11 Οκτ 2015

Συνεισφορά στο διάλογο στη Μαρωνίτικη κοινότητα: απάντηση στον κ. Τζ. Χατζηχάννα για την ανάγκη ιστορικής ειλικρινείας για τα θύματα όλων των κοινοτήτων και την καταγραφή θέσεων για το κυπριακό και την ταυτότητα στην Μαρωνίτικη κοινότητα



Φωτογραφικό υλικό από εποχές συμβίωσης Μαρωνιτών/ισσών και Τουρκοκυπρίων – πριν το τραύμα της βίας και του διαχωρισμού

Aγαπητέ κ. Τζόσεφ Χατζηχάννα, μήπως σύγχυσες το άρθρο της Δέφτερης Ανάγνωσης[1] με άλλα κείμενα ή σχόλια που γράφτηκαν τες τελευταίες ημέρες στο facebook?  Ρωτώ επειδή αναφέρεσαι σε πράματα που δεν υπάρχουν στο άρθρο. Γράφεις «αναφέρεται στο άρθρο που δημοσιεύσατε ότι (το 1964) οι Μαρωνίτες της Αγίας Μαρίνας σκότωσαν τον δάσκαλο και ότι βίασαν κοπέλες.» καταγγέλλοντας ότι «αυτά είναι ψεύδη, κουτσομπολιά και Τουρκική προπαγάνδα.” Μα το κείμενο της Δέφτερης Ανάγνωσης δεν αναφέρεται σε εμπλοκή μαρωνιτών στες βιαιοπραγίες εναντίων των τουρκοκύπριων μαρινιωτών! Για το θέμα αυτό έχει αρθρογραφήσει η Sevgul Uludag, η οποία παραθέτει την εκτίμηση, στην οποίαν κατέληξε μετά από σχετική έρευνα, ότι τες βιαιοπραγίες εκτέλεσε ομάδα παραστρατιωτικών, οι οποίοι είχαν βάση την Κοκκινοτρυμιθιά. Αναφέρεται, επίσης, η Sevgul Uludag[2] [3] σε μικρή εμπλοκή πολύ νεαρών μαρωνιτών. Δεν θεωρούμε σωστό να γίνονται δίκες από το διαδίκτυο και συμφωνούμε με τη θέση της Sevgul Uludag και άλλων ότι το θέμα χρήζει προσεκτικού χειρισμού και από άτομα που έχουν την απαιτούμενη κατάρτιση. Χρειάζεται να συσταθεί μια «Επιτροπή Αλήθειας και Συμφιλίωσης», όπως αυτή που λειτούργησε στην Νότια Αφρική μετά την κατάρρευση του καθεστώτος απαρτχάιντ. Η επιτροπή συνέλεγε μαρτυρίες και έκανε ανοικτές ακροάσεις, όπου όσοι κατονομάζονταν, κατέθεταν και αυτοί τις δικές τους μαρτυρίες και εκτιμήσεις, και είχαν το δικαίωμα να ζητήσουν «συγχώρεση και ασυλία». 

Πέραν τούτου, ο καθένας έχει το δικαίωμα να υπερασπίζεται και την άλλη αλήθεια, αυτήν που περιέγραψε με θάρρος επώνυμα ένας σχολιαστής:
«Είναι γνωστό ότι δολοφονήθηκε ο Τ/κ δάσκαλος και ότι "ενοχλήθηκαν" Τ/κ οικογένειες και τα ανήλικα παιδιά τους την εποχή εκείνη το 1963. Η άρνηση δεν ωφελεί κανένα. Η ευθύνη βαρύνει ορισμένους και θα πρέπει να βρουν το θάρρος να το πουν και έστω και με καθυστέρηση να απολογηθούν. Εμείς τους ξέρουμε. Όλοι οι χωριανοί τους ξέρουν.» Δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτή η λογοκρισία, διότι αυτό θα οδηγήσει την Μαρωνίτικη κοινότητα που είναι ενδιάμεση αφού απλώνει και στες δύο πλευρές, να βρεθεί πιο πίσω και από τους ελληνοκύπριους που τελικά σαν να παραδεχτήκαν ότι εγίναν εγκλήματα από μέλη της κοινότητας τους.. Tο να ονομάζει κάποιος την εκδοχή της άλλης πλευράς ή και τις εμπειρίες της, "τουρκική προπαγάνδα" είναι σαν να μην καταλαβαίνει τι θα πει διαδικασία λύσης... Σημειώνουμε ως ενδιαφέρουσα την ρητορική αναδίπλωση, άμαν εμφανίστηκε στες συζητήσεις στο face book τουρκοκύπριος μαρινιώτης, όταν δηλαδή στο αφαιρετικό «τουρκική προπαγάνδα», εμφανίστηκε η πραγματικότητα του τουρκοκύπριου..ως παρουσία, αλλά και ως βιωματική εμπειρία - ή αναφορά σε τέτοια περιστατικά..

Τώρα όσον αφορά στην ανακοίνωση[4] των κοινοταρχών των Μαρωνίτικων χωριών.  Αυτή είναι σαφώς εχθρική προς τον εκπρόσωπο, αφού εκφράζει διαφωνία με κάποια από τα αιτήματα του μνημονίου[5] που ετοίμασε ο 
κ. Χατζηρούσος με τη βοήθεια συνταγματολόγων, στο οποίο μεταξύ άλλων ζητείται η αναγνώριση των Μαρωνιτών ως κοινότητα και όχι απλώς ως θρησκευτική ομάδα. Διαβεβαιώνουμε ότι οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι η ανακοίνωση δεν ετοιμάστηκε από τους κοινοτάρχες, αλλά από ομάδα παραγόντων της κοινότητας στην οποία συμμετείχε στέλεχος του Συναγερμού και οι οποίοι ζήτησαν από τους κοινοτάρχες να την υπογράψουν, προτάσσοντας τον ισχυρισμό ότι αυτό ήταν επιθυμία του ΔΗΣΥ. Κατέχουμε τα ονόματα των ατόμων αυτών, κοινοποιήθηκαν στην Δέφτερη Ανάγνωση από άτομο το οποίο μίλησε με έναν από τους κοινοτάρχες. Και ναι, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι δεν αφορά στο πρόσωπο σας ,ούτε τον βουλευτή του ΔΗΣΥ, Μάριο Μαυρίδη. Το δε «εθύμωσεν ο Νίκος με τον Χατζηρούσο» που αναφέρει το κείμενό μας, το διέδιδε το ίδιο στέλεχος του ΔΗΣΥ που ενεπλάκηκε στην απάτη με την "ανακοίνωση των κοινοταρχών" και η μαρτυρία που έχουμε για αυτό είναι πρωτογενής.   

Επιμένουμε στην άποψη ότι αντιδρούν στελέχη της κεντροδεξιάς που πουλούσαν εκπροσώπηση των Μαρωνιτών και κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς αντικείμενο σε περίπτωση λύσης. Όπως αναφέρει άλλος επώνυμος μαρωνίτης σχολιαστής
«Πιθανόν τα άτομα αυτά να αρέσκονται να θεωρούν τους εαυτούς τους ως μεσάζοντες με επιρροή σε κόμματα, ικανή να εξασφαλίσει πελατειακές διευκολύνσεις. Πιθανόν τα άτομα αυτά να θεωρούν ότι μια περιορισμένη αυτοδιάθεση των Μαρωνιτών έστω και στο επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης να μην εξυπηρετεί τον ρόλο που οι ίδιοι έχουν δώσει στον εαυτό τους.»

Το θέμα του δημοψηφίσματος  παρουσιάζει όλο και περισσότερο ενδιαφέρον. H δική σου θέση όπως την διατυπώνεις στο σχόλιο είναι ότι «Δημοψήφισμα σε ποιά κοινότητα θα πρέπει να ενταχθούν οι Μαρωνίτες το 1960 είναι ιστορικά δεδομένο ότι δεν έγινε ποτέ, αλλά οι τότε πολιτικοί ηγέτες της κοινότητας μας απεφάσισαν, χωρίς να υπάρχουν ενστάσεις ούτε αντιδράσεις από κανένα, να ενταχθεί η Μαρωνιτική κοινότητα στην Ελληνοκυπριακή κοινότητα».  Συμφωνούμε ότι το δημοψήφισμα πιθανών να μη έγινε. Μαρτυρίες κατοίκων του Κορμακίτη που καταγράφονται στο ντοκιμαντέρ «Τhe third Motherland”[6] του καθηγητή διεθνών σχέσεων Κώστα Μ. Κωνσταντίνου και του Γιώργου Κύκκου Σκορδή, αναφέρουν εμφατικά ότι το δημοψήφισμα δεν έγινε ποτέ! 
Όμως το αντίθετο είναι το ιστορικά καταγραμμένο. Έκδοση του PIO (Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών) με τίτλο «Οι Μαρωνίτες της Κύπρου» αναφέρει για το θέμα:  «Σε δημοψήφισμα το 1960, οι τρεις θρησκευτικές ομάδες κλήθηκαν να επιλέξουν να ενταχθούν στην ελληνοκυπριακή ή την τουρκοκυπριακή κοινότητα. Επέλεξαν να ενταχθούν στην ελληνοκυπριακή κοινότητα.» [7] 

Πάντως ευχαριστούμε για την παρέμβαση. Eλπίζουμε τα κείμενα μας να συνεισφέρουν στον διάλογο που εξελίσσετε για το μέλλον της κοινότητας.
                  
Δ.Α.


Μετά την κατ' επανάληψη δημοσίευση στο Facebook άρθρου που έχει δημοσιευτεί αρχικά στο περιοδικό Δέφτερη Ανάγνωση και την προσωπική μου παρέμβαση γιά να διορθωθούν κάποιες ιστορικές αναλήθειες, ψεύδη και ανακρίβειες που αντί να ενώνουν τους κατοίκους της Κύπρου συντείνουν και συμβάλουν στην καλιέργεια μίσους και ψυχρότητας μεταξύ μας την στιγμή που χρειαζόμαστε σήμερα όσο ποτέ άλλοτε την αλληλοκατανόηση και συγχώρεση γιά όσα κακώς έγιναν στο παρελθόν από οποιανδήποτε κοινότητα σε βάρος άλλης κοινότητας, γιά να μπορέσουμε να βαδίσουμε ειρηνικά στο μέλλον. Δεν έχω σκοπό ούτε στόχο να αναξέσω πληγές του παρελθόντος που σίγουρα τραυμάτισαν και στιγμάτισαν γενιές και ανθρώπους αλλά να καταδικάσω όσα κακώς πολύ κακώς έγιναν τόσο το 1963-1964 όσο και το 1974 με την Τουρκική εισβολή και κατοχή. Δημοψήφισμα σε ποιά κοινότητα θα πρέπει να ενταχθούν οι Μαρωνίτες το 1960 είναι ιστορικά δεδομένο ότι δεν έγινε ποτέ, αλλά οι τότε πολιτικοί ηγέτες της κοινότητας μας απεφάσισαν, χωρίς να υπάρχουν ενστάσεις ούτε αντιδράσεις από κανένα, να ενταχθεί η Μαρωνιτική κοινότητα στην Ελληνοκυπριακή κοινότητα. Το 1964 ανφέρεται στο άρθρο που δημοσιεύσατε ότι οι Μαρωνίτες της Αγίας Μαρίνας σκότωσαν τον δάσκαλο και ότι βίασαν κοπέλες. Αυτό είναι μέγα ψέμα και η αλήθεια είναι ότι κανένας κάτοικος Αγίας Μαρίνας δεν είχε ανάμειξη σε εγκλήματα και κανένα δεν σκότωσαν και καμία μα καμία κοπέλα Τουρκοκύπρια δεν βιάστηκε στην Αγία Μαρίνα, αντιθέτως προστάτευσαν τους Τουρκοκύπριους χωριανούς μας που τους κοιμίζαμε στα σπίτια μας. Αυτά είναι ψεύδη, κουτσομπολιά και Τουρκική προπαγάνδα. Η ιστορία λέει ότι το 1974 με την Τουρκική εισβολή και κατοχή παρέμειναν στο χωριό μας έξη άτομα τρεις άντρες και τρεις γριές οι οποίες βιάστηκαν από πολλούς Τούρκους στρατιώτες και ένας από τους εγκλωβισμένους ο Κυριάκος Τζιρκαλλής δολοφονήθηκε εν ψυχρώ από τους Τούρκους στρατιώτες όταν προσπάθησε να τους εμποδίσει να βιάσουν την μάνα του. Αυτά με ονόματα και στοιχεία και όχι αερολογίες, ψεύδη και κουτσομπολιά. Στο σήμερα που αναφέρεται το άρθρο και μπλέκει και τους παίρνει όλους το κολάνι αναφέρει γιά άτομα που δεν θέλουν την λύση και δίδει διάφορες ερμηνείες γιατί να είναι εναντίον της λύσης. Δεν νομίζω να ευσταθούν αυτά που αναφέρει το άρθρο ότι αντιδρούν στελέχη της κεντροδεξιάς που πουλούσαν εκπροσώπηση των Μαρωνιτών και κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς αντικείμενο. Θα προτιμούσα να αναφέρετο το άρθρο σε ονόματα γιατί δεν νομίζω ότι η ανάμειξη των ατόμων αυτών στα κόμματα τους απέφερε οποιονδήποτε μέχρι σήμερα προσωπικό όφελος ή κέρδος των ιδίων. Συνεχίζει το άρθρο με άλλες υποθέσεις και ψεύδη ότι μιά πρώτη δόνηση προήλθε από κάποια πρωτοκλασσάτα στελέχη του Δημοκρατικού Συναγερμού τα οποία διέδιδαν ότι ¨θύμωσε ο Νίκος¨ με την πρωτοβουλία του Χατζηρούσου πράγμα το οποίο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αντιθέτως ο Αντώνης Χατζηρούσος είμαι σε θέση να γνωρίζω περιβάλλεται τόσο από τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη όσο και από τον πρόεδρο του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου και με εμπιστοσύνη και εκτίμηση γιά το έργο και την προσφορά του στην Κυπριακή κοινωνία και την πολιτική. Καταλήγει το άρθρο αφήνοντας σαφείς αιχμές ότι η ανακοίνωση των κοινοταρχών δεν ετοιμάστηκε από τους υπογράφοντες κοινοτάρχες αλλά όπως το άρθρο υποστηρίζει πάλι ψευδώς ότι η ανακοίνωση ετοιμάστηκε από κάποιους παράγοντες της κοινότητας οι οποίοι φέρονται να ζήτησαν να την υπογράψουν με τον ισχυρισμό ότι αυτό ήταν οδηγία του ΔΗ.ΣΥ. Κανένας μα απολύτως κανένας από τον Δημοκρατικό Συναγερμό δεν παρέστει και πολύ περισσότερο δεν ζήτησε ούτε επικαλέστηκε τον ΔΗΣΥ γειά την σύνταξη και υπογραφή ανακοίνωσης από τους κοινοτάρχες των Μαρωνιτών. Αν κάποιος άλλος έχει στοιχεία γιά όσα υποστηρίζω τον προκαλώ να βγεί δημόσια με ονόματα όπως κάνω εγώ και να με διαψεύσει. Τέλος είναι σε όλους γνωστές οι θέσεις μου για λύση και επανένωση της Κύπρου και ότι είμαι ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής Αντώνη Χατζρούσου τον οποίο στηρίζω και πιστεύω ότι πράττει το σωστό γιά την κοινότητα μας.



[1] Η Μαρωνίτικη κοινότητα μπροστά στο δίλημμα της ιστορικής πράξης: Η διεκδίκηση ρόλου στη διαδικασία λύσης μέσα από την ιστορική αυτονομία της κοινότητας, αλλά και τη θέση της στην περιοχή Κορμακίτη, και οι φόβοι της εξωτερικευμένης ανασφάλειας μιας μειονότητας, αλλά και της υπόθαλψης της από τα συμφέροντα των «μεσαζόντων» με την εξουσία της πλειοψηφίας
http://2ha-cy.blogspot.com.cy/2015/09/blog-post_64.html
[2] In search of `missing` in Agia Marina…
 http://sevgululudag.blogspot.com.cy/2013/03/in-search-of-missing-in-agia-marina.html

[3] From Maratha to Voni: Rapes as a weapon of war…

 http://sevgululudag.blogspot.com.cy/2014/07/from-maratha-to-voni-rapes-as-weapon-of.html
[4] ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΤΑΡΧΩΝ ΤΗΣ ΜΑΡΩΝΙΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ https://www.facebook.com/groups/Maroniteforum/permalink/888390464577597/
[6] «Τhe third Motherland” του καθηγητή διεθνών σχέσεων Κώστα Μ. Κωνσταντίνου και του Γιώργου Κύκκου Σκορδή 
https://www.youtube.com/watch?v=JVKH7thX8vc
[7] ΟΙ Μαρωνίτες ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ, Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών
http://www.pio.gov.cy/moi/pio/pio.nsf/All/5E072AB1A5787DA7C2257C83003EA0AC/$file/THE%20MARONITES%20OF%20CYPRUS%20GREEK.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου