22 Φεβ 2015

Η ιρλανδική Aer Lingus και οι Κυπριακές Αερογραμμές: πώς το ιδιωτικό κεφάλαιο θέλει να αποκτήσει έλεγχο των αερομεταφορών και πως η αντίσταση αποκαλύπτει την ύποπτη προθυμία μερικών να διευκολύνουν… [και η Ryannair πάλι «απορεί» με τις «εμμονές» των ιθαγενών]



Μετά το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, μια άλλη εταιρεία η Aer Lingus βρίσκεται σε παρόμοια θέση. Παρόλο ότι στην περίπτωση της Aer Lingus η μετοχοποίησή της είχε προηγηθεί, με το κράτος να είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχός της, εντούτοις οι παραλληλισμοί ανάμεσα στις δύο περιπτώσεις είναι αναπόφευκτοι. Και οι δύο αερομεταφορείς αποτελούν περιουσία του κράτους, τα εμβλήματά τους απέκτησαν εθνικό συμβολισμό, και οι δύο χώρες βρίσκονται στη δίνη της οικονομικής κρίσης – έστω και αν η Ιρλανδία βγήκε από το μνημόνιο, και προβάλλεται συχνά από κύπριους κυβερνητικούς πολιτικούς ως παράδειγμα προς μίμηση, εντούτοις τα αποτελέσματα της μνημονιακής λιτότητας είναι διάχυτα με τους πολίτες να διαμαρτύρονται σχεδόν καθημερινά στους δρόμους ενάντια στη λιτότητα με αποτέλεσμα αυτή τη βδομάδα να φυλακιστούν οι πρώτοι διαδηλωτές ενάντια στις αυξήσεις των τελών του νερού, και τη δαμόκλειο σπάθη των μαζικών εκποιήσεων να απειλεί καθημερινά. Οι παραλληλισμοί, λοιπόν, των δύο περιπτώσεων μπορεί να είναι αναπόφευκτοί, οι χειρισμοί όσον αφορά στην αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας και συμβόλων εκ μέρους των αρχών είναι ασύγκριτοι. Παρατίθεται πιο κάτω για το σκοπό αυτό μετάφραση άρθρου των Financial Times ως προς το χειρισμό της πώλησης/ παραχώρησης ή μη των χρονοθυρίδων της Aer Lingus στο αεροδρόμιο Χήθροου ως συγκριτική αναφορά για την περίπτωση τόσο της πώλησης της αντίστοιχης χρονοθυρίδας των Κυπριακών Αερογραμμών, όσο και γενικότερα του εθνικού αερομεταφορέα της Κύπρου.


«Υποστήριξη του Δουβλίνου για την προσφορά της Aer Lingus όσον αφορά στις χρονοθυρίδες στο Χήθροου»
Vince Boland – Financial Times, 26 Ιανουαρίου 2015

Η ιρλανδική κυβέρνηση θα σκεφτεί σοβαρά αυτή τη βδομάδα [26 Ιανουαρίου – 1 Φεβρουαρίου 2015] τη εξαγορά της Aer Lingus  αν παρουσιαστεί, όπως αναμένεται, μια προσφορά 1,3 δις ευρώ για τον αερομεταφορέα.

Η International Airlines Group, μητρική εταιρεία της British Airway και της Iberia, ετοιμάζεται να ανακοινώσει μια επίσημη προσφορά για της Aer Lingus που έφθασε στα 2,5 ευρώ ανά μετοχή.
Το ιρλανδικό κράτος κατέχει το 25.1% της Aer Lingus,  και η κυβέρνηση δέχεται αυξανόμενη πολιτική πίεση για να αποτρέψει οποιαδήποτε εξαγορά από την IAG ή που να μη περιλαμβάνει τα εχέγγυα ότι οι αερογραμμές θα εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν τις χρονοθυρίδες του αεροδρομίού Χήθροου του Λονδίνου για πτήσεις από και προς την Ιρλανδία.

Ο υπουργός Μεταφορών, Paschal Donohoe, αναμένεται να ενημερώσει το Υπουργικό Συμβούλιο για κάθε πρόταση την Τρίτη. Προειδοποίησε ότι το κρατικό μερίδιο – περίπου 325 εκατομμύρια ευρώ, εάν η IAG προσφέρει 2.50 ευρώ ανά μετοχή – δεν ήταν το μόνο θέμα προς συζήτηση.
«Εγώ και η κυβέρνηση θα αξιολογήσουμε με μεγάλη προσοχή, όποια πρόταση υποβληθεί», είπε την Κυριακή στον κρατικό σταθμό RTE. Είπε ότι η διεθνής αεροπορική σύνδεση της Ιρλανδίας είναι «ζωτικής σημασία για τη δυνατότητα συνέχισης του εμπορίου με τον υπόλοιπο κόσμο».

Προτεραιότητα στις ανησυχίες της κυβέρνησης έχει η τύχη των 23 χρονοθυρίδων που ελέγχονται από την Aer Lingus  στο Χήθροου. Η αεροπορική εταιρεία είναι η τέταρτη μεγαλύτερη εκεί, μετά από την British Airways, τη Lufthansa και την Virgin Atlantic. Άλλος ένας παράγοντας είναι ο ανταγωνισμός στο αεροπορικό δρομολόγιο Δουβλίνου-Λονδίνου, ενός από τα πιο πολυσύχναστα της Ευρώπης.

Ο Michael O’Leary, διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, που κατέχει περίπου το 30% της Aer Lingus, μετά από τρεις αποτυχημένες προσπάθειες να υπερισχύσει και που μποκαρίστηκαν από την ιρλανδική κυβέρνηση, σχολίασε την περασμένη βδομάδα την «εθνική εμμονή» της Ιρλανδίας με το Χήθροου. Όμως, οι συνδέσεις με το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης είναι ένα μεγάλο πολιτικό ζήτημα στα δυτικά και νότια της Ιρλανδίας, όπου η Aer Lingus παρέχει υπηρεσίες στα αεροδρόμια του Shannon και Cork.

Με τις γενικές εκλογές ενόψει την επόμενη χρονιά, η αντιπολίτευση απαίτησε από την κυβέρνηση να εμποδίσει την εξαγορά της Aer Lingus. “Η κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίσει ότι δεν θα επιτρέψει τη διαχείρηση της Aer Lingus να καλυφθεί από οποιαδήποτε προσφορά της IAG”, ανέφερε ο Timmy Dooley, εκπρόσωπος μεταφορών της αντιπολίτευσης του οποίου η εκλογική περιφέρεια περιλαμβάνει και το αεροδρόμιο Shannon. Άνθρωποι εξοικειωμένοι με την Aer Lingus ανέφεραν ότι το διοικητικό συμβούλιο των αερογραμμών ήταν έτοιμο να προτείνει μια προσφορά στην IAG που να βασίζεται στην αξία όλων των μετοχών, μετά την απόρριψη των δύο προηγούμενων προσφορών τους τελευταίους έξι μήνες ως πολύ χαμηλές. Οι διαπραγματεύσεις με την IAG  τύγχαναν χειρισμού από τον Colm Barrington, πρόεδρο της Aer Lingus, μετά την ανακοίνωση το τέλος της προηγούμενης χρονιάς ότι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Christoph Mueller θα έφευγε για να εργοδοτηθεί ως διευθύνων σύμβουλος της Malaysia Airlines.

Παρατηρητές, ωστόσο, προειδοποίησαν ότι η προσφορά των 2.5 ευρώ ανά μετοχή μπορεί να μην είναι αρκετή για να πείσει τους μετόχους της Aer Lingus περιλαμβανομένης και της Ryanair για να πουλήσουν. «Αυτό είναι ένα επίπεδο [προσφοράς] που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του διοικητικού συμβουλίου, αλλά κάποιοι μέτοχοι μπορεί να θέλουν περισσότερα», ανέφερε ο David Holohan, επικεφαλής έρευνας των χρηματιστών Merrion.



Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα, επικεφαλής της IAG πέρασαν αρχές Φεβρουαρίου δύο μέρες στο Δουβλίνο ώστε να διχτυωθούν με μέλη της κυβέρνησης, το νούμερο 2 μεγαλομέτοχο της  Aer Lingus που κατέχει το 25.1% της εταιρείας, για να επιτευχθεί συμφωνία. Η IAG δήλωσε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει με την πλήρη ανάληψη της εταιρείας, την οποία κοστολόγησε στο 1.55 δις δολάρια, εάν δεν συμφωνήσει η κυβέρνηση και υποσχέθηκε να μην προχωρήσει στην πώληση των χρονοθυρίδων της Aer Lingus στο αεροδρόμιο Χήθροου. Η IAG δεσμεύτηκε, επίσης, να επιτρέπει στην Aer Lingus να χρησιμοποιεί τις συγκεκριμένες χρονοθυρίδες για περίοδο που δεν θα ξεπερνά τα πέντε χρόνια.

Η ιρλανδική κυβέρνηση, όμως, αντιμετωπίζει δημόσια αντίδραση στην πώληση του εναπομείναντος ποσοστού της από την Aer Lingus, με το έμβλημα του τριφυλιού, σύμβολο της Ιρλανδικής ανεξαρτησίας.    Αντίδραση συναντάται και από το μικρότερο κόμμα της Ιρλανδίας, το Εργατικό, που διατηρεί ισχυρούς δεσμούς με τα εργατικά συνδικάτα και αντιτίθεται στην οποιαδήποτε διάλυση της εταιρείας. Γι’ αυτούς τους λόγους, ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας, Enda Kenny ζήτησε αδιάσηστες εγγυήσεις για τον εθνικό αερομεταφορέα. Στο πλευρό της κυβέρνησης και όσων αντιτίθενται στη διάλυση της Aer Lingus τάχθηκαν και ομάδες επιχειρηματικών που προβάλλουν βέτο, το οποίο είναι νομικά σε ισχύ ενάντια στην πώληση των χρονοθυρίδων της Aer Lingus στο αεροδρόμο Χήθροου.

Η Ryanair παρόλο που κατέχει μεγάλο ποσοστό μετοχών της Aer Lingus, αποτελεί ταυτόχρονα το μεγάλο της ανταγωνιστή όσον αφορά στις μικρές ευρωπαϊκές διαδρομές και προχώρησε στην έναρξη τριών «εχθρικών» προσφορών προς την Aer Lingus, οι οποίες εμποδίστηκαν από την κυβέρνηση, τις ρυθμιστικές αρχές, τους εργαζομένους και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, αν και διατηρεί το μεγαλύτερο ποσοστό – 29.8% - της εταιρείας. Πριν από μερικές βδομάδες, βρετανικό δικαστήριο ενέκρινε διάταγμα της βρετανικής αρχής ανταγωνισμού, σύμφωνα με το οποίο η Ryanair υποχρεούται να εκχωρήσει τα πάντα, εκτός από ποσοστό 5% της Aer Lingus. H Ryanair, φυσικά, προχώρησε σε έφεση.


H Aer Lingus θεωρείται ελκυστική επειδή είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος κάτοχος χρονοθυρίδων στο αεροδρόμιο Χήθροου που αναμφισβήτητα είναι το πιο πολυσύχναστο της Ευρώπης και ο πιο στρατηγικός κόμβος. Όμως, η Ιρλανδία θεωρείται επίσης ιδανική για να διοχετεύχει την αμερικανική κυκλοφορία στην Ευρώπη, επειδή η αμερικανική κυβέρνηση θεωρεί τις τελωνειακές και μεταναστευτικές αρχές ιδανικές τις δύο κύριες βάσεις της Aer Lingus  για ταχύτερες αφίξεις από τις ΗΠΑ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου