12 Ιουλ 2014

Διαμορφώνοντας την κυβερνώσα Βουλή; Η Βουλή πια ξεσκονίζει τα νομοσχέδια, παραβλέπει την ιερή μάντρα «έτσι θέλει η τρόικα», και αναζητούνται νέες ισορροπίες



Η τελευταία σύνοδος της Βουλής ήταν ενδιαφέρουσα. Πέρασε το μετονομαζόμενο σε ΕΕΕ, «Δημόσιο βοήθημα» με μια μόνο τροπολογία, ενώ αντίθετα το νομοσχέδιο για την ακίνητη περιούσια δεν πέρασε. Οι δυο αποφάσεις δείχνουν ότι στη Βουλή κάτι αρχίζει να αλλάζει.

Το νομοσχέδιο για Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα πέρασε, αλλά με ένα αέρα απομυθοποίησης, που του αφαιρούσε την αίγλη με την οποία παρουσιάστηκε αρχικά ως θέαμα. Η βουλή δεν το αποδέχτηκε απλώς – επέμενε να ρώτα πώς θα βρεθούν τα έξτρα κονδύλια, υποχρεώνοντας ουσιαστικά την κυβέρνηση να παραδεχθεί ότι θα αφαιρούνταν κονδύλια από αλλού, ενώ διαφάνηκε ότι το όλο σχέδιο ήταν και εισήγηση της τρόικα. Αν και πέρασε με 34 ψηφους υπερ και 20 αποχες, το όλο κλίμα γύρω από το νομοσχέδιο είχε την αίσθηση  ότι πρόκειτο για μια νέα μορφή του δημόσιου βοηθήματος – αλλά με κίνδυνο να οριστεί το πόσο των 480 ευρώ ως εισόδημα διαβίωσης. Το ότι υπήρχε και εκδήλωση έξω από την Βουλή, εκφράζει το κλίμα αμφισβήτησης που διαχύθηκε.

Αν, όμως, σε αυτό το νομοσχέδιο υπήρξε απομυθοποίηση, στο άλλο νομοσχέδιο, εκείνο για την φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, ο κ. Χάσικος βρέθηκε μπροστά σε ένα τοίχο. Από την αρχή φάνηκε ότι οι ερωτήσεις που δεν διατυπώθηκαν το 2013, θα εμφανίζονταν τώρα. Έτσι, μετά τις αρχικές συζητήσεις, ο Φιλελεύθερος προχώρησε σε μια πρωτοσέλιδη καταγραφή ότι ουσιαστικά μετατοπιζόταν το κόστος και το βάρος στους μικρομεσαίους. Η ταξική διάσταση του φόρου εστιάστηκε, έτσι, στο προσκήνιο της Δημόσιας Σφαίρας. Η αντίδραση του κ. Χάσικου ήταν ενδιαφέρουσα – παραδέχθηκε ότι η τρόικα είχε εισηγηθεί προοδευτική/κλιμακωτή φορολογία, αλλά το υπουργείο οικονομιών επέμενε στην οριζόντια – κατι που θυμιζε και την ταξικη διασταση του κουρεματοσ. Ήταν ένα ειδος κάρφωμα του Γεωργιάδη, ιδιαίτερα όταν άρχισαν τα υπονοούμενα ότι ο Χάσικος ευνόουσε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο γιατί ευνοούσε τα ιδιωτικά του συμφέροντα. Προφανώς, ανάλογα συμφέροντα έχει και ο κ. Γεωργιάδης.

Στη βουλή άρχισε να διαμορφώνεται ένα είδος πλειοψηφίας ενάντια στο νομοσχέδιο – φάνηκε δηλαδή ότι η σύγκλιση της αντιπολίτευσης, που στο ΕΕΕ περιορίστηκε στην απομυθοποίηση, στο φόρο της ακίνητης συμπεριλάμβανε και το ΔΗΚΟ, όσον αφορά και στη ψηφοφορία. Έτσι, ο ΔΗΣΥ υιοθέτησε και αυτός την στάση των άλλων κομμάτων. Ως αποτέλεσμα, το νομοσχέδιο με τις επικαιροποιημένες τιμές απορρίφθηκε για τη ώρα και παρέμεινε το περσινό σχέδιο με μικροαλλαγές. Είναι σαφές ότι η βουλή θέλει να έχει λόγο για το θέμα – ίσως και το κύριο λόγο. Και είναι επίσης φανερό ότι το ΔΗΚΟ κινείται σταθερά προς τη συγκρότηση συμμαχιών της αντιπολίτευσης – διατηρώντας όμως και τη δική του ταυτότητα. Έτσι, ο ρόλος του στο πέρασμα του ΕΕΕ, έστω και υπό αμφισβήτηση, ήταν σημαντικός, όπως και σημαντικός ήταν στην αποτροπή του ψηφίσματος του φόρου για την ακίνητη όπως κατατεθηκε. Όμως, το ΔΗΚΟ έθεσε και θέμα για τους ξενοδόχους – κάτι στο οποίο ΑΚΕΛ και ΕΔΕΚ δεν εστίασαν, προτιμώντας να τονίσουν την ταξική διάσταση που μεταφέρει τα βάρη από τους μεγαλοιδιοκτήτες.


Σε αυτό το πλαίσιο των μετατοπίσεων, αξίζει να καταγραφεί και η συζήτηση και απαίτηση από τη βουλή για διευκρινήσεις όσον αφορά στην αποπαγοποίηση θέσεων στο Δημόσιο. Ο ΔΗΣΥ, στο νέο πλαίσιο, φαίνεται να υιοθετεί μια πιο ρευστή θέση – παρά τη θέση του κυβερνητικού κόμματος. Έτσι, ακούγονται και κριτικές από βουλευτές για τις εισηγήσεις της κυβέρνησης. Αυτό, εν μέρει, είναι και ρητορικό κόλπο για να μην φορτωθεί το κόμμα το βάρος της κριτικής για την κυβέρνηση – αλλά και να διατηρήσει επαφές στη Βουλή. Από την άλλη, ωστόσο, είναι επίσης γεγονός ότι και η κυβέρνηση, αλλά και το κυβερνών κόμμα έχουν μια σειρά από καπετανάτα, τα οποία συγκρατούνται μαζί ως συμμαχία εξουσίας, αλλά θα μπορούσαν και να συγκρουστούν. Και μερικοί υπουργοί, όπως και μερικοί στην κοινοβουλευτική ομάδα, δεν έχουν κατ’ ανάγκη τις καλύτερες σχέσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου