27 Σεπ 2014

Η έγκριση της παρέκκλισης στη Λίμνη έγινε μέσα από διαδικασία διαπλοκής και σύγκρουσης συμφερόντων;

[Τεύχος 89, 29/11 – 6/12 2013]


Τη βδομάδα που πέρασε, το ζήτημα της επένδυσης Σιακόλα στην περιοχή της Λίμνης επανήλθε στην επικαιρότητα με βάση δυο ειδών συζητήσεις: η μόνιμη πια επιστροφή του θέματος των μεγάλο-οφειλετών - ακριβώς διότι η πίεση είναι στους μικρό-οφειλέτες που κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια τους - αλλά και μια συγκεκριμένη έρευνα της ιστοσελίδας 24H για το θέμα.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει αρχίσει να διαρρέει ένα ευρύτερο σκάνδαλο – το πώς δημόσιοι λειτουργοί εργοδοτούνται, μετα την αφυπηρετηση τους, «βολικά» στον ιδιωτικό τομέα – σε συνθήκες, οι οποίες μοιάζουν με ένα είδος συναλλαγής. Ήδη, η ιστοσελίδα έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ότι αρκετοί ανώτεροι λειτουργοί του Δημόσιου εργοδοτήθηκαν από τη συγκεκριμένη εταιρεία. Φαίνεται, όμως, ότι στο θέμα της Λίμνης υπάρχει πιο άμεση διαπλοκή – σύμφωνα με πληροφορία, την οποία διασταυρώσαμε, κατ' αρχήν υψηλόβαθμος δημόσιος λειτουργός, ο οποίος υπέγραψε εκ μέρους του Δημόσιου να δοθεί παρέκκλιση στον κ. Σιακόλα στις 29/30 Δεκεμβρίου, βρέθηκε στις 2 Ιανουαρίου να υπογράφει εκ μέρους της Εταιρείας επιστολές προς το Υπουργείο Εσωτερικών. Η όλη διαδικασία έγινε όταν υπουργός εσωτερικών ήταν ο Ντίνος Μιχαηλίδης. Δημοσιεύουμε την καταγγελία και αναμένουμε. Αν η εταιρεία θεωρεί ότι δεν ευσταθεί, μπορεί να τη διαψεύσει – αν όχι τότε το θέμα αγγίζει πια και ζήτηματα της παρανομίας.
 Άλλη μια πληροφορια που κυκλοφορει αναφέρεται στο Γιώργο Αναστασίου, Αρχιτέκτονα στο επάγγελμα, Γραμματέα Περιβάλλοντος του ΕΥΡΩΚΟ και υποψήφιο βουλευτή στις περασμένες (http://www.sigmalive.com/simerini/politics/reportaz/363276), ενώ ήταν μέλος στο Πολεοδομικό Συμβούλιο, στο οποίο διορίστηκε το 2006 (http://www.moi.gov.cy/moi/pio/pio.nsf/6645bc8e70e73e2cc2257076004d01c1/c85e593b27f865d0c22571bc003b06b1?OpenDocument&print), ταυτόχρονα ασχολείτο εκτεταμένα με το σχεδιασμό για ανακαινήσεις καταστημάτων του ομίλου Σιακόλα.

Το ιστορικό μιας υποσχόμενης αμαρτωλής επένδυσης;
Ή πώς λειτουργεί με παρεκκλίσεις η συνεργασια ιδιωτικού και δημόσιου τομέα;


Η επένδυση του κ. Σιακόλα στη Λίμνη έχει γίνει τον τελευταίο καιρό στόχος έντονων επικρίσεων, διότι φαίνεται να υπάρχει μια τάση για επέκταση του έργου πέρα από τα πλαίσια έγκρισης – και αυτό γίνεται σε βάρος του οικοσυστήματος της περιοχής.  Όμως, αυτές οι παρεμβάσεις δεν είναι δυστυχώς οι μόνες. Το έργο ξεκίνησε, ουσιαστικά, με ένα τρόπο που μάλλον έδειχνε υπόγεια διαπλοκή. Η εταιρεία του κ. Σιακόλα αγόραζε τεμάχια στην περιοχή τη δεκαετία του 90 σε χαμηλή τιμή – αφού οι τοπικοί ιδιοκτήτες δεν ήξεραν, βέβαια, τα μεγαλεπήβολα πλάνα και δεν είχαν κατανόηση της ικανότητας-δυνατότητας της εταιρείας να εξασφαλίζει παρεκκλίσεις – αλλά και να εργοδοτεί εμπλεκόμενους  - υψηλόβαθμους δημόσιους λειτουργούς.

Η περίπτωση του Mall of Cyprus
Φαίνεται ότι η εμπλοκή - τέως μόνο; - δημόσιων λειτουργών για «διευθέτηση» των θεμάτων Σιακόλα ήταν μια ευρυτερη πρακτική. Το παράδειγμα για την περίπτωση του Mall of Cyprus/ Εμπορικού Πάρκου Σιακόλα παρατίθεται, ώστε να δώσει την ευκαιρία για σύγκριση των δύο περιπτώσεων και για ενίσχυση του δημόσιου διαλόγου για το θέμα των παρεκκλίσεων και της διαδικασίας διαπλοκής και σύγκρουσης συμφερόντων.

Στην πτυχιακή μελέτη της Βάσιας Παναγή για τις επιπτώσεις μεγάλων εμπορικών κέντρων με παράδειγμα το Mall of Cyprus, καταγράφονται αρκετές ενδιαφέρουσες πληροφορίες (http://dspace.lib.ntua.gr:8080/bitstream/123456789/7444/3/panayiv_mall.pdf). Συγκεκριμμένα αναφέρεται ότι σύμφωνα με το τότε Τοπικό Σχέδιο Λευκωσίας, η συγκεκριμένη περιοχή ενέπιπτε σε βιομηχανική ζώνη. Παρόλα αυτά, το 1997 χορηγήθηκε με παρέκκλιση, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 17 Νοεμβρίου 1997, άδεια ώστε να οικοδομηθεί εμπορικό πάρκο, αφού η αίτηση αφορούσε σε ανέγερση εμπορικού κέντρου, δηλαδή υπεραγοράς, πολυκαταστήματος, καταστημάτων, εκθεσιακών χώρων, χώρων πολιτιστικής και ψυχαγωγικής χρήσης, όπως κινηματογράφους και εστιατόρια, καθώς και ξενοδοχείου. Το αίτημα για ξενοδοχείο, διαφοροποιήθηκε το 2005, ώστε να αντικατασταθεί από το κατάστημα ΙΚΕΑ, με έγκριση του Υπουργείου Εσωτερικών το Νοέμβρη του 2006. Και όταν προστέθηκαν τα κτίρια Annex 3 και Annex 4 «αυξάνοντας τον εμπορικό χώρο (συμπεριλαμβανομένου και του ΙΚΕΑ) κατά 2.000 τμ. όπου λειτουργούν φαρμακείο, εστιατόριο, αρτοποιείο και τράπεζα» και αναμένονταν να λειτουργήσουν «μεταξύ άλλων εκθέσεις αυτοκινήτων, γκαλερί, περίπτερο... η εταιρεία έχει εξασφαλίσει πολεοδομική άδεια για την κατασκευή υπερυψωμένης πεζογέφυρας, που θα συνδέει το κτήριο Annex 4 με το Mall και το ΙΚΕΑ
Η παραδοχή - έστω και μέσα από αναφορά στην άμβλυνση - του κυκλοφοριακού προβλήματος που προκλήθηκε και επιβαρύνθηκε με τη λειτουργία του Mall of Cyprus και κυρίως η δημιουργία σοβαρότατου προβλήματος για τη διακίνηση ασθενοφόρων, δεν είναι τα μόνα. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι τα μέτρα για απάμβλυνση του κυκλοφοριακού και των συνεπακόλουθων προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στην περιοχή, συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 4 Οκτωβρίου 2007 με συνολικό κόστος  γύρω στα 6 εκατομμύρια ευρώ. Τα μέτρα θα περιλάμβαναν την οδική διαπλάτυνση, την κατασκευή λωρίδας από τον αυτοκινητόδρομο μέχρι τη Λεωφόρο Στουρού, επέκταση του αυτοκινητοδρόμου σε έξι λωρίδες, «επέκταση του δεύτερου περιμετρικού δρόμου πρωταρχικής σημασίας, συνδέοντας την Λεωφόρου Σταυρού από Στρόβολο με τη Λεωφόρο Ακαδημίας προς Αγλαντζιά», δημιουργία νέου χώρου στάθμευσης κοντά στο εκκλησάκι του Νοσοκομείου, αφού επισκέπτες του Mall καταλάμβαναν χώρους στάθμευσης του νοσοκομείου,  κατασκευή και χρήση υπόγειας διάβασης κάτω από τον αυτοκινητόδρομο για τα ασθενοφόρα (λειτούργησε στις 3 Οκτωβρίου 2007), δημιουργία επιπρόσθετης λωρίδας για ασθενοφόρα, που τελικά χρησιμοποιείται και από τα λεωφορεία και επεκτάσεις σε διάφορες γύρω περιοχές όπως η Λεωφόρος Καλαμών, και «διαρυθμίσεις» του αυτοκινητοδρόμου και κυκλικών κόμβων της περιοχής, αλλάζοντας το οδικό δίκτυο.

 Οι δε περιβαλλοντικές μη αναστρέψιμες επιπτώσεις είναι πολλές. Τόσο στους οικότοπους της περιοχής που υποβαθμίστηκαν λόγω των χωματουργικών και άλλων εργασιών, όσο και της αυξημένης οδικής χρήσης και συμφόρυσης. Ενδεικτικά «Από τα έργα που έχουν γίνει στην περιοχή έχουν ήδη καταστρέψει εκτάσεις χλωρίδας και  αναμένεται να καταστραφούν ακόμη περισσότερες. Σημαντικότερο θεωρείται το κόψιμο δέντρων του δάσους Αθαλάσσας στην κατασκευή του δρόμου (Καλαμών). Η απώλεια των 6 ενδημικών taxa της Κύπρου είναι επίσης σημαντικό. Επιπρόσθετα, η σκόνη που παράγεται επηρεάζει σε κάποιο  βαθμό την παρουσία ορισμένων ειδών στη γύρω περιοχή και η φωτορύπανση από την  φωταγώγηση της περιοχής έχει επίσης επηρεάσει αρνητικά τα φυτά του πάρκου. [Αθαλάσσας] Η σημαντικότερη όμως επίπτωση που έχουν τα έργα της περιοχής του mall στην πανίδα, είναι η απειλή ενός είδους προς εξαφάνιση. Το είδος αυτό είναι το ανθρωποπούλι το οποίο κινδυνεύει λόγο του ότι κυνηγά το θήραμα του κατά μήκος του δρόμου, πολύ χαμηλά με αποτέλεσμα να σκοτώνεται από τα αυτοκίνητα. Το ανθρωποπούλι τρέφεται με τρωκτικά. Με την μείωση του είδους του όπως και με τα υπόλοιπα είδη που προαναφέρθηκαν αναμένεται η αύξηση των τρωκτικών στην περιοχή.» (http://dspace.lib.ntua.gr:8080/bitstream/123456789/7444/3/panayiv_mall.pdf).
...............................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου