης γνωστής εταιρίας.
- Η ένταση του ήχου ήταν εκκωφαντική με αποτέλεσμα οι καλλιτέχνες να μην μπορούν να μιλήσουν με τους επισκέπτες.
- Ο διοργανωτής δεν ενημέρωσε ποτέ τους καλλιτέχνες οτι αυτή θα ήταν η ένταση του ήχου.
- Ο φωτισμός σε πολλά σημεία ήταν ανεπαρκής.
- Στις 10:00 το βράδυ ο φωτισμός είχε χαμηλώσει σε σημείο που πολλά πάνελ έμειναν αφώτιστα, ενώ το Φεστιβάλ έκλεινε στις 1:00 το πρωί, σύμφωνα με την αφίσα.
- Στους καλλιτέχνες δεν δώθηκαν "ταυτότητες". Αντί αυτού τους δώθηκαν χάρτινα βραχιολάκια που καταστρέφονταν εύκολα.
- Σε περίπτωση που κάποιος έχανε το βραχιολάκι του, υποχρεωνόταν να πληρώσει εισιτήριο γιατί δεν υπήρχε λίστα με τα ονόματα των καλλιτεχνών στην είσοδο.
- Στους επισκέπτες δεν δινόταν απόδειξη ή απόκομμα του εισιτηρίου.
- Για ολοήμερο Φεστιβάλ στους επισκέπτες δεν επιτρεπόταν να βγουν και να ξαναμπούν. Μόνο αν ξαναπλήρωναν εισιτήριο.
- Παιδιά ανεξαρτήτου ηλικίας δεν είχαν καμία έκπτωση στο εισιτήριο.
- Επισκέπτες όπως και ο πρόεδρος του Συντονιστικού παραπονέθηκαν οτι στην είσοδο έκοβαν εισιτήριο των €15 πριν τις 17:00 (η τιμές των εισιτηρίων ήταν: 12:00-17:00 είσοδος €10, 17:00-00:00 είσοδος €15).
- Στους καλλιτέχνες δεν επετράπη να φέρουν δικό τους νερό ή φαγητό.
- Οι καλλιτέχνες ήταν υποχρεωμένοι να αγοράσουν από το μπαρ του διοργανωτή, ο οποίος χρέωνε 1 ευρώ τη μικρή μπουκάλα νερού.
- Αρνητικά σχόλια για το Φεστιβάλ και τη διοργάνωση, που ανέβηκαν στο Facebook, σβήστηκαν αμέσως από τον διοργανωτή ο οποίος ήταν και ο διαχειριστής των σελίδων στο Facebook.
- Το λογότυπο του Φεστιβάλ ήταν κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων, αφού χρησιμοποίησαν σχέδιο γνωστού Αμερικανού καλλιτέχνη χωρίς την άδεια του (Dan Stiles).
Μεγάλη απογοήτευση και προβληματισμό προκαλεί το γεγονός, οτι αυτό το Φεστιβάλ τελούσε υπό την αιγίδα του Δήμου Λεμεσού. Η σφραγίδα του Δήμου Λεμεσού δίνει την εγγύηση της ασφάλειας τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για τους επισκέπτες. Είναι υποχρέωση του, προς τους δημότες του και μη, να ελέγχει τους διοργανώτες και την διοργάνωση των Φεστιβάλ, προτού αποφασίσει αν θα τελεί υπό την αιγίδα του.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου