6 Σεπ 2015

English text follows Η προσπάθεια μετατροπής της Αγγλικής σχολής σε ιδιωτικό φέουδο μερικών συνεχίζεται – αλλά φαίνεται ότι συνεχίζεται και απλώνεται και η συνειδητοποίηση του τί συμβαίνει και η αντίδραση σε αυτές τις αδιαφανείς διαδικασίες από άτομα και ομάδες που επιδιώκουν μονομερείς αποφάσεις σε ένα πλαίσιο σαφούς σύγκρουσης συμφερόντων ...

Μετά τις αποκαλύψεις του Σενέρ Ελτζίλ[1] για τις διαδικασίες εξπρές για εκδίωξη ενός υποδιευθυντή, ο οποίος  φαίνεται να είχε στοχοποιηθεί λόγω των πολιτικών του απόψεων [είναι αριστερός] αλλά και λόγω της στήριξης του στη διαδικασία επανένταξης των τουρκοκυπρίων στην Σχολή, οι διοργανωτές της εκστρατείας πιάστηκαν να αντιφάσκουν. Η μεν επικεφαλής του Συμβουλίου δήλωνε ότι δεν είχε ληθφεί απόφαση, ενώ άλλοι επέμεναν ότι είχε παρθεί. Τελικά, μετά τις αντιδράσεις, αναιρέθηκε η απόφαση για εκδίωξη του υποδιευθυντή, αλλά τον υποβάθμισαν. Ακόμα όμως και αυτή η τιμωρία προκαλεί έντονες αντιδράσεις, αφού είναι σαφές πια ότι τα κίνητρα είναι άλλα και ο στόχος δεν έχει να κάνει με οποιεσδήποτε διαδικασίες της Σχολής - αλλά με αυθαίρετες κινήσεις ατόμων και ομάδων που φαίνονται να θέλουν να μετατρέψουν το σχολείο σε προσωπικό τους φέουδο. Το άππωμα μερικών, αν δεν αφορούσε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, θα μπορούσε να ήταν τεκμήριο μιας πολύ κωμικής κατάστασης.

Αυτήν την εβδομάδα δημοσιεύουμε ένα κείμενο - αναφορά για τις εξελίξεις, που αφορούν πια το κοινό ευρύτερα, αφού το σχολείο διοικείται από Συμβούλιο που διορίζει η Πολιτεία και η οποία έχει ευθύνη για τη διαχείρισή του - αλλά και με φόντο το γεγονός ότι είναι ένα σημείο επαφής και επανένωσης της κοινωνίας, αφού εκεί σπουδάζει ένα σεβαστό ποσοστό τουρκοκυπρίων. Δημοσιεύουμε, επίσης, μια επιστολή από τον επικεφαλής της συντεχνίας, ο οποίος ουσιαστικά διεκδικεί τώρα και τον αποκλεισμό του ίδιου του κ. Ελτζίλ από τις διαδικασίες - αφού αποκάλυψε το στημένο σκηνικό [με τις συγκρούσεις συμφερόντων και τις αδιαφανείς διαδικασίες] που είχε προηγηθεί.
.............................

Εισαγωγή της «αναφοράς στις εξελίξεις»..[ακολουθεί πιό εκτενές κείμενο στα αγγλικά]

Στην γενναία  ανοικτή  επιστολή του Σ. Ελτζίλ στο Συμβούλιο της Αγγλικής Σχολής, του οποίου είναι μέλος, η οποία δημοσιεύτηκε στην Δ.Α. την περασμένη εβδομάδα, καταγράφονται μια σειρά από περιπτώσεις σύγκρουσης συμφερόντων, οι οποίες εν μέρει εξηγούν το αποτέλεσμα της αρχικής απόφασης για απόλυση του κ. Αντωνίου και την μετέπειτα υποβάθμισή του από τη θέση του υποδιευθυντή. Η καθηγήτρια που υπέβαλε το παράπονο, είναι μέλος του συμβουλίου της συντεχνίας των καθηγητών, όπως και το δεύτερο άτομο, το οποίο υποτίθεται ότι ήταν "μάρτυρας" στην υποτιθέμενη προφορική "κακοποίηση" [το οποίο κάνει την όλη ιστορία ακόμα πιο περίεργη, αφού το επεισόδιο συνέβη, ενώ ήταν μόνοι τους ο κ. Αντωνίου και η παραπονούμενη - οπότε το πως βρέθηκε και "μάρτυρας" είναι άξιον απορίας]. Και τα δυο άτομα [παραπονούμενη και "μάρτυρας"] είναι μέλη του Συμβουλίου της Συντεχνίας, το οποίο συμμετείχε στη διερεύνηση - και έτσι η παραπονούμενη και ο "μάρτυράς" της, ήταν ουσιαστικά μέλη του σώματος και της διαδικασίας που διερευνούσε το αίτημα/ παράπονό της.

Είναι ξεκάθαρο σε οποιοδήποτε ανεξάρτητο παρατηρητή ότι η αρχική "απόλυση" του κ. Αντωνίου και η μετέπειτα υποβάθμισή του είναι άδικες και παράνομες σε πέρα του ενός  σημεία - με πιο σημαντικό το γεγονός ότι δεν ακολουθήθηκε μια έστω υποτυπωδώς διαδικασία κοινής συνέναισης. Αυτό υποχρέωσε το Σύνδεσμο Γονέων και Καθηγητών [PTA] να εκδώσει ανακοίνωση, στην οποία αναφέρεται ανάμεσα σε άλλα και στα ακόλουθα:

" Ο Σύνδεσμος είναι παρά πολύ προβληματισμένος από τα γεγονότα τα οποία καταγράφουν πως έγινε ο χειρισμός του θέματος.

Σε ένα ευνομούμενο σχολείο τέτοια παράπονα αντιμετωπίζονται άμεσα και με τον κατάλληλο τρόπο σύμφωνα με εκ των προτέρων καθορισμένες και δημοσιοποιημένες διαδικασίες. Για να μπορεί η όποια διαδικασία να καταλήξει σε ένα από κοινού σεβαστό αποτέλεσμα - δίκαιο και με αναλογική εφαρμογή των όποιων ποινών.

Η μεγάλη καθυστέρηση στην διερεύνηση του παραπόνου και η μη τήρηση των πειθαρχικών διαδικασιών οι οποίες αναφέρονται στο σχετικό έντυπο για τους καθηγητές φαίνονται να δημιούργησαν παρά πολύ ασυνήθιστο και άδικο πλαίσιο και αποτέλεσμα. Οι εισηγήσεις ότι η όλη διαδικασία δεν έγινε με δίκαιο και νομότυπο τρόπο είναι πολύ πιθανές  με δεδομένη την πρακτική και του νυν Συμβουλίου
..»
………………………………………………………………………………….



Update on the developments at the English School:
 after S. Elcil’s courageous letter the coordinated effort against Mr. Antoniou backed down to a degree, but his demotion and the whole process raises new legal and ethical questions on transparency and concerted effort at victimization. And in the midst of these the head of the Union which is involved in serious conflict of interest issues wants to censor S. Elcil..for stating publicly the scandals in their closet

In Sener Elcil’s courageous open letter to the English School Board, to which he is a member, published by Defteri Anagnosi last week[2], he identifies a severe conflict of interest which could partly explain the outcome of Mr. Antoniou’s initial dismissal and subsequent demotion. The teacher who filed the complaint is a member of the council of English School teachers’ Union, while a second member is a “witness” to the alleged verbal abuse (which makes the whole affair bizarre - the incident occurred while Mr. Antoniou was alone with the accuser, therefore how can there be a witness?!) Both of them remained active members of ESSA Council while the investigation to which the union was part, was taking place.

It is evident to any independent observer that the initial “dismissal” of Mr. Antoniou and his subsequent demotion was both unfair and illegal in more than one ways, the more prominent being that agreed disciplinary procedures where not followed. This prompted the English School Parents & Teachers Association (PTA) to issue a statement of which the following is an extract:

“The PTA is alarmed at the extraordinary facts that are emerging about the handling of this matter.
In well-governed schools, such complaints are handled in a prompt and appropriate manner according to a pre-determined and published procedure. This procedure results in a credible investigation with a fair and proportional outcome.
The long delay in investigating the complaint and the failure to abide by the disciplinary process published in the teachers' handbook seems most unusual and unfair. Suggestions that a fair and legal procedure is not being followed are very believable in the light of the public facts and the track record of the current ES Board.”

The PTA rightly raises the issue of a non credible Board of Management based on a 2 year track record. One would expect that the Union (ESSA) would protect its member by exposing the fact that the agreed disciplinary process was not followed. It did not. In fact, its actions and the distressing details that are emerging indicate the opposite: That of providing cover, perhaps even being part, of a brutal victimization of one of its members. The Headmaster in his report (annexed in Mr. Sener Elcil’s letter) in which he proposes immediate dismissal of Mr. Antoniou, states that “ESSA declared happy” with the procedures followed. The Board Chairperson went even further. In statements made to the press she claimed that ESSA had send her a letter THANKING (!) her for following the correct procedures. Now if this is true, i.e. ESSA thanked the Board Chairperson in writing, it makes a complete mockery of ESSA’s role as a Union. If it is not true, as members are suggesting, i.e. it is simply another of Ms Magda Nicholson’s many lies, then the Union should immediately and publicly refute it. They did not. Instead, they unleashed a fierce attack on Mr. Sener Elcil, the only person who had the courage to expose the lies and the unprecedented victimization of one of its members.

Abhorrence for transparency is a common characteristic of the English School Board and the Union leadership. Both bodies refuse to adopt open procedures in their operations and have a record of attaching those who do. The Board has taken this approach to extremes; not only did they refuse calls from the school community to publish the minutes of its meetings (after removing any personal data), like good governed organizations do, they decided, according to Board member Andreas Lordos, to employ a telephone/electronic surveillance company to find out who has been leaking information from their meetings. With the school’s money that is. In an another show of authoritarianism, Lawyer/politician Georgios Colocassides, acting on behalf of Ms Magda Nicholson, has send a letter to parent Mr. Cenk Ozdag and other members of the PTA leadership threatening them with legal action for libel, if they did not redress the publication of a letter send by PTA to the President Mr. Anastasiades.

As an English School parent commented on face book:
“Lack of transparency can lead to unfair treatment and victimization of students, teachers, parents. It also leaves room for privileging friends, relatives and associates. It is fair to say that people and groups privileged are more likely to react against attempts for openness and to attack those who are promoting transparency.”

Şener’s letter publicizes distressing details which paint a picture of unfair and illegal disciplinary process, taking place with the blessing of the Union. Some argue that ESSA’s stance had in fact made Mr. Antoniou victimization possible. At the same time it exposes the authoritarianism of the ES Board and of the new Headmaster. ESSA’s president Mr. Stelios Theodosiou’s responded to Mr. Elcil’s intervention with a letter to the Board published by Defteri Anagnosi below.  The letter criticising Mr. Sener Elcil's publicising of the events, constitutes a clear attempt to prohibit disagreement and censor information reaching the community. At the same time it corroborates the authoritarian stance of the Union leadership, whitewashing conflicts of interest and indulging in favouritism

There is another not surprising twist to the English School Union-Board love affair. Information originating from the school refers to the Board paying back the Union for its support by not touching major issues related to teachers, which are troubling the school. Like effective teachers’ performance assessment and the unprecedented levels of private tuition that English School students resort to, often by English School teachers themselves. There is talk of nearly whole classes doing private lessons with Maths being sited as an example. This often leads to disintegration of these school classes, as the majority of the students are following a different programme, that of the afternoon classes, with detrimental effect on the few who are not taking private lessons, either because they cannot afford them, or for pedagogical reasons. It also deprives the majority of the students of valluable free time, which could be argued is a form of abuse. Parents report that they converse of an average private tutoring cost of €6-7000 per year per student in the upper classes. The fact that a number of ES Board members have asked English School teachers to do private lessons to their children on a regular basis, against the school's regulations, reflects their unwillingness to work towards overcoming one of the school's bigger problems as well as thei nepotism.

Having forced out the previous Headmaster who did provide resistance to the Board’s ill doings and replacing him with a compliant headmaster (we encourage you to read his out of order report annexed in Mr. Elcil’s letter) and at the same bypassing the Senior Management team rendering it more of a decorative body, the Board has created a gap in the school management. This has been filled by Ms Magda Nicholson and her close associates who seem to run the school together with the Union leader Mr. Stelios Theodosiou.


Here is the English School Union Leader’s letter to the Board and the letter from Lawyer/politician Georgos Colocasides to parent member of Parents and Teachers Association (PTA) Cenk Őzdağ



















[1] «Διαδικασίες Γρίβα»: Η επιστολή του Σενέρ Ελτζίλ για το νέο σκάνδαλο στην Αγγλική Σχολή:

67 χρόνια μετά το 1948 κάποιοι [διορισμένοι, όπως και εκείνοι του 1948] επιμένουν να θέλουν να απολύουν αριστερούς από τη δουλειά τους με υπόστρωμα την στήριξη προς του τουρκοκύπριους.
Και τελικά, είναι ένας τουρκοκύπριος που τόλμησε να πάρει θέση δημόσια για το θέμα. Είναι θλιβερό για την κατάντια μερικών, αλλά ίσως και ενδεικτικό των δυναμικών της αντίστασης…

[2] Şener Elcil's historical letter for the English School new scandal

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου