21 Μαρ 2014

Μίζες/προμήθειες, ιδιωτικές εταιρείες ηλεκτρισμού και δημοσιογραφικές εξυπηρετήσεις;

Όταν ο κ. Θεοχαρίδης του Φιλελεύθερου κάνει διαφημιστική εκστρατεία για την PEC, μια νέα εταιρεία ηλεκτρισμού, στην οποία σύμβουλος δημόσιων σχέσεων είναι ένας κ. Κουναφής, τίθεται και το ερώτημα τί απέγινε η έρευνα για τον κ. Ιωάννου της ΔΕΦΑ και τις «μίζες» για «άδεια» σε ιδιωτική εταιρεία ηλεκτρισμού…


Οι καταγγελίες, που οδήγησαν στην παραίτηση του επικεφαλής της ΔΕΦΑ το 2013 και η συγκάλυψη του θέματος από την πλειοψηφία των ΜΜΕ
Στις 7/4/2013, η Χαραυγή είχε πρωτοσέλιδη αναφορά σε ένα σκάνδαλο που προκάλεσε μεν μια παραίτηση αξιωματούχου, αλλά από τότε θάφτηκε από τα ΜΜΕ. Σύμφωνα με εκείνη την υπόθεση, ο τότε πρόεδρος της ΔΕΦΑ, ο κ. Ιωάννου, φερόταν να ήταν εμπλεκόμενος σε μίζες, που αφορούσαν στην εξασφάλιση άδειας από εταιρεία ηλεκτρισμού. Το θέμα προέκυψε μετά από αγωγή που κατέθεσε συγγενικό πρόσωπο του κ. Ιωάννου «υποστηρίζοντας ότι δεν του δόθηκαν προμήθειες που είχαν συμφωνηθεί στο πλαίσιο εξασφάλισης άδειας λειτουργίας σταθμού παραγωγής ενέργειας, η οποία στην συνέχεια επιχειρήθηκε να μεταπωληθει προς 19 εκτ. ευρώ με τις ανάλογες προμήθειες σε ρώσους επενδυτές.» [Χαραυγή, 5/11/2013]
Ήταν μια ενδιαφέρουσα υπόθεση – ανάλογη, έστω, της Δρομολαξιάς. Εδώ, όμως, δεν υπήρχαν «κουβέντες» που νόμιζε ότι άκουσε ο κ. Λιοτατής, αλλά ηλεκτρονικά μηνύματα -μερικά από τα οποία δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα- τα οποία έδειχναν σαφή εμπλοκή. Η κυβέρνηση έπαυσε τον κ. Ιωάννου, αλλά τα ΜΜΕ δεν άγγιξαν το θέμα. Μια ενδιαφέρουσα πτυχή ήταν ότι ένα από τα εμπλεκόμενα μέρη ήταν δημοσιογράφος, όπως γράφτηκε.

Το φθινόπωρο του 2013, η Χαραυγή επανήλθε με δημοσίευμα ότι «αστυνομικοί ανακριτές αποτάθηκαν στις αρμόδιες αρχές των νησιών Channel islands και τις Σεϋχέλλες, που θεωρούνται «φορολογικοί παράδεισοι», ζητώντας πληροφορίες σχετικά με τραπεζιτικούς λογαριασμούς που φέρεται να διατηρεί σε τραπεζιτικά ιδρύματα των νησιών αυτών ο κ. Ιωάννου, προς τους οποίους εμβαστηκαν χρηματικά ποσά για τα οποία δεν δόθηκαν επαρκείς εξηγήσεις.» [Χαραυγή 5/11/2013, σελ. 6: «Ζητήθηκαν πληροφορίες για λογαριασμούς του  κ. Ιωάννου»]. Και πάλι τα υπόλοιπα ΜΜΕ, και ιδιαίτερα ο Φιλελεύθερος, που έκανε τη Δρομολαξιά πρωτοσέλιδο, δεν είπαν τίποτα. Και όμως, αφορούσε ενδεχόμενες μίζες από την παραχώρηση άδειας, η οποία θα μεταπωλείτο. Κάποιοι έκαναν, ενδεχομένως, κερδοσκοπική απάτη με το Δημόσιο. Το ότι εμπλεκόταν δημοσιογράφος μπορεί να μην ήταν τυχαίο. Οι φήμες έφεραν τον κ. Κουναφή του Φιλελευθέρου να είναι ο εμπλεκόμενος δημοσιογράφος.


Και νά’ σου τώρα μια ιδιωτική εταιρεία ηλεκτρισμού με ρώσους επενδυτές και υπεύθυνο δημοσίων σχέσεων τον κ. Κουναφή, που έχει προνομιακή και μεροληπτική προβολή από το συνάδελφο του στο Φιλελεύθερο
Το θέμα επανήλθε συνειρμικά -και ενδεχομένως ρεαλιστικά- τώρα: Την Τρίτη 18/3/2014, ο Φιλελεύθερος είχε πρωτοσέλιδο τίτλο και παραπομπή στη σελίδα 3 για την αναζήτηση ενδιάμεσης λύσης, όσον αφορά στην εισαγωγή φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Ο πρωτοσέλιδος τίτλος ήταν «Βέτο ΑΗΚ σε ενδιάμεση λύση». Ο τίτλος από μόνος του ακολουθούσε τη σταθερή στρατηγική της εφημερίδας να παρουσιάζει την ΑΗΚ ως παράλογη – άλλωστε η  εφημερίδα στήριξε έντονα και ομοιόμορφα -άρα ήταν και επίσημη γραμμή- τις ιδιωτικοποιήσεις. Στη σελίδα 3, όπου γίνεται εκτενής αναφορά στο θέμα. υπάρχουν δυο κείμενα του Π. Θεοχαρίδη, όπου με ένα ενδιαφέρον τρόπο εμπλέκουν σε μια συζήτηση -όπως δείχνει ο πρωτοσέλιδος τίτλος- η οποία αφορά στην ΑΗΚ και στην κυβέρνηση, ένα άλλο «παίκτη» - μια εταιρεία που ονομάζεται «Power Energy Cyprus» [PEC] η οποία, σύμφωνα με το δημοσίευμα εξασφάλισε «.. και την τελευταία από τις απαραίτητες άδειες, για την κατασκευή και λειτουργία του πρώτου ιδιωτικού ηλεκτροπαραγωγού σταθμού.» Οι ομοιότητες της εταιρείας με την υπόθεση Ιωάννου δεν σταματούν εδώ. Αλλά αξίζει να δει κάποιος πώς ο δημοσιογράφος, ο οποίος υπήρξε στρατευμένος στις ιδιωτικοποιήσεις και στις επιθέσεις εναντίον των ημικρατικών, εισαγάγει την εταιρεία στη συζήτηση. Υπάρχουν δυο κείμενα στην σελίδα 3 – στο πάνω κείμενο ο τίτλος παραπέμπει στην εσωτερική συζήτηση του δημόσιου τομέα: «Στο προεδρικό η «ενδιάμεση λύση» - σύσκεψη ζήτησε ο Λακκοτρύπης, στην παρουσία ΑΗΚ και ΔΕΦΑ». Ο άλλος τίτλος [«Υποσχέσεις για ηλεκτρισμό στην μισή τιμή από το 2016»] είναι αναφορά στην νέα εταιρεία. Αλλά ο δημοσιογράφος δεν αρκείται μόνο σε ένα τίτλο καθαρά διαφημιστικό [που λογικά έπρεπε να πλήρωσε η εταιρεία για τέτοια διαφήμιση] αλλά εμπλέκει την εταιρεία και στη συζήτηση του Δημόσιου. Στο πρώτο κείμενο, ο δημοσιογράφος θεωρεί αναγκαίο να μας πληροφορήσει ότι η νέα εταιρεία «έχει ήδη ζητήσει από τη ΔΕΦΑ να ληφθεί υπό όψιν στις ποσότητες φυσικού αερίου» Και παρακάτω υπάρχει και ένα ενδιαφέρον κερασάκι στην τούρτα: «..θα κινηθεί για αυτόνομη εξασφάλιση φυσικού αερίου.» Μήπως, δηλαδή, η εταιρεία θέλει να φέρει η ίδια το φυσικό αέριο γενικά; Όπως και να έχει, ο δημοσιογράφος πήρε μια εταιρεία, που μόλις τώρα πήρε άδειες[1] και την έκανε παίκτη στη συζήτηση ανάμεσα στους φορείς του Δημόσιου -ημικρατικοί, ΔΕΦΑ, κυβέρνηση. Προνομιακή προβολή στην πιο αθώα εκδοχή.

Το δεύτερο κείμενο είναι καθαρά διαφημιστικό – είναι ένα τυπικό δείγμα πώς γράφονται κείμενα που προωθούν εμπορικά συμφέροντα και παρουσιάζονται ως ειδησεογραφικά. Το πιο αποκαλυπτικό σημείο για την προβολή είναι στο τέλος: «Ο Τάκης Κουναφής είναι ο σύμβουλος δημοσίων σχέσεων..». Και ο Τ. Κουναφής ήταν, μέχρι πρόσφατα, μέλος της αρχισυνταξίας του Φιλελευθέρου. Και έτσι, μπορεί να εξηγείται και η στράτευση με την οποία ο κ. Θεοχαρίδης πολέμησε την ΑΗΚ, αλλά και η γενικότερη στράτευση μερικών να ναυαγήσουν την ενδιάμεση λύση για εισαγωγή φυσικού αερίου το 2010-11 από τη Σιελ. Τότε, ξαφνικά τα ΜΜΕ -και ο Φιλελεύθερος φυσικά– είχαν αρχίσει να κατασκευάζουν σενάρια ότι θα είχαμε φυσικό αέριο σύντομα, ότι δεν ήταν καλή η συμφωνία με την Σιελ κλπ, ώσπου ναυάγησε και μείναμε να πληρώνουμε μαζούτ -με τα ανάλογα κέρδη των εισαγωγέων- για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Και μετά, φυσικά, ο κ. Θεοχαρίδης διαμαρτυρόταν γιατί είναι ψηλή η τιμή του ρεύματος. Άρα, μερικοί ήθελαν την εταιρεία, που έχει τώρα σύμβουλο δημόσιων σχέσεων τον τέως συνάδελφο-δημοσιογράφο [και προιστάμενο], τον κ. Κουναφή; Πάντως, οι ομοιότητες με την υπόθεση Ιωάννου είναι αρκετές. Πέρα από τον κ. Κουναφή, όντως, είναι μια εταιρεία που φαίνεται να έχει ρωσική παρουσία -στην οποία, σύμφωνα με το σενάριο της υπόθεσης Ιωάννου, θα μεταπωλείτο η άδεια που εξασφαλίστηκε με τις ανάλογες προμήθειες/μίζες.  
Η εισαγγελία έχει κάτι να πει;

Όταν η ΑΗΚ διαψεύδει, ο κ. Θεοχαρίδης το μετατρέπει σε ένα μικρό δίστηλο, χαμένο στην σελ. 16
Η ΑΗΚ διέψευσε το δημοσίευμα στο σημείο που την παρουσίαζε ότι δημιουργούσε προβλήματα για να μην υπάρξει ενδιάμεση λύση – και το οποίο ήταν ο τίτλος, ο οποίος της έκανε, και πάλι, επίθεση στον ημικρατικό οργανισμό. Ο κ. Θεοχαρίδης έθαψε τη διάψευση στη σελίδα 16 και αφού την παρουσίασε συνοπτικά, επικαλέστηκε το γεγονός ότι θα γίνει σύσκεψη στο προεδρικό, ως τεκμήριο ..ότι είχε δίκαιο. Αν κάθε σύσκεψη σημαίνει ότι η ΑΗΚ δεν θέλει την ενδιάμεση λύση, είναι από μόνο του είδηση για το πώς ο δημοσιογράφος του Φιλελευθέρου ερμηνεύει τα γεγονότα. Ουσιαστικά, η «είδηση» του Φιλελευθέρου ήταν μια «δωρεάν» -αφού δεν καταχωρήθηκε επίσημα ως διαφήμιση- προβολή της PEC, η οποία, όχι μόνο παρουσιάστηκε να έχει άποψη, ενώ ούτε καν εργοστάσιο δεν έχει, αλλά και της αφιερώθηκε ολόκληρο άρθρο για την προπαγάνδα δημόσιων σχέσεων της ότι ..θα έχει ρεύμα στη μισή τιμή. Αυτό είναι φτηνό διαφημιστικό κόλπο. Το ότι το σκέφτηκε ο κ. Κουναφής [πρώην;] συνάδελφος του κ. Θεοχαρίδη δείχνει απλώς πως λειτουργούν τα δημοσιογραφικά δίκτυα. Και γιατί πληρώνονται οι δημοσιογράφοι για να κατασκευάζουν εκστρατείες δημοσίων σχέσεων για ιδιωτικές εταιρείες.




[1] Αδειοδοτηση για ηλεκτρισμό έχουν αρκετές εταιρείες: (http://www.cera.org.cy/main/data/articles/2_8_2.pdf. Είχαν την ευκαιρία εδώ και καιρό να προχωρούσαν. Και ξαφνικά η PEC, εν μεσω ιδιωτικοποιήσεων, εμφανίζεται να θέλει να φέρει φυσικό αέριο μόνη της; 

1 σχόλιο:

  1. Τα ΜΜΕ δεν βρίσκουν το πραγματικό σκάνδαλο: Η PEC παράτυπα και μετά από παρεμβάσεις Υπουργών προοθείται για αδειδότηση (δεν έχει ακόμα αδειδοτηθεί). Για απόληψη νερού ψύξης παρουσιάζει στην περιβαλλοντική μελέτη η οποια εχει τύχει θετικής γνωμάτευσης την τοποθέτηση αγωγού διαμέτρου 1.5μ περίπου κατά μήκους του συνόρου της Ναυτικής Βασης Φλωράκη με τον σταθμό Βασιλικού ( σε χώματα της Βάσης) και την κατασκευή αντλιοστασίου εντός της Βάσης για την εγκατάσταση των αντλιών του θαλάσσιου νερού ψύξης. Τα απαραίτητα σχέδια δεν έχουν υποβληθεί στην Πολεοδομία ούτε φυσικά έχει εξασφαλιστεί η απαραίτητη γή η οποια είναι απαλλοτριωμένη για σκοπούς άμυνας. Απλά είναι παράνομο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή