27 Σεπ 2014

Αφιέρωμα - Έρευνα: Τα μπαλάκια του γκολφ σουτάρουν κατευθείαν σε σκάνδαλα;

[Τεύχος 67, 26/6- 3/7/2013]


Tί σημαίνουν τα μεγαλεπήβολα σχέδια για γήπεδα γκολφ στην Κύπρο; Πώς οι οικολογικές συνειδήσεις, η οικονομική εκμετάλλευση, η πιθανή παραβίαση της κοινοτικής νομοθεσίας και άλλα σκάνδαλα, κρύβονται κάτω από την ατάκα περί οικονομικής τουριστικής ανάπτυξης;

[..]
Η περίπτωση του γηπέδου γκολφ στην περιοχή Λίμνη-Πόλις Χρυσοχού, αποτελεί άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του επιφανειακού τρόπου με τον οποίο φαίνεται να αντιμετωπίζεται η γενικότερη πρακτική και στρατηγική για τα γήπεδα γκολφ. Συγκεκριμένα, το Τμήμα Περιβάλλοντος εκφράζει σαφώς τη θέση ότι δεν νομιμοποιείτο στην εξέτεση των μελετών του έργου αφού σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (16.2.2005) «δεν είναι επιτρεπτή η χωροθέτηση γηπέδων γκολφ σε περιοχές NATURA 2000». Ενώ ζητήθηκε από τον αιτητή να διαφοροποιήσει τη χωροθέτηση αφαιρώντας δύο οπές από την περιοχή NATURA 2000, ο αιτητής ενέμεινε στη θέση του, με αποτέλεσμα το Τμήμα Περιβάλλοντος να προχωρεί μέχρι τις 22.1.2013 στην εξέταση της Μελέτης Δέουσας Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον. Η γνωμάτευση της περιβαλλοντικής αρχής μπορεί να χαρακτηριστεί ως καταπέλτης, όπου μεταξύ άλλων αναφέρει: «Το έργο όπως έχει προταθεί από τους αιτητές δεν διασφαλίζει ότι δεν θα επιφέρει αρνητικές μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στα πιο σημαντικά είδη για τα οποία η περιοχή εντάχθηκε στο ΔίκτυοNATURA 2-που είναι τα δύο είδη θαλάσσιων χελώνων της Καρέτα Καρέτα και της Πράσινης Χελώνας, είδη τα οποία χαρακτηρίζονται ως είδη προτεραιότητας.. ενώ χαρακτηρίζονται διεθνώς ως κινδυνεύοντα ..Σημειώνεται ότι ο μεσογειακός πληθυσμός της Πράσινης Χελώνας χαρακτηρίζεται ως άμεσα κινδυνεύων..»
Μετά από εκστρατεία για συλλογή υπογραφών (http://www.change.org/petitions/cyprus-minister-of-internal-affairs-mr-socratis-hasikos-stop-the-development-of-the-limni-site-for-the-golf-course-and-villas-complex?utm_campaign=autopublish&utm_medium=facebook&utm_source=share_petition ), δημοσιεύθηκε η πρόθεση του υπουργού Εσωτερικών για διευρεύνηση του θέματος πιθανών παρεμβάσεων ώστε οι αρμόδιες υπηρεσίες «να επιληφθούν του θέματος». Ακόμα, αναμένεται το αποτέλεσμα της διερεύνησης, πέραν από την προκήρυξη διαγωνισμού για παροχή υπηρεσιών για το πρόγραμμα προστασίας των θαλάσσιων χελώνων που μοιάζει με την παροιμία «σκότωσ’ με, ν’αγιάσω».

Από την όλη πορεία του ζητήματος, όπως καταγράφεται χρονολογικά πιο κάτω, προκύπτει πως νοσεί σοβαρά….
Οι αρχικές καταγγελίες για διαπλοκή αποσιωποιήθηκαν με τα χρόνια, οι παρατυπίες και παράνομες επεμβάσεις σε προστατευόμενες περιοχές συνεχίζονται ακάθεκτες, οι διαφημίσεις των γηπέδων γκολφ συνεχίζονται απερίσπαστες, οι πώληση γης σε γεωργικές περιοχές και λευκές περιοχές (ΖΕΠ - NATURA 2000) αυξάνονται (http://www.topproperties.com/property/index.php?user=listproperties&countryhome=Cyprus&townhome=Paramali&sale=1 ) και επιπρόσθετα, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (Ιούνιος 2013) παρέχονται επιπρόσθετες πολεοδομικές διευκολύνσεις.
Πώς ξεκινησαν όλα ή μια πονεμένη ιστορία που μύριζε διαπλοκή σε διάφορες στροφές της διαδρομής
Όλα βασίστηκαν σε έρευνα προ εικοσαετίας, άρα με διαφορετικά δεδομένα, αλλά και υποχρεώσεις, πιέσεις ομάδων όπως οι ξενοδόχοι, αλλά και τοπικών αρχών με στόχο την 'ανάπτυξη', χωρίς αυτή να καθορίζεται συγκεκριμένα και να διασφαλίζει αειφορία ή έστω μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη. Παραγκωνίστηκαν όλες οι εκκλήσεις και εναλλακτικές προτάσεις, όπως και οι εισηγήσεις για ενημερωμένες και σύγχρονες μελέτες, οι οποίες θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα τόσο των επιχειρηματικών μονάδων όσο και του περιβάλλοντος. Είναι προφανές ότι η καταστροφή που συντελείται είναι μη αναστρέψιμη για περιοχές υψίστης σημασίας και ταυτόχρονα, η οικονομική εξαπατηση των ντόπιων πληθυσμών, επίσης, αφού ολόκληρες περιοχές γεωργική γής πωλούνται για ψίχουλα ώστε να ενταχθούν σε μεγαλεπίβολες αναπτύξεις που αυτοματα λαμβάνουν καθεστώς οικιστικών αναπτύξεων. Είναι, επίσης, προφανές ότι οι συγκεκριμένες αναπτύξεις δεν διασφαλίζουν βιωσιμότητα αφού στοχεύουν αόριστα σε «ποιοτικό τουρισμό» και λεγεώνες γκολφέρ, χωρίς να συμβάλουν κατά το ελάχιστο στην όποια ανάπτυξη για έξοδο από την οικονομική κρίση προς όφελος του τοπικού πληθυσμού.
Τα θέματα διαπλοκής εγείρουν περαιτέρω υποψίες και ερωτήματα, αφού οι τόσες αντιδράσεις κυρίως την περίοδο 2004 - 2005, με κύριες αυτές των διαφόρων κρατικών τμημάτων, δεν φαίνεται να λήφθηκαν υπόψη - πέρα από τη διαφοροποίηση για άρδευση και ύδρευση των γηπέδων γκολφ και του περιβάλλοντος χώρου - όπως ούτε οι ανησυχίες που εκφράστηκαν για τις ευαίσθητες περιοχές και ειδικής προστασίας, αφού «τα εννέα από τα δέκα προτεινόμενα γήπεδα γκολφ τα οποία έχουν έλθει υπόψη μας βρίσκονται εντός ή συνορεύουν σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές και κατά συνέπεια θα επηρεάσουν αρνητικά Ζώνες Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ)». Επιπρόσθετα, η πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου αναφορικά με τα πολεοδομικά κίνητρα, φαίνεται να συμπληρώνει ή και να συνάδει με τις κατηγορίες του κ. Περδίκη κατά του κ. Λιλλήκα τότε, ως Υπουργου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού. Εμφανώς, δεν προχώρησε το κράτος σε εξειδικευμένες μελέτες που να καθορίζεται η αναγκαιότητα και βιωσιμότητα τέτοιων αναπτύξεων, αλλά ούτε και καθορισμού του αριθμού που ενδείκνυται στην περίπτωση της Κύπρου, όπως φαίνεται και από τις σχετικής παρατηρήσεις που καταγράφονται στις ετήσεις εκθέσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.

Στο ενδιαφέρον ιστορικό πλαίσιο της πολιτικής ενθάρρυνσης της δημιουργίας γηπέδων γκολφ, αναφέρεται ανακοίνωση τύπου του κράτους με ημερομηνία 1 Ιουνίου 2005, όπου σημειώνονται χαρακτηριστικά και αποκαλυπτικά:
«Η Κυπριακή Δημοκρατία διαμόρφωσε για πρώτη φορά Στρατηγική για τη δημιουργία γηπέδων γκολφ με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου το 1992. Το 1995 διαμορφώθηκε για πρώτη φορά πολιτική παροχής κινήτρων για τη δημιουργία γηπέδων γκολφ και το 1998 εγκρίθηκαν αναθεωρημένα κριτήρια αξιολόγησης αιτήσεων για τη δημιουργία γηπέδων γκολφ. Παρόλα αυτά, σε σχέση με την αδειοδότηση των υφιστάμενων γηπέδων γκολφ, τα οποία ανέρχονται σε τρία παραχωρήθηκαν από προηγούμενες Κυβερνήσεις, σε κάθε ξεχωριστή περίπτωση, παρεκκλίσεις και χαλαρώσεις, οι οποίες ακόμα και σήμερα υφίστανται κριτική για το εύρος, το είδος και τις επιπτώσεις τους. Η κατάσταση αυτή, η οποία φέρει εκ προοιμίου μαζί της την ανησυχία αδιαφανών διαδικασιών και παραχωρήσεων/κινήτρων που διαμορφώνονται για κάθε ξεχωριστή αίτηση ή επενδυτή, δεν υπήρξε ικανοποιητική, αντιμετώπισε σωρεία επικρίσεων και, τέλος, απέδειξε ότι τα κίνητρα που παρέχονταν μέχρι πρόσφατα δεν είχαν αποδώσει ή προσελκύσει ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες.
....
Το γεγονός πως ο αριθμός επιχειρηματιών που είναι σε θέση να αναλάβουν πρωτοβουλίες για τη δημιουργία των επιδιωκόμενων γηπέδων γκολφ δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλος, είτε γιατί διαθέτουν την αναγκαία έκταση γης, είτε γιατί διαθέτουν τη χρηματοδοτική ικανότητα και τη δυνατότητα ανάληψης των προκυπτόντων επενδυτικών κινδύνων, είναι προφανές και ίσχυε και σε σχέση με την πολιτική που ίσχυε από το 1992, αλλά δεν πρέπει να μεταβάλλεται κακόβουλα σε ύποπτο γεγονός. Σε κάθε ευρωπαϊκό κράτος, οι επενδύσεις σε γήπεδα γκολφ γίνονται από μεγάλους επενδυτικούς οργανισμούς, που διαθέτουν τα αναγκαία χαρακτηριστικά και δυνατότητες για να εμπλακούν σε τέτοια εγχειρήματα και η παροχή ανάλογων κινήτρων με όσα προνοούνται στη νέα κυβερνητική πολιτική αποτελεί συνήθη προσέγγιση και στρατηγική επιλογή.»

Για να καταλήξει: «η διαφορετική άποψη ή η διαφωνία δεν μπορεί να δικαιολογεί την, κατά τα άλλα, αχρείαστη τάση «δημιουργίας» σκανδάλων».
Η συγκεκριμένη ανακοίνωση εκδόθηκε ως αποτέλεσμα άρθρου της εφημερίδας Πολίτης με τίτλο «Πατρίδα μόνο για λίγους», μετα την απόφαση για υιοθέτηση πολιτικής για γήπεδα γκολφ η οποία λήφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο το 2004 (όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενο αθρορ της Δ.Α.) σύμφωνα με την οποία προνοείτο η δημιουργία 14 συνολικά γηπέδων γκολφ παγκύπρια. Το 2005, το Υπουργικό προχώρησε στην υιοθέτηση της «Νέας Πολιτικής για την ανάπτυξη γηπέδων γκολφ στην Κύπρο» όπως αυτή προέκυψε από σχετική μελέτη Τεχνικής Επιτροπής υπό την εποπτεία Υπουργικής Επιτροπής με τη συμμετοχή των Υπουργών Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Εσωτερικών, Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος, Παιδείας και Πολιτισμού, και Συγκοινωνιών και Έργων. Το πρώτο γήπεδο γκολφ φαίνεται να λειτούργησε το 1994 (όπως αναφέρεται τουλάχιστον στη σχετική ιστοσελίδα - http://www.cyprusgolf.com/tsada.htm  )



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου