18 Ιουλ 2013

Μικροί ελιγμοί στο Κυπριακό

Δεφτερη Ανάγνωση, Τεύχος 17-24 Ιουλίου 2013-07-18
(Το blog φιλοξενεί προσωρινά τις εβδομαδιαίες εκδόσεις της Δ.Α. μέχρι την μεταφορά
του online περιοδικού σε νέο site )
Για καθημερινά σχόλια: Facebook: www.facebook.com/DefteriAnaynosi


Υπάρχει ένα κλίμα αμηχανίας και αβεβαιότητας που καλύπτει σαν πέπλο ομίχλης τους προσανατολισμούς και τις προθέσεις της κυβέρνησης για το μέλλον.  Υπάρχει σαφής δήλωση εφαρμογής του μνημονίου στην πιο αντιλαϊκή του μορφή (π.χ.φόρος ακίνητης ιδιοκτησίας από μηδενική βάση ). Η αβεβαιότητα όμως για το εύρος των επιπτώσεων και πολύ περισσότερο την αντιμετώπιση τους είναι μεγάλη. Στο θέμα της εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων της κυπριακής ΑΟΖ αν και οι κατ’ αρχήν προθέσεις αμυντικής συνεργασίας με Ισραήλ και Ελλάδα είναι δεδηλωμένες το τοπίο είναι τελείως θολό έως και σκοτεινό  όταν οι διερευνητικές γεωτρήσεις τελειώσουν και έλθει η ώρα της εκμετάλλευσης  με το Κυπριακό  άλυτο.

Στο ίδιο το Κυπριακό τώρα που είναι και το αντικείμενο του κειμένου αυτού ως σημαντικότερη ίσως εξέλιξη θα πρέπει να σημειώσουμε τον διορισμό διαπραγματευτή στις συνομιλίες άλλου από τον πρόεδρο. Είναι προς σημείωση ότι ο διορισμός του Ανδρέα Μαυρογιάννη ( διευθυντή του Υπουργείου Εξωτερικών )  έγινε ομόφωνα δεκτή  με την επιφύλαξη των Οικολόγων. Προηγουμένως το ΑΚΕΛ είχε διαφωνήσει  επί της αρχής με τον διορισμό διαπραγματευτή άλλου εκτός από τον πρόεδρο αλλά η διαφωνία εκφράστηκε στο Εθνικό Συμβούλιο και δεν της δόθηκε έκταση εκτός. Από τουρκοκυπριακής πλευράς έχει εκφραστεί δυσαρέσκεια κατά δήλωση Στυλιανίδη αλλά δεν εκφράστηκε δυσαρέσκεια από άλλες χώρες. Ένα από τα επιχειρήματα του ΥΠΕΞ Γιαννάκη Κασουλίδη είναι ότι η ύπαρξη ενός αντιπροσώπου  στις συνομιλίες θα του επιτρέπει κινήσεις που δεν επιτρέπονται στον Πρόεδρο όπως το να συναντήσει Τούρκους επισήμους ( εννοείται ότι οι Τούρκοι δεν δέχονται να συναντήσουν τον Πρόεδρο αλλά δεν εξηγά γιατί θα δεχτούν να δουν τον αντιπρόσωπο του). Επίσης ενώ είναι κατανοητό το γιατί η ελληνοκυπριακή πλευρά επιδιώκει συνάντηση με Τούρκους επίσημους ( για σκοπούς αναγνώρισης αφ ενός  και αφ ετέρου για προώθηση της πολιτικής  του ότι το Κυπριακό είναι κύρια πρόβλημα μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας και υποβάθμισης της ειδικής βαρύτητας ενδεχομένως της τουρκοκυπριακής πλευράς ) δεν φαίνεται το ικανό  αντίτιμο που μπορεί να οδηγήσει την Τουρκία σε μια τέτοια ανατροπή της πολιτικής της.

Επί Μακαρίου υπήρχε συνομιλητής άλλος από τον πρόεδρο. Πριν το 1974 ήταν ο Γλαύκος Κληρίδης και μετά ο Τάσος Παπαδόπουλος.  Από την τουρκοκυπριακή πλευρά ήταν ο Ραούφ Ντενκτάς. Κατά κάποιο τρόπο τουλάχιστον από μια άποψη ουσιαστικά το επίπεδο των συνομιλιών υποβαθμίζεται. Οι Τουρκοκύπριοι μέχρι στιγμής δεν  δήλωσαν πώς θα αντιδράσουν. Επειδή είναι προεκλογική περίοδος  θα ειπωθούν διάφορα. Η τελική θέση θα πρέπει να αναμένεται μετά τις εκλογές της 28ης Ιουλίου. Είναι πιο πιθανόν όμως ότι θα λειτουργήσουν κατά συμμετρία  βάζοντας άλλο αντιπρόσωπο. (  Τουρκοκύπριος στέλεχος κόμματος μας είπε ότι θεωρεί πιο ορθό να συνεχίσει η πλευρά του να αντιπροσωπεύεται όπως και πριν από τον ηγέτη της  για να δείχνει ότι θέλει όντως λύση και δεν ακολουθεί «παρελκυστική τακτική»). 

Στην ελληνοκυπριακή πλευρά  υπάρχει πάντως και η άποψη ότι ο Ανδρέας Μαυρογιάννης έχει  καλή γνώση της ευρωπαϊκής διπλωματίας και άλλες διαπραγματευτικές ικανότητες που μπορεί να ευνοήσουν κάποιο ξεμπλοκάρισμα της διαδικασίας στα αρχικά τουλάχιστον στάδια.  Από την άλλη αν η θέση όχι χρονοδιαγράμματα, όχι επιδιαιτησία συνεχίσει ως πρόταξη, η υποβάθμιση του επιπέδου των συνομιλιών μπορεί να οδηγεί και στην σκέψη ότι το επιδιωκόμενο δεν είναι η λύση αλλά η δημιουργία και συντήρηση κάποιου μηχανισμού που θα διασφαλίσει τη σταθερότητα και κάποιου είδους συμφωνία για την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων. Ίσως και κανένα ΜΟΕ.
Πάντως πρόσφατα ο κ Αναστασιάδης δήλωσε ότι δεν έχει σημασία το  όνομα της λύσης αλλά το περιεχόμενο της και ότι βλέπει λιγότερες εξουσίες στην κεντρική κυβέρνηση. Από την άλλη  σε ερώτηση δημοσιογράφου μετά την διάσκεψη τύπου για τους πρώτους τέσσερις μήνες της κυβέρνησης του υπεραμύνθηκε και του ενδεχομένου να αλλάζει κανείς άποψη και ανάφερε τον Μακάριο ο οποίος από την Ένωση μεταπήδησε στην Ανεξαρτησία. Δυστυχώς ο δημοσιογράφος δεν τον ερώτησε που  μπορεί να πηδήσει κάποιος από την ομοσπονδία και μείναμε με την απορία.

Πάντως ο Εγκεμέν Μπαγίς, σε σύντομη συνάντηση πού είχε με τον κ Αναστασιάδη πρόσφατα στην Κροατία μίλησαν για την « αναγκαιότητα όπως προκύψει ένα νέο σχέδιο το οποίο θα φέρει το όνομα «Μπαν Κι Μουν» όχι του Κόφι Ανάν». Στο Σχέδιο Ανάν, συμπλήρωσε δίνοντας και το στίγμα της τουρκικής προσέγγισης, οι αρμοδιότητες του Κεντρικού Κράτους ήταν πιο αυξημένες λέγοντας πως στη νέα μορφή λύσης οι δύο πλευρές θα είναι πιο αυτόνομες για εσωτερικά ζητήματα αλλά με έναν κεντρικό μηχανισμό ασφάλειας του κράτους.

Λιγότερο κεντρικό κράτος λέει λοιπόν και ο κ Αναστασιάδης και ο κ Μπαγίς. Την περασμένη εβδομάδα να θυμίσουμε αναφερθήκαμε σε πρόσφατη συνέντευξη του Σερντάρ Ντενκτάς που ήταν καλεσμένος του Τάσου Παπαδόπουλου στη Στράκα λίγα βράδια πριν το δημοψήφισμα του 2004. Ήταν και οι δύο σύμφωνοι για αναβολή των δημοψηφισμάτων και είχαν «παρόμοιες ιδέες» που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε λύση κανένα χρόνο μετά. 

Ενώ όμως ο Εγκεμέν Μπαγίς εμφανίζεται έτοιμος να δεχτεί αλλαγή της βάση της λύσης από τη άλλη φαίνεται να βιάζεται για τη λύση. Εισηγήθηκε όπως «η Τουρκία, η Ελλάδα, οι δύο πλευρές, τα Ηνωμένα Έθνη, «ακόμη και το Ηνωμένο Βασίλειο», να κλειστούν σε ένα δωμάτιο και κατά το πρότυπο της εκλογής του Πάπα να μην βγουν από αυτό μέχρι να βρεθεί λύση». 

Η συνάντηση Εγκεμέν – Αναστασιάδη έγινε όταν και οι δύο ήταν στην Κροατία στους εορτασμούς  για την ένταξη της χώρας στην ΕΕ. Στον τουρκικό τύπο χαρακτηρίστηκε μυστική. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος την χαρακτήρισε σύντομη. Το πιο πιθανόν πρόκειται για μια ανταλλαγή κουβέντας ολιγόλεπτη σε τυχαία συνάντηση πχ σε κανένα καπνιστήριο ή κάτι ανάλογο. 

Ακόμα και τώρα οι εξοπλισμοί μένουν υπεράνω κριτικής…
Όπως και ο ίδιος ο στρατός. Είναι εντυπωσιακό το ότι στη δίκη για την έκρηξη στο Μαρί κρίθηκαν ένοχοι ένας πολιτικός και μερικοί πυροσβέστες ενώ έμειναν στο απυρόβλητο οι στρατιωτικοί. Ακόμα καταλογίστηκαν διάφορα κακά όπως γραφειοκρατία και αναβλητικότητα στον κυβερνητικό μηχανισμό αλλά όχι στον στρατό. Είναι ακόμα εντυπωσιακό ότι αμέσως μετά την έκρηξη στο Μαρί χρειάστηκαν διαδηλώσεις σε στρατόπεδο της Λεμεσού για να αρχίσουν να μετακινούνται παλιά επικίνδυνα βλήματα και να μεταφέρονται για καταστροφή στη βρετανική  βάση Ακρωτηρίου. Πρόσφατα ομολόγησε ο ΥΠΑΜ ότι υπάρχουν βλήματα σε πολλά στρατόπεδα που πρέπει να καταστραφούν και για να γίνει αυτό θα πρέπει να έλθουν ξένοι ειδικοί και πολλά απ αυτά να τα μεταφέρουν στο εξωτερικό. Εν ολίγοις υπάρχουν εκρηκτικά σκουπίδια διασκορπισμένα σε διάφορους στρατιωτικούς χώρους. Υπάρχει αφ ενός το θέμα του κινδύνου και αφ’ ετέρου το θέμα της σπατάλης πολλών δεκάδων εκατομμυρίων. Τώρα θα πρέπει να ξοδευτούν άλλα για να εισαχθούν καινούργια. Γιατί πρέπει να σκοτωθούν άτομα για να ανοίξει μια έρευνα γι αυτό το θέμα. Ένα θέμα- σκάνδαλο που διαρκεί δεκαετίες. Να θυμίσουμε τους S-300 που κανένας δεν πίστευε ότι θα φτάσουν στην Κύπρο αλλά και ελάχιστοι πήραν δημόσια αντίθετη θέση.  Να θυμίσουμε τις μίζες για τα πυραυλάκια Τορ.

Μια ματιά στην περιοχή μας  είναι αρκετή για  να αντιληφθούμε ότι η σταθερότητα είναι πλέον επισφαλής ενώ μερικές χώρες έχουν διολισθήσει στην κοινωνική αναταραχή ή και τον πόλεμο.  Πραγματικά έγινε της μόδας να ακούμε πλέον καθημερινά για την ενεργειακή ασφάλεια  αλλά αν είναι να μιλήσουμε γι αυτό ας μιλήσουμε τότε για συσχετισμούς ισχύος , ας τους προβάλουμε στο προσεχές μέλλον,  ας μιλήσουμε για πολιτικές σταθερότητας. Πως είναι δυνατόν να συμφωνούν όλοι να αγοράσουν δυο μικρά πολεμικά που θα κοστίσουν 120 εκ συν τα έξοδα που περιλαμβάνουν κι ένα ναυτικό προσωπικό αρκετών δεκάδων τουλάχιστον ατόμων. Ανάμεσα στις γραμμές σε κάποια εκπομπή όπου μιλούσε ο κ Φωτίου ίσως και να έβγαινε ως νόημα ότι τα πλοία αυτά είναι αναγκαία  για να τα παρενοχλεί το τουρκικό ναυτικό στην κυπριακή ΑΟΖ και να προβαίνει η κυβέρνηση σε διαμαρτυρίες προς κάθε κατεύθυνση.  Ο κ Φωτίου είπε στις Τομές Στα Γεγονότα:

«Αν θέλουμε να δημιουργήσουμε συνθήκες ενεργειακής ασφάλειας δεν πρέπει να μένουμε μόνο στα λόγια αλλά πρέπει να προχωρούμε σε πράξεις». Θεωρεί λοιπόν ο υπουργός μας και συμφωνεί μαζί του όλη η βουλή ότι θα δημιουργήσει συνθήκες ενεργειακής ασφάλειες προσθέτοντας δύο πλεούμενα ανοικτής θαλάσσης λίγο μεγαλύτερα από τα δυο τρία  παραλιακά που ήδη έχουμε.

Ας δούμε ένα κειμενάκι από το Σίγμα νιους:
Η Βουλή, στη συνεδρία της, την περασμένη Τετάρτη άναψε στην ουσία το πράσινο φως αίροντας τον αστερίσκο που υπήρχε στο προϋπολογισμό του 2013, ο οποίος προβλέπει αποδέσμευση κονδυλίου 100-120 εκατομμυρίων Ευρώ, σε βάθος χρόνου, για την απόκτηση των δύο πολεμικών πλοίων.
Απόλυτα επιβεβαιωμένες πληροφορίες του Σίγμα αναφέρουν ότι η κυβέρνηση πολύ σύντομα θα έρθει σε απευθείας διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση του Ισραήλ το οποίο διαθέτει προς πώληση πλοία για τα οποία επιδεικνύεται ενδιαφέρον και μάλιστα διατίθενται σε λογικές τιμές.
Αυτό το σενάριο, το οποίο προς το παρόν είναι το επικρατέστερο, φαίνεται να προσκρούει στην άρνηση της Βουλής, η οποία σύμφωνα πάντα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες που μετέδωσε το Σίγμα, θέλει να έχει ενώπιον της αρκετές επιλογές προτού καταλήξει.
Σύμφωνα με τα όσα μετέδωσε το Σίγμα, υπάρχει και ένα δεύτερο σενάριο το οποίο στοιχίζει πιο ακριβά αλλά σίγουρα είναι πιο αξιόπιστο. Αφορά τη γαλλική Κορβέτα ανοικτής θαλάσσης τύπου Στέλθ, πλοίου δηλαδή, που δεν εντοπίζεται από ραντάρ όπως αυτό, που απέστειλαν οι Γάλλοι πριν από τρεις μήνες στο λιμάνι της Λεμεσού.

Αρχίσαμε σε καιρό άκρας λιτότητας και την ίδια ώρα που κάποιος κύριος κάνει απεργία πείνας μπροστά από το προεδρικό διότι ακυρώθηκαν κονδύλια που προορίζονταν για εξοπλισμό του ογκολογικού Λευκωσίας να μιλούμε για 100 – 120 εκατομμύρια συν τα έξοδα συντήρησης και προσωπικού 35 άτομα για το καθένα γράφτηκε κάπου ( αλλά σε τέτοιες περιπτώσεις γράφουμε τους μικρούς αριθμούς ). 

Αλλά υπάρχουν κι άλλοι στη Βουλή καλύτεροι γνώστες του αντικειμένου που θέλουν κορβέτα σαν αυτή που απέστειλαν οι Γάλλοι στο λιμάνι της Λεμεσού ( πώς τους ήλθε αυτούς να την στείλουν )  που είναι στελθ και δεν αντιμετωπίζεται από τα ραντάρ ( και είναι πιο ακριβή αλλά και πιο αξιόπιστη για … την ενεργειακή μας ασφάλεια.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου